"עכבר העיר ת"א" ייסגר; המהדורה הדיגיטלית תשתנה

הגרסה המודפסת של המקומון התל-אביבי של רשת שוקן, "עכבר העיר", עומדת בפני סגירה ■ עמוס שוקן: "נראה שאין בעיה עם שאר המקומונים בקבוצה"

הגרסה המודפסת של המקומון התל-אביבי של רשת שוקן, "עכבר העיר", עומדת בפני סגירה. אתמול (א') הודיע על כך מנכ"ל "הארץ", רמי גז, לעורכים הבכירים במגזין. ועם זאת, מיד אחר-כך הודיע מו"ל הארץ עמוס שוקן כי נעשית בחינה מחדש של הנושא.

היום (ב') מודה שוקן כי סגירה היא התרחיש בעל הסבירות הגבוהה ביותר. חלק מעיתונאי המגזין ייקלטו בעיתון "הארץ", ואילו האחרים יפוטרו.

ב"עכבר אונליין", הגרסה הדיגיטלית של המדריך שצפויה להמשיך להתקיים, תשתנה המתכונת, והיא לא צפויה להיות עיתונאית בבסיסה.

בקבוצת "הארץ" מנהלים מגעים מתקדמים להכנסת שותף ל"עכבר אונליי"ן, הפרסומאי תמיר יולביץ', מנכ"ל ומבעלי משרד הפרסום הדיגיטלי d-say.

במכתב ששלח היום ללקוחותיו, לאחר הפרסום בנושא אתמול באתר "גלובס", ציין יולביץ' כי זה הכיוון המתממש. "אני אכן מנהל מגעים להצטרף כבעל מניות בנכסים הדיגיטליים של 'עכבר העיר'. מבחינתי, מדובר במיזם חדש ומרגש, ואני מאוד נלהב לקראתו".

קבוצת "הארץ" תישאר בעלת השליטה באתר "כבר אונליין", כשילוביץ' יהיה השותף היחיד שלהם. יולביץ' מבהיר במכתב כי לא יהיה קשר בין משרד הפרסום שהוא מנהל לבין הרכישה המתוכננת. "עכבר העיר ינוהל באופן עצמאי על-ידי מנכ"ל מקצועי שימונה בקרוב, ואני אהיה בעל מניות פעיל שיסייע בבניה והרחבת עסקי העכבר".

על-פי נתוני ועדת המדרוג לגלישה באינטרנט, אתר "עכבר העיר" נמנה עם 20 האתרים הישראלים המובילים מבחינת כמות גולשים בפועל חודשית. עם זאת, מצבו הידרדר בחודשים האחרונים, כשירד ב-25% בשנה החולפת וסיים את ינואר עם 413 אלף גולשים בפועל.

בקבוצת "הארץ" החליטו על אסטרטגיה של השקעה בליבה - עיתון "הארץ" היומי. זאת בשל הרעה במצב הפיננסי של העיתון בשנים האחרונות, שהביא את הקבוצה לגל קיצוצים ופיטורים.

"עכבר העיר", שאוחד לפני כמה שנים עם המקומון "העיר", היה מוצר מפסיד, ועל כן לאחר שלא נמצא לו קונה, הוחלט לסוגרו.

חיפוש אחר רוכש נעשה גם עבור יתר מקומוני הרשת, ואולם כרגע הוחלט בקבוצת "הארץ" לשמור עליהם. "שם נראה לנו שאין בעיה, שהם יכולים להחזיק את עצמם", אמר שוקן ל"גלובס".

כמו כן, הרשת צפויה לעזוב את משכנה העיקרי ברחוב שוקן בדרום תל-אביב ולאחד את כל זרועות הקבוצה בבניין אחד בתל-אביב. באחרונה הפך "הארץ" לראשון מבין עיתוני ישראל שהחל לגבות דמי מנוי בעבור גלישה וקריאה באתרו.

לדברי שוקן, הוא גילה פירגון למהלך בקרב כלי תקשורת אחרים. "הענף מאוד מרוצה", אמר, "אני חושב שיש סוג של אהדה למהלך. כי נחשפו למצבה של העיתונות".

להלן הנוסח המלא של המייל שהעביר היום יולביץ' ללקוחותיו:

"לקוחות וחברים יקרים, כפי שפורסם במספר אתרים, אני אכן מנהל מגעים להצטרף כבעל מניות בנכסים הדיגיטליים של 'עכבר העיר'. מבחינתי מדובר במיזם חדש ומרגש, ואני מאוד נלהב לקראתו.

"מי שמכיר אותי יודע שאני בדרך-כלל אדם מאוד רציונלי, ודיבורים על גורל וקארמה רחוקים ממני שנות אור. אבל בואו אספר לכם סיפור קטן: כשהייתי סטודנט לפילוסופיה בתל-אביב של שנות ה-90, 'העיר' היה העיתון היחיד שהעלינו על דעתנו לקרוא, ו'עכבר העיר' היה התנ"ך של תרבות הבילוי והפנאי שלנו. את כל הדברים הכי חמים, המסיבות הכי טובות, המוזיקה הכי עכשוית והדברים הכי נכונים ללבוש למדנו מע'כבר העיר'.

"עברו כך וכך שנים, הקמתי את d-say, ולפני 3 שנים עברנו מלב העיר למשרדים חדשים ומגניבים ברחוב יוסף קארו 19, תל-אביב. כפי שהסתבר לי, מדובר בבניין המיתולוגי של עיתון 'העיר', והקומה שאנחנו יושבים בה הייתה הקומה של 'עכבר העיר'. וכך, אחרי כמה שנים טובות שהבניין הזה עמד בשממונו, d-say החזירה את הסקס, הסמים ורוקנרול לקארו 19.

"עברו 3 שנים שבהם הקירות כאן סיפרו לי סיפורים על זמנים גדולים שעברו, ונקרתה בדרכי הזדמנות מרגשת להצטרף ל'הארץ' כבעל מניות ב'עכבר העיר'. אז תקראו לזה מקריות או תקראו לזה קארמה, אבל כנראה שהקשר ביני ובין המותג המדהים הזה שנקרא 'עכבר העיר' הוא יותר מקשר עסקי גרידא.

"כמה מילים על מה שיש ומה שמתוכנן: 'עכבר העיר' הוא האתר המוביל בתחומי התרבות, הפנאי והבילויים בישראל. למעלה ממליון גולשים (unique users) נכנסים לאתר כל חודש ליהנות משפע המידע והתכנים באתר. המטרה שלנו תהיה להמשיך ולחזק את המותג במגוון פלטפורמות דיגיטליות, ולהפוך אותו לעסק יציב, רווחי ומהנה לגולשים.

"אני כמובן נשאר לנהל את d-say ולא הולך לשום מקום. 'עכבר העיר' ינוהל באופן עצמאי על-ידי מנכ"ל/ית מקצועי שימונה בקרוב, ואני אהיה בעל מניות פעיל שאסייע בבנייה והרחבת עסקי ה'עכבר'".