שחקני הכדורסל עתרו נגד מדיניות העסקת הזרים בליגה

טוענים כי להבדיל ממגזרים אחרים במשק בהם ניתנים היתרים לעובדים זרים מקצועיים, הרי שבכדורסל אין מחסור ב"ידיים עובדות" מקומיות

מלבד החזית שנפתחה בליגה בכדורסל עם שביתת השחקנים הישראלים שהחלה אתמול באופן רשמי, חזית נוספת למאבק מתנהלת החל מהבוקר (ה') בבית המשפט המחוזי בירושלים.

ארגון שחקני הכדורסל והסתדרות העובדים הכללית החדשה הגישו לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים עתירה כנגד מדיניות משרד הפנים בנוגע למתן היתרים להעסקת שחקני כדורסל מקצועני זרים בישראל. על כוונת ארגון השחקנים לעתור לבית המשפט בעניין פורסם לראשונה ב"גלובס".

בעתירה, שהוגשה על-ידי עו"ד יחיאל שמיר, היועץ המשפטי להסתדרות, ועו"ד יפתח הלינג, נטען כי מדיניות משרד הפנים פוגעת בשוק העבודה המקומי בתחום ודוחקת ללא כל הצדקה עובדים ישראלים, לאחר שהשקיעו מאמצים ומשאבים ניכרים לרכישת מיומנות המשחק.

בין היתר מציינים השחקנים בעתירה כי למעשה, בשונה ממגזרים אחרים במשק המעסיקים עובדים זרים בשל מחסור בכוח עבודה מקומי מקצועי בתחום, "הרי שבכדורסל ניתן אישור העסקה לשחקנים זרים מבלי שיש מחסור בידיים עובדות בתחום הכדורסל המקצועני במדינה, ועל אף ששחקנים זרים אלה, הזוכים להיתר העסקה מהמדינה, אינם ניחנים במומחיות יוצאת דופן המצדיקה את שיתופם בשוק העבודה המקומי".

בפועל, נטען, לא משרד הפנים, לא משרד התמ"ת ולא משרד התרבות והספורט בוחנים את רמתם ואת מומחיותם של השחקנים הזרים שקבוצות הכדורסל מבקשות להעסיק בארץ.

לטענת ההסתדרות וארגון השחקנים, כאשר משרד הפנים "דן בבקשה להיתר העסקה עבור שחקן כדורסל זר, הוא לא מפעיל כל שיקול-דעת עצמאי, אלא מתפרק מסמכותו, נסמך על ה'מכסות' שקובעים איגוד הכדורסל ומינהלת הליגה, ומעניק היתרי העסקה לכל שחקני הכדורסל שמוגשת בקשה בעניינם, ללא בדיקה כלשהי של מומחיותם או מיומנותם או נחיצותם ביחס לשוק העבודה המקומי".

בין היתר מציין ארגון שחקנים בעתירה כי הפיתוי להעסקת שחקנים זרים גדל בשל משטר המס המונהג בישראל על העסקת שחקנים זרים, המאפשר את העסקתם במחיר מופחת בהשוואה לשחקנים ישראלים.

העותרים מציעים לקבוע קריטריונים מקצועיים ברורים להעסקת כדורסלנים זרים בישראל, דוגמת הופעה בליגות בכירות (NBA, יורוליג), סטטיסטיקה מוקדמת המצביעה על יכולת מקצועית יוצאת דופן, והאם עלות שכרו של הכדורסלן הזר עולה על זה של הישראלי המתמודד איתו על אותו תפקיד.

כזכור, בימים אלה מתנהל מאבק בין ארגון השחקנים לבין מינהלת הליגה בנוגע למכסות הזרים ושיתוף הישראלים בעונות הבאות בליגת העל, מאבק שאתמול הגיע לכדי השבתת אימוני הקבוצות ולהחלטה שלא לקיים את מחזור הליגה הקרוב שאמור היה להיערך ביום ראשון.