סובארו עושה קאמבק בעולם - ומנסה לקרוץ שוב לישראלים

לקומפקט-שטח החדש של סובארו יש מראה אופנתי, תא נוסעים שימושי ויכולות שטח טובות יותר משל רוב המתחרים ■ אבל ב-190 אלף שקל מצפה לו בשוק קרב קשה

שנת 2012 הייתה שנת הקאמבק של סובארו בעולם. בארצות-הברית רשמה החברה שיא מכירות עם כמעט 300 אלף יחידות, והשנה היא בדרך לשיא נוסף של מעל 350 אלף יחידות. גם באוסטרליה, שוק היצוא השני בעולם, הייתה לסובארו שנת מכירות חזקה ו-2013 צפויה לשבור את השיא המקומי. לקאמבק אחראי ליין של דגמים חדשים ותחרותיים, השקעה שיווקית וכנראה - לא רשמית - גם רוח גבית מטויוטה, בעלת המניות העיקרית של החברה.

אבל בישראל, שנחשבה פעם לשוק היצוא השלישי בגודלו של סובארו בעולם, שנת 2012 הייתה שנה של הכחדה עבור המותג. שילוב של שער חליפין בעייתי, העדר דגמים בפלחים הקריטיים של המשפחתיות ושל המכוניות הקומפקטיות ונוכחות מינימאלית בפלח הציים, דרדרו את סובארו לנתוני המכירות השנתיים הגרועים ביותר שלה אי-פעם בישראל.

גם יבואנית סובארו עברה בשנה החולפת טלטלה עסקית אבל בחברה שומרים על אופטימיות ומתכוונים לרכב על שער החליפין הנוח של הין כדי לשפר את התחרותיות, להעיר את המודעות הרדומה של הקהל הישראלי למותג סובארו ולחזור לפלח הציים עם האימפרזה החדשה. אם, ועד שזה יקרה, משיקה החברה את הדור החדש של הכביש-שטח פורסטר, שמכוון אל הפלח המתעורר של הג'יפונים.

חיצונית הפורסטר החדש עשה דרך ארוכה מאז עיצוב הסטיישן המקושטת של הדור הראשון. הדור החדש כבר נראה כמו SUV כדת וכדין עם תוספת לא מבוטלת של סנטימטרים לאורך, לרוחב ובעיקר לגובה. הכלי מתנשא כיום לגובה של 1.743 מ', כ-7 סנטימטרים יותר מטויוטה ראב4 החדש, למשל, ובמדינה שבה הסטטוס נמדד ביכולת להשקיף מלמעלה על השותפים לכביש - זה יתרון לא מבוטל. את התמונה משלימים חרטום קרבי למראה ומרווח גחון מרשים, שמלמדים כי מדובר ביותר מצעצוע פנאי למדרכות העיר. העיצוב אמנם יותר שקט ומתון יותר למראה מהאח סובארו XV, אבל זה עדיין כלי שזוכה לתשומת-לב ברחוב.

גם עיצוב תא הנוסעים מלמד על השינוי לטובה שעוברת החברה. המראה הכולל של עמדת הפיקוד עדיין שמרני למדי אבל ניכר מאמץ להצעיר אותו עם שימוש בחומרי דיפון בטקסטורות ספורטיביות והתקנת צג גדול למידע מהגלגלים ומערכת ההנעה. כל בקרי הפיקוד ממוקמים במיקום המסורתי, השליטה ברכב אינטואיטיבית ואיכות הייצור סולידית כפי שניתן לצפות מסובארו.

תא הנוסעים מרווח מאד ומעניק תחושה של ג'יפון אמיתי. הגג מתנשא אל על, המושבים ממוקמים גבוה מעל הכביש - מבלי להכביד על נוחות הכניסה והיציאה - הראות טובה, הספסל האחורי יכול לאכלס שלושה מבוגרים ברווחה ותא המטען יבלע ללא קושי כל מטען טיולים משפחתי.

הצמיגים לא בנויים לאקסטרים

על הכביש הפורסטר מתגלה כאחד הכלים הטובים בפלח שלו, שכולל לא מעט מתחרים צעירים. ספיגת הזעזועים מצוינת הן על האספלט והן מחוצה לו ומהמורות עירוניות נבלעות בטפיפה עמומה מתחת לגלגלים הגדולים. ההיגוי קליל אבל מדויק למדי ולמרות מרכז כובד גבוה יחסית לכלים כאלה, הוא מעביר משקל ברהיטות בפניות הדוקות מבלי להפגין נטייה צדית מוגזמת. גם היציבות הכיוונית על הכביש המהיר טובה מאד ובסך הכול זה רכב שלא יאכזב בעת ביצוע מטלות "עסקיות" כמו נסיעה יום-יומית ומהירה לאורכו של כביש 6.

בארצות-הברית ובאוסטרליה נמכר הפורסטר רק עם מנוע 2.5 ליטר בנזין בריא או עם מנוע 2 ליטר-טורבו חזק. באירופה המנוע העיקרי הוא דיזל 2 ליטר עם תיבה ידנית ושפע של מומנט. אצלנו, משיקולי מחיר ומסורת, המנוע העיקרי הוא 2 ליטר בנזין עם 150 כ"ס ותיבת CVT אוטומטית. זהו הספק מקובל למדי בפלח והביצועים היום-יומיים יספקו את רוב הנהגים הטיפוסיים עם תגובת דוושה זריזה בעיר ושיוט רגוע ושקט על הכביש המהיר.

אבל ניכר בשלדה של הפורסטר שהיא תוכננה להרבה יותר הספק ומומנט. זה כלי לא קל במיוחד - 1,477 קילו - ולחיצה אגרסיבית על הדוושה בעלייה תלולה מייצרת הרבה יותר רעש מדחף. גם התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת כמעט 12 שניות. מי שרוצה "תחושה של אימפרזה טורבו" יצטרך להוסיף לא מעט כסף עבור דגם ה-XT טורבו של הפורסטר, שמעלה את ההספק ב-90 כ"ס מאסיביים.

לרוב, אנחנו מסכמים את פרק יכולות השטח של כלים כאלה בהמלצה בנוסח "עזבו שטויות". אבל סובארו טוענת שלפורסטר יש יכולות שטח אמיתיות, שאין להן תחרות בפלח הג'יפונים הרכים והאופנתיים. לשם כך היא אפילו מציידת אותו במתג פלאים, שאמור לשנות את תכנות מחשב המנוע ובקרת ההנעה הכפולה ולהפוך כל נהג מתחיל לזאב שטח מיומן.

גילינו שזה גימיק נחמד והכלי מטפל במיומנות מרשימה בשבילי עפר מחורצים ובשבילי אש תלולים ביערות. אבל מי שחושב שהוא רוכש תחליף לנד-קרוזר צריך להתאים ציפיות. הצמיגים אינם בנויים לאתגרי אקסטרים, הגחון אינו ממוגן - מה שאומר שבמוקדם או במאוחר יופיע הבזנ"ט (ברזל זויתי נטוי) שיחרוץ את אגן השמן - והחישוקים ודיפוני הצד כה מהודרים, עד שממש חבל לחשוף אותם לשריטות ולהתעללות. בקיצור, הפורסטר הוא כלי שירחיק אתכם מההמון בדרך למנגל מרוחק ושקט ביום העצמאות, אבל אל תבנו עליו בתור כלי עבודה חקלאי.

מחירו של הסובארו פורסטר האוטומטי מתחיל ב-190 אלף שקל. במחיר הזה מקבלים ג'יפון נוח ונעים לנהיגה עם מראה אופנתי, יכולות שטח טובות יותר משל רוב המתחרים בז'אנר, תא נוסעים שימושי וכמובן מוניטין האמינות/סחירות האגדי של סובארו. מצד שני פלח השוק הזה מוצף כיום במתחרים חדשים, שזה עתה נחתו בארץ, חלקם עתירי מוניטין. לא נשכח גם את האח הצעיר סובארו XV - עם אותו מנוע וגיר - שימלא 90% מהמטלות של אחיו הגדול אבל עולה 25 אלף שקל פחות. בקיצור, קבלת פנים אינטנסיבית.

חלק מהמתחרות

פורד קוגה 2013

במחיר התחלתי של 178 אלף שקל מציעה פורד את הקוגה החדש עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 180 כ"ס ודחף מאסיבי. כמו הפורסטר הוא מצויד בהנעה כפולה אם כי יכולות השטח שלו מוגבלות יותר. ב-198 אלף מקבלים את גרסת הטיטניום הסופר-מאובזרת

טויוטה ראב4 2013

כמו הפורסטר, גם הראב4 עבר טרנספורמציה והוא מציע כעת עיצוב אטרקטיבי ותא נוסעים מרווח יותר משל הדגם היוצא. גם תא הנוסעים עשיר יותר וכמו הפורסטר יש לו מנוע 2 ליטר בנזין. יש גם הנעה כפולה אם כי היא מיועדת למשימות קלות יותר

הונדה CR-V 2013

הצלע השלישית בארמדת הג'יפונים הוא יותר כביש-משטח. יש לו מנוע 2 ליטר נעים, תיבה נמרצת למדי, תא נוסעים מרווח ומראה של כלי פרימיום. התנהגות הכביש נעימה אבל יכולות השטח מוגבלות לדרכי עפר כבושות ולמדרכות עירוניות

סובארו פורסטר
 סובארו פורסטר