עידן עופר מתכוון להעתיק את מגוריו ללונדון; הערכות: המעבר - גם משיקולי מס

תגובת דוברו: "עופר הוא איש עסקים גלובלי ושוהה חלק ניכר מזמנו מחוץ לישראל" ■ הונו של עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, מוערך ב-6.5 מיליארד ד' ■ עופר מתגורר ביישוב היוקרתי ארסוף, ולפי "פורבס", הוא הישראלי העשיר בעולם

עידן עופר, בעל השליטה בחברת ההאחזקות החברה לישראל, מתכוון להעתיק את מקום מגוריו ללונדון, כך נודע ל"גלובס".

דוברו של עופר מסר בתגובה כי "עידן עופר הוא איש עסקים גלובלי וככזה הוא שוהה חלק ניכר מזמנו מחוץ לישראל". גורמים המקורבים לעופר מסרו כי בנו מסיים את שירותו הצבאי ועוזב ללימודים לחו"ל וייתכן שזה המקור להחלטתו.

עם זאת, גורמים בסקטור העסקי מעריכים כי העתקת מקום המגורים של עופר, 57, ללונדון נובעת, בין היתר, משיקולי מס. מספרם של המהגרים העשירים לבריטניה זינק בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, במיוחד מרוסיה וסין. לונדון קורצת למיליארדרים בשל מעמדה כצומת פיננסי עולמי, בזכות שוק הנדל"ן היציב, בתי הספר הפרטיים הטובים וכמובן בזכות האפשרות לתכנוני מס מגוונים וחוקיים.

גם לב לבייב, בעל השליטה בחברת הנדל"ן אפריקה ישראל, החליט להעתיק את מקום מגוריו ללונדון לפני כחמש שנים. בריטניה בנתה תהליך פשוט וקל לקליטת המיליארדרים במטרה למשוך משקיעים מרחבי העולם, הכולל ויזה ליחידים עם הון של מיליון ליש"ט לפחות להשקעה בבריטניה, המעניקה מעמד של תושב עם תכנון מס. שמונה שנים מאוחר יותר הם מקבלים דרכון בריטי.

עופר מתגורר ביישוב היוקרתי ארסוף ונשוי ברביעית. יש לו חמישה ילדים. הצעיר שבהם הוא מאשתו הנוכחית, בתיה פרי, שאיתה התחתן בקיץ 2009. בנו הצעיר נקרא ע"ש אביו ז"ל, סמי עופר, שהלך לעולמו ביוני 2011. עידן הוא בנו הצעיר של סמי. הבן הבכור אייל עוסק בעיקר בתחום הנדל"ן ומתגורר במונטה קרלו, מונקו, לפי פרסומים בעיתונות הזרה. ההון העצום של משפחות סמי ויולי עופר נבנה בעיקר מעסקי ספנות וקידוחי נפט. בשנים האחרונות העסקים פוצלו בין הילדים.

לפי דירוג "פורבס" האחרון, עידן עופר הוא הישראלי העשיר בעולם, עם הון של 6.5 מיליארד דולר. עופר שולט (כ-50%) בחברה לישראל, באמצעות חברת "מילניום השקעות אלעד" הפרטית, הנמצאת בשליטתו (80%) ו-20% בבעלות שווה של עופר ואודי אנג'ל, בעלה לשעבר של ליאורה עופר, בתו של יולי עופר ז"ל.

שווי החזקותיו של עופר בחברה לישראל בלבד מוערך בשוק ב-2.4 מיליארד דולר. לעופר החזקה ציבורית נוספת, פסיפיק דרלינג, חברה שבונה אוניות המיועדות לבצע קידוחי נפט וגז במים עמוקים. שווי החזקתו בה מוערך ב-1.5 מיליארד ד', על פי שווייה בבורסת ניו יורק. כמו כן יש לעופר שורה של החזקות פרטיות בתחומי הספנות והנדל"ן.

החברה לישראל מעוניינת למכור את החזקותיה ואת מקור רווחיה העיקרייים - חברת הדשנים כיל - לפוטאש הקנדית, אך העסקה נתקלת בהתנגדות עזה מצד העובדים וגם מצדם של כמה גורמים בכירים בממשלה. לחברה לישראל החזקות פחות מוצלחות - בצים, בטר-פלייס, טאואר ובזן. בנוסף, יש לחברה החזקות בחברת תחנות כוח המייצרת חשמל בעיקר באמריקה הלטינית ומיזם הרכב קורוס יחד עם צ'רי הסינית.

תזכורת: כיל, שבשליטת החברה לישראל של עופר, קיבלה הטבת מס של 450 מ' ש' ב-2012