yes בוחנת הנפקת אג"ח במאות מיליוני ש' בחו"ל

בעקבות הצלחת גיוס החוב של בעל השליטה בהוט בלונדון, נבחנת בחברת שידורי הלוויין האפשרות לגיוס של מאות מיליוני שקלים ■ במקביל, מנסה החברה לגייס חוב פרטי של 100-200 מיליון שקל מגופים מוסדיים בישראל

חברת שידורי הלוויין yes בוחנת אפשרות להנפקת אג"ח בהיקף של מאות מיליוני שקלים בחו"ל, ככל הנראה באירופה - כך נודע ל"גלובס".

באחרונה בוצע מהלך דומה בחברה המתחרה הוט. בעל השליטה בחברה, פטריק דרהי, גייס 1.1 מיליארד דולר (באמצעות חברת Altice) מגופים בינלאומיים בלונדון, לצורך מימון פעילותה של הוט. ב-yes מעריכים שניתן יהיה לגייס בחו"ל בריביות נמוכות מאשר בארץ. בד בבד, פועלת החברה לגיוס חוב פרטי של 100-200 מיליון שקל מגופים מוסדיים בישראל. החוב של yes למחזיקי אגרות החוב הקיימות עומד על 1.5 מיליארד שקל.

מדובר ב-3 סדרות אג"ח, שהונפקו בשנים 2007, 2010 ו-2012. שתי הסדרות הוותיקות יותר רשומות בבורסה במסגרת רצף מוסדיים, והתשואות שלהן כיום הן 8%-12%. את תמורת הגיוס של 2012, בהיקף של כ-400 מיליון שקל, ייעדה yes לפירעון אשראי בנקאי שהוענק לחברה.

"מקורות המימון יספיקו לשנה"

yes, שבניהולו של רון אילון, היא חלק מקבוצת בזק שבשליטת שאול אלוביץ'. בזק מחזיקה ב-49.8% ממניות yes, והיתרה מוחזקת על-ידי החברה הפרטית יורוקום די.בי.אס, שנמצאת גם היא בבעלותו של אלוביץ'. בשנת 2012 הסתכמו הכנסות yes ב-1.6 מיליארד שקל, הרווח התפעולי שלה הגיע ל-253 מיליון שקל וה-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) היה 501 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בשנה האחרונה ב-418 מיליון שקל.

לאורך השנים צברה yes הפסדים ניכרים. בשנת 2012, לדוגמה, הסתכם ההפסד הנקי של החברה ב-310 מיליון שקל, לעומת הפסד של 230 מיליון שקל ב-2011. מדוחות החברה ל-2012 עולה כי כתוצאה מהפסדים אלה, הגירעון בהון מסתכם בכ-4 מיליארד שקל, והגירעון בהון החוזר ב-654 מיליון שקל. בדוחות בזק נכתב שההפסדים המצטברים של yes לצורכי מס וניכוי בשל אינפלציה, מסתכמים בכ-5 מיליארד שקל.

עוד נכתב בדוחות בזק כי להערכת הנהלת yes, מקורות המימון שעומדים לרשותה, ושכוללים גם היקפי גיוס פוטנציאליים, יספקו את צורכי פעילות החברה בשנה הקרובה.

לפני שבועות מספר פורסם דירוג של חברת הדירוג S&P מעלות, לקראת הנפקת החוב למוסדיים (כאמור בהיקף של עד 200 מיליון שקל). הדירוג שנקבע הוא ilA מינוס. כלומר, להערכת האנליסטים של S&P מעלות, החברה רגישה להשפעות שליליות של שינויים בנסיבות הכלכליות, אך יכולתה לעמוד במחויבויות הפיננסיות שלה גבוהה ביחס לחייבים ישראלים אחרים. הדירוג התייחס להנפקת חוב נוספת של yes, באמצעות הנפקת אג"ח חדשות או הרחבת סדרה קיימת, כאשר תמורת ההנפקה מיועדת ברובה לצורך מיחזור חוב פיננסי קיים.

בדירוג קודם של S&P מעלות ל-yes, שנערך לפני כמה חודשים ושעליו מבוסס הדירוג הנוכחי, פורטו היתרונות והחסרונות של החברה. ביתרונות נכללו מותג חזק ו-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי) גבוהה יחסית למתחרה, תחרות מוגבלת אך גוברת בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית המקומי, ואפשרות פוטנציאלית לפעילות שיווקית מתואמת ומוגבלת עם בזק.

החסרונות שצוינו בדירוג הן היעדר גיוון עסקי וזמינות של חבילות שירותים אטרקטיביות, דוגמת הטריפל של הוט; סבירות גבוהה להתגברות התחרות, עם כניסת החברות הסלולריות לשוק; וירידה בהיקף החדירה של טלוויזיה בתשלום. בדירוג נכתב עוד כי "הרווחיות הנמוכה ביחס לחברות הכבלים הבינלאומיות נובעת, בין היתר, מהיעדר שירותי תקשורת נוספים, המאופיינים ברווחיות גבוהה יותר".

נזילות מספקת

ב-S&P מעלות מעריכים שנזילותה של yes "מספקת". לדברי האנליסטים, הפרופיל הפיננסי של yes נתמך על-ידי יציבות ברמת המינוף וייצור תזרימי מזומנים חופשיים חיוביים. בדירוג לא נכללת הלוואת הבעלים שניתנה ל-חברה בחישובי החוב המתואם. היקף ההלוואה עמד בסוף 2012 על 3.1 מיליארד שקל, אך האנליסטים ציינו שהם רואים בבעלת המניות הגדולה בחברה, בזק, כחברה אם חזקה מהותית מ-yes, וככזו שמחשיבה את yes כהחזקת ליבה במכלול פעילויות התקשורת שלה. "עם זאת, מאחר שעד כה טרם הצליחה בזק למזג את פעילות yes, אם נעריך כי קיימת סבירות לשינוי הבעלות ב-yes אנו עשויים להכליל את הלוואת הבעלים במסגרת החוב של החברה", נכתב בדירוג. להלוואות הבעלים אין מועדי פירעון.

לאור עמדת הממונה על ההגבלים העסקיים, בזק לא יכולה להגדיל את ההחזקות שלה ב-yes או לשלוט בה, באופן שהיה מאפשר לקבוצה ליהנות מיתרונות עסקיים רבים. בבזק מעריכים כי אם יוסרו המגבלות הרגולטוריות האמורות, מגבלות ההפרדה המבנית ויתר המגבלות החלות על שיתופי פעולה בין חברות הקבוצה, הרי שהאפשרויות להגדיל החזקות או לשלוט ב-yes "עשויות ליצור לקבוצה הזדמנויות שונות לניצול סינרגיות".

ייתכן שסעיף זה בדיוק ימשוך בעתיד משקיעים פוטנציאליים. זאת, משום שמדובר בהשקעה באג"ח של yes, שהמצב הנוכחי שלה אולי לא משובח, אך יש לה אופק של מיזוג לתוך בזק. במקרה כזה ניתן רק לשער מה יקרה לתשואות האג"ח של החברה לקראת הפיכתה לחברה בת בבעלות מלאה של בזק. נזכיר שדירוג החוב של בזק גבוה משל yes, ועומד על ilAA ב-S&P מעלות ו-Aa2 במידרוג.

כפי שנחשף ב"גלובס", בשבוע שעבר חברה אחרת שבשליטת אלוביץ', חלל תקשורת, שמספקת שירותי תקשורת לוויינית באמצעות לווייני עמוס שבבעלותה, נערכת לגיוס חוב בהיקף של 400-500 מיליון שקל לצורך מיחזור הלוואה שנטלה מחברת הביטוח מגדל ועמיתים קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. אגב, בין חלל ו-yes יש קשרים עסקיים - yes היא לקוחה של חלל.

תוצאות yes ו hot
 תוצאות yes ו hot