מסים ועוד מסים: ועדת הכספים אישרה קיבוע של מס הסיגריות

נוכח ההחלטה ימשיך מחיר המינימום של חפיסת סיגריות לעמוד על 12 שקל, וזאת במקום 9.96 שקלים כפי שהיה קודם ■ ההכרעה בנושא המס על הבירה - מחר

מחירי הסיגריות לא יוזלו: ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') פה-אחד את צו מס הקנייה על סיגריות וסיגרים, שהביא לפני כ-10 חודשים לעליית מחירם.

לנוכח ההחלטה ימשיך מחיר המינימום של חפיסת סיגריות לעמוד על 12 שקל, וזאת במקום 9.96 שקלים כפי שהיה קודם לכן.

הצו אושר כבר בשנה שעברה, כך שההתייקרות בפועל כבר נכנסה לתוקף ב-10 החודשים האחרונים, אולם תוקפו היה אמור לפוג בעוד חודש.

תוספת ההכנסות לקופת המדינה מצו זה עומדת על 800 מיליון שקל.

בעוד המס על הסיגריות עלה ב-18%, עלה גם המס על סיגרים ב-10%. סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה ברשות המסים, ערן יעקב, אמר בדיון כי מחירי הטבק לנרגילה יתייקרו פעמיים בחודשים הקרובים כתוצאה משתי עליות במס על הטבק, המתוכננות עד סוף 2013.

נציג משרד הבריאות הסביר כי להעלאת המס על מוצרי טבק ישנו היבט בריאותי ולא רק כלכלי: "להעלאה של המסים על סיגריות כבר יש השפעה, ואנחנו רואים אותה בבירור ובמיוחד בקרב בני-נוער. כך למשל בהפחתת השימוש בטבק לנרגילות: ככל שמחירן של הסיגריות עולה - כך השימוש בהן פוחת, ובמיוחד בקרב השכבות החלשות. לכן מדובר בצעד בריאותי לא פחות מאשר כלכלי".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר כי אם כתוצאה מהמהלך לא יתווספו לתקציב המדינה 800 מיליון שקל, יהיה צורך למצוא מקורות חלופיים.

ומה עם המס על הבירה?

בנוסף, דנה הוועדה בהארכת תוקפו של המס על הבירה במסגרת הצעדים לצמצום הגירעון. מחירי הבירה עלו לפני 9 חודשים בגלל העלאת המס, אולם הבוקר ניסו בעלי המבשלות וחברות המשקאות להחזיר את המחיר לקדמותו ולשכנע את חברי הוועדה שלא להאריך את הוראת השעה.

נשיא טמפו תעשיות בירה, ז'אק בר, ניסה לשכנע את הוועדה. "הצו הקודם, כפי שהוא אוש,ר היה מתוך כוונה להבחין בין משקאות אלכוהוליים כבדים מעל 15% לבין הקלים 5%. כיום כאילו רשות המסים שכחה. אנחנו כולנו מייצרים בשם תעשייה כחול-לבן, להבדיל מהאלכוהול הכבד שרובו מחו"ל. התעשייה שלנו מעסיקה אלפי עובדים", אמר בר, "צריך לבוא באופן מידתי ולא להכפיל את נטל המס פי שניים. זו פגיעה קשה בכל הענף. יש פה תעשייה שהשקענו בה, עובדים בה. המיסוי המבוקש יעמיד אותנו במקום החמישי בעולם בגובה מיסוי גז".

יו"ר יצרני הבירה הקטנים, אורי שגיא, הוסיף כי "בין-לילה כל המודל העסקי שלנו קרס".

ההכרעה בנושא נדחתה למחר (ג'). אם יאושר הצו, צפוי המס מהבירה צפוי להכניס לקופת המדינה 200 מיליון שקל בשנה.