"תנאי התשלום לקבלני הבנייה - שוטף פלוס כמה שמתחשק"

כך לדברי אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ■ ניסים בובליל, נשיא ההתאחדות: "מקבלי ההחלטות כנראה לא מבינים את הקשר בין דירה לכביש ולביוב, ותפקידנו להסביר להם שאם לא יהיו תשתיות - לא יהיו דירות"

"הרגולטור ומזמיני העבודה השונים ממציאים את הגלגל מחדש כל פעם שהם צריכים להוציא מכרז. כתוצאה מכך חדשות לבקרים אנחנו עומדים בפני מטלות, הנחיות חדשות, תנאי סף מגבילים או מקפחים. המזמין מנסה לגלגל את כל הסיכונים והאחריות על הקבלן, ושלא לדבר על תנאי תשלום שאצל חלק מהמזמינים מוגדרים כשוטף פלוס כמה שמתחשק".

את הדברים אמר אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית בהתאחדות, ביום עיון שערך אגף התשתיות והבנייה החוזית בהתאחדות בסוף השבוע האחרון בנושא מכרזים וחוזים בענף התשתיות והבנייה החוזית.

ד"ר יואב סרנה, יו"ר א. אפשטיין ובניו ולשעבר יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, ציין בכנס כי חוזי קבלנות לביצוע בינוי שונים מהותית מחוזים אחרים משום שהם מורכבים יותר וכוללים רף גבוה של אי וודאות. "אין פרויקט שאין בסופו שינויים ממה שנכתב בחוזה. על מנת להתמודד עם השינויים יש צורך בשני אלמנטים, הראשון תום לב מצד הצדדים ושיתוף פעולה. לצערי, ענף הבנייה מתקיים ללא שיתוף פעולה בין המזמין לקבלן".

"אני רואה איך עורכי דין מטעם המזמינים מנסים להיות חכמים ולייצג נאמנה את המזמינים אבל בסופו של יום הם גורמים נזק. עורכי הדין מלבים את העימותים בענף במקום לייצר שיתוף פעולה. כאשר נכתב בחוזה שהקבלן הוא האחראי לטעויות בקביעת כמויות כי הוא לא התריע על טעויות זה לא סביר", אמר.

ד"ר סרנה הוסיף כי בעוד שבחוזים רגילים אין חלוקה צודקת של סיכונים בין המזמין לקבלן הרי שבחוזי PPP (פרויקטים במימון המגזר הפרטי) החוזים הרבה יותר הוגנים והסביר שהסיבה היא שהבנקים שאמורים לממן את הפרויקט עבור הקבלן לא מוכנים לקחת על עצמם סיכונים. "זה לא ייתכן שמדינת ישראל מרשה לעצמה לעבוד עם שני סוגים של חוזים אחד הוגן יותר עם חלוקת סיכונים מתוך חשש שהבנקים לא יממנו את הפרויקט והשני חוזה לא הוגן שמטיל אחריות וסיכונים על קבלן" .

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, ציין כי "אנחנו נמצאים בתקופה לא ברורה, תקופה של אי-ודאות. כל יום הממשלה מפריחה בלוני ניסוי ומאיימת בגזירות שונות ומשונות שמטרתן טיפול בגרעון התקציבי. חלק מהגזירות יצאו לפועל, רובן לא. התפקיד שלנו הוא לעצור כל ניסיון לקיצוץ נוסף בתקציבי התשתיות והבנייה החוזית. לדבריו, מצד אחד מבקשים מאתנו לבנות יותר דירות על מנת להתמודד עם מצוקת הדיור, אבל מאידך רוצים לקצץ בתקציבים לבניית כבישים, קווי ביוב, מבני ציבור ועוד. מקבלי ההחלטות כנראה לא מבינים את הקשר בין דירה לכביש ולביוב, ותפקידנו להסביר להם שאם לא יהיו תשתיות - לא יהיו דירות".