פישר מגבה את לפיד: "הציבור כולו צריך לשאת בנטל"

נגיד בנק ישראל, על הצעת התקציב ל-2013-2014 של האוצר: "התקציב מחייב צעדים כואבים" ■ הבהיר: "השבת היציבות הפיסקלית תחזק את עמידות המשק בפני זעזועים" ■ על הקיצוץ הביטחון: "החלטה של הממשלה"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, התייחס הערב (ה') לתקציב 2013-2014 שגיבש האוצר, הכוללת "גזירות" כלכליות רבות, דוגמת העלאת מס ההכנסה, המע"מ וקיצוצים רוחביים במשרדי הממשלה.

"כפי שאמרתי כאשר הבעתי תמיכה בהחלטה להעמיד את הגירעון בשנת 2014 על 3%, החלטה זו מחייבת צעדים כואבים", אמר היום פישר. "מטבע הדברים, הציבור הרחב מרגיש בעיקר את הפגיעה שכל משק בית בישראל יחווה כתוצאה מיישום התכנית".

עם זאת, הסתייג פישר והבהיר כי "לא ניתן לעמוד באתגר התקציבי מולו אנו ניצבים תוך התמקדות אך ורק בסקטור כזה או אחר של האוכלוסיה. כפי שציין שר האוצר, הציבור כולו יצטרך לשאת בנטל. בסופו של דבר השבת היציבות הפיסקלית תחזק את עמידותו של המשק בפני זעזועים, תסייע למשק למצות את פוטנציאל הצמיחה שלו, ותתמוך ברווחת הציבור כולו".

כזכור, משרד האוצר הגיש השבוע את התקציב לשנים 2013-2014 והעביר אותו לשרי הממשלה. במסגרת התקציב יעלה מס ההכנסה ב-1.5% החל מ-2014 וכן תתבצע העלאה של מס הכנסה שולי עליון ל-49.5% מ-48%. גזירות כלכליות נוספות כוללות העלאת המע"מ ב-1% ל-18%, העלאת מס החברות ב-1% ל-26%, העלאת מיסוי על סיגריות ואלכוהול ומיסוי נוסף על הדיור. (לסיפור המלא)

להורדת התקציב המלא - לחצו כאן

פישר הבהיר כי בעוד שהתכנית מורכבת וכוללת צעדים רבים, הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות של הממשלה, הרי שהיא "מהווה תכנית אמיצה, שמצרף הצעדים הכולל שבה מכוון להשבת המסגרת התקציבית לתוואי אחראי".

"תוואי זה ימנע אובדן שליטה על התקציב ויחזיר בסופו של דבר את המשק למגמה של הפחתת נטל החוב ביחס לתוצר, ולכן מדובר בתכנית חשובה ואחראית", אמר. בהתייחס לתקציב הביטחון, ציין פשיר שההחלטה לגבי הקיצוץ בביטחון נתונה בידי הממשלה. "זו חובתה של הממשלה להבטיח את בטחון אזרחיה, אולם יש לעשות זאת תוך שמירה על המסגרת הכוללת שעליה החליטה הממשלה", סיכם.