הישג ללבני: בתי המשפט בנהריה, עפולה ובית-שאן לא ייסגרו

3 בתי המשפט באזור הצפון, שמשרד האוצר ביקש לסגור במסגרת הצעת התקציב, לא ייסגרו בשלב זה, עד ששרת המשפטים תבדוק את כל השלכות המהלך

הישג לשרת המשפטים ציפי לבני: 3 בתי המשפט באזור הצפון, שמשרד האוצר ביקש לסגור במסגרת הצעת התקציב לשנים 2013-2014, לא ייסגרו לפי שעה - כך הודיעה הערב (ב') לבני.

מדובר ב-3 בתי משפט השלום, בנהריה, בעפולה ובבית-שאן, שמשרד האוצר ביקש לסגור במטרה "לייעל" לשיטתו את עבודת בתי המשפט.

בעקבות הביקורת הציבורית שהתעוררה על כוונת האוצר לסגור את בתי המשפט הללו, המשרתים את תושבי הפריפריה, סיכמה לבני עם משרד האוצר כי 3 בתי המשפט המדוברים לא ייסגרו בשלב זה, עד שלבני תבדוק את כל השלכות ההחלטה בנושא ועד שתיערך בדיקה של כל הנתונים המשפטיים, הכלכליים והחברתיים, לרבות השלכת איחוד בתי המשפט על השירות לציבור לתושבי הפריפריה.

"בכוונתי לבדוק בנוסף ליעילות ולחיסכון גם את המשמעות לפריפריה", הודיעה לבני. "אם אמצא כי בסגירת בתי המשפט הללו תהיה פגיעה בשירות ובנגישות לצדק לאזרחי ישראל תושבי הפריפריה - לא אתן לכך יד ואפעל להתייעלות בדרכים אחרות".

עו"ד יוסי חכם, יו"ר ועד מחוז חיפה בלשכת עורכי הדין, מסר בתגובה: "פנייתו של ועד מחוז חיפה למנוע את סגירתם של בתי משפט השלום בצפון ובית משפט השלום בנהריה נפלה על אוזניים קשובות. ועד המחוז מברך את שרת המשפטים על החלטתה למנוע את סגירת בית משפט השלום בנהריה, לא לתת יד לפגיעה נוספת בתושבי הפריפריה ולפעול למתן יחס שוויוני ואפשרות שווה לכל תושבי מדינת ישראל לממש את זכויותיהם".

ראש הלשכה מברך

בד בבד, הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין אימץ הערב את עמדת פורום בתי המשפט הארצי של הלשכה, לפיו יש להתנגד לסגירת בתי המשפט.

עם פרסום דבר כוונת האוצר לסגור את בתי המשפט בנהריה, בית-שאן ועפולה, החליט פורום בתי המשפט להתנגד עקרונית לסגירת בתי המשפט כפי שהיא מופיעה בתוכנית הכלכלית, שכן לא מוצג בהצעה כל נתון אודות כמות התיקים המתנהלים וגודל האוכלוסייה שאותה משרתים בתי המשפט בערים אלה.

על-פי החלטת פורום בתי המשפט בראשות עו"ד דפנה רוזן-זינגר, כל עוד לא מוצגת היעילות מול התועלת, וכל עוד לא מוצגים הנתונים שיכולים להצדיק את הפגיעה באזרחים מול התועלת הכלכלית, יש להתנגד לסגירת בתי המשפט.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר הערב: "אני מברך את השרה ציפי לבני על החלטתה. מעבר למשמעות הסמלית הקשה שיש בעצם סגירת בתי משפט בישראל, כאשר מדובר במוסדות המשרתים את האזרחים בפריפריה, יש לבצע תחילה בדיקה יסודית ומעמיקה מבחינה כלכלית, משפטית וציבורית.

"אין לקבל את הפגיעה הקשה, לא בתושבי עפולה, בית-שאן, נהריה והסביבה, ולא בעורכי הדין הבאים בשערי בתי המשפט ביישובים אלה, אלא לאחר הצגת כל המידע והנתונים אשר יצדיקו מהלך זה".