מעללי רשות השידור: המציאה חוב בגלל "טעות הקלדה" - ועיקלה רכב

רשות השידור היא שיאנית תלונות הציבור המוצדקות בדוח נציב תלונות הציבור ל-2012 ■ איך מוכיחים נציגי הרשות שיש ברשותכם טלוויזיה - ומה יש לסמנכ"ל אגף הגבייה לומר לאזרח תמים שנפתח לו תיק בהוצל"פ למרות שלא היה חייב שקל?

רשות השידור היא שיאנית התלונות המוצדקות של נציבות תלונות הציבור: 52% מהתלונות שבהם התקבלה הכרעה נמצאו מוצדקות. בסך-הכול התקבלו 379 תלונות על רשות השידור בנציבות במהלך 2012.

התלונות נגד רשות השידור עוסקות בעיקר בענייני גביית האגרה. על-פי הדוח, במקרים מסוימים טענו כמה מתלוננים כי קיבלו מהרשות התראה לפני מסירת החוב לטיפול עורך דין, ולפיה הם נדרשים לשלם אגרת טלוויזיה למפרע עבור כמה שנים - זאת אף שמעולם לא החזיקו במכשיר טלוויזיה.

ברשות השידור התעקשו כי נציגים ביקרו בביתם ומצאו שהם מחזיקים במכשיר טלוויזיה, אולם כל המתלוננים טענו כי שום נציג של רשות השידור לא ביקר בביתם.

בעקבות התערבות הנציבות התקיימו ביקורים מטעם רשות השידור בבתי כל המתלוננים, ונמצא כי אכן, איש מהם אינו מחזיק במכשיר טלוויזיה. בעקבות זאת מחקה הרשות את החובות שנזקפו לחובתם.

מבירור שנערך עלה כי כל הדיווחים על מכשירי הטלוויזיה שנמצאו לכאורה בביקורים בבתי המתלוננים נמסרו ממשרד עורכי דין מסוים שפעל מטעם הרשות. נמצא גם כי נציגי המשרד לא נכנסו לבתיהם של המתלוננים, אלא דיווחו על קיומו של מכשיר טלוויזיה משום שראו חיבור לכבל של חברת הכבלים מחוץ לדירה או צלחת לוויין על גג הבית המשותף שבו נמצאת הדירה.

הרשות הסבירה כי במסגרת תוכנית ניסיונית, היא התקשרה עם כמה משרדי גבייה כדי שיעשו ביקורי בית, ואלה פעלו בניגוד לנהלים. בעקבות התערבות הנציבות ובדיקה של הרשות עצמה, הפסיקה הרשות את ההתקשרות עם משרד עורכי הדין האמור וביטלה את דרישות התשלום.

אחד המתלוננים קבל על כך שאגף הגבייה של הרשות פתח נגדו תיק הוצאה לפועל בגין אי-תשלום אגרת טלוויזיה, אף שלטענתו לא היה לו כל חוב. הדבר אף הגיע לכדי עיקול רכבו. המתלונן טען כי בגלל העיקול סירבה חברת הביטוח לשלם לו פיצוי על נזק שנגרם לרכב עקב תאונת דרכים.

בירור העלה כי בשנת 2008 נפתח תיק הוצאה לפועל נגד המתלונן בגין חוב לרשות השידור. המתלונן שילם את כל החוב, ותיק ההוצאה לפועל נסגר. ואולם באוגוסט 2011, מסיבה לא ברורה, חידש משרד עורכי הדין העוסק בגביית חובות עבור רשות השידור את הליכי ההוצאה לפועל נגדו.

סמנכ"ל אגף הגבייה טען בתגובה כי התיק נפתח בשל טעות בהקלדת מספר תעודת זהות, וכי מדובר בתקלה יוצאת דופן.

נוכח האמור קבעה הנציבות כי על רשות השידור לשלם למתלונן פיצוי בסך אלף שקל בגין הנזק ועוגמת-הנפש שנגרמו לו. רשות השידור שילמה את הפיצוי.

רשות השידור: ב-2013 נפחית בשליש את מספר התלונות המוצדקות

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "רשות השידור שמה לעצמה כמטרה להפחית את התלונות המוצדקות, ומליאת הרשות הציבה להנהלה יעד של הפחתת שליש ממספר התלונות המוצדקות בשנת 2013.

"יו"ר הרשות מקיים בשבועות האחרונים פגישה שבועית עם בכירי הארגון בנושא. בכל פגישה נבחנות 10 תלונות אקראיות היכולות ללמד ולשקף את הבעיות, ובו במקום מגובש פתרון לבעיות עקרוניות אלה. בטווח הארוך צפויה הבעיה להיפתר עם הקמת מוקד טלפוני אשר ייתן מענה לפניות הרבות.

"לגופו של עניין, רשות השידור ערה לליקויים ופועלת ביתר שאת כדי לתקנם. כך למשל, הופסקה גביית שכר-הטרחה שדרשו משרדי עורכי הדין בגין שליחת מכתבי התראה לחייבים, וכמו כן הופסקו ההתקשרויות עם משרדי עורכי הדין שלא עמדו באמות-המידה שדרשה מהם הרשות".