חסכת - הרווחת?

המבצע של רשות החשמל הוא כמעט לעג לרש, תרתי-משמע

גז או לא גז - עם בוא הקיץ, גוברים החששות - במה שכבר הפך לטקס שנתי - ממחסור בחשמל. החדשות הטובות: רשות החשמל שולפת שוב את התוכנית שנחנכה בקיץ שעבר תחת הכותרת "חסכת הרווחת". היא אפילו משודרגת ומעודכנת לעומת התוכנית מלאת החורים שהופעלה אשתקד.

אבל אי-אפשר להתעלם מכך שהצעה כזו היא כמעט לעג לרש (תרתי-משמע) היום: קודם הנחיתו על הציבור מבול של גזירות, כולל העלאה של 6.3% בתעריף החשמל הביתי, ועכשיו מעניקים לו גזר - הזכות לחסוך חשמל כדי לקזז במשהו את העלויות. מי אמר שמדינת ישראל לא מגלה נדיבות כלפי אזרחיה?

ובכל זאת, תוכנית "חסכת-הרווחת" בנויה על עיקרון מבורך: המדינה מתמרצת את האזרחים דרך הכיס לחסוך באנרגיה ולסייע לחברת החשמל לעבור את הקיץ בשלום. במקום לבנות עוד תחנות כוח ולייצר עוד חשמל מזהם, מעודדים חיסכון בחודשי השיא שבהם המזגנים מטרטרים כמעט בכל בית ומשרד. גם כלכלי, גם סביבתי.

בתוכנית שהופעלה אשתקד היו הרבה כוונות טובות, אבל אתם יודעים לאן אלה מובילות. 181 אלף צרכנים נרשמו בחברת החשמל - כ-7% מכלל הצרכנים. היענות מרשימה.

אולם בפועל, החיסכון היה פחות מרשים: בגלל הקיץ הקשה, ובגלל שהישראלי המפונק יודע להגיד "מחר דיאטה" אבל שוכח להפסיק לאכול, צריכת החשמל במשק עלתה בפועל ב-6% ברבעון השלישי.

ומה שיותר מתסכל: מבצע החיסכון, שהתחיל עם התלהבות גדולה, נגמר במקרים רבים במפח-נפש ובכעס על חברת החשמל ורשות החשמל. לכעס היו שתי סיבות עיקריות: חברת החשמל לא טרחה לשלוח ל-13% ממשקי-הבית שנרשמו לתוכנית אדם שיקרא את המונה, והסתפקה - כדרכה בשגרה - בהערכה בלבד. ההערכה נשענת על נתוני העבר ולא על החיסכון שהושג בפועל, כך שממשפחות אלה נמנעה הזכות לבדיקה אמיתית של הביצועים ולקבלת ההנחה המובטחת.

יד ימין (רשות החשמל) קבעה את הכללים, ויד שמאל (חברת החשמל) עשתה מהם סלט. השנה, רשות החשמל הורתה לחברת החשמל לקרוא בפועל את המונה אצל מי שנרשם, כדי שהפארסה לא תחזור על עצמה.

הסיבה השנייה לכעס היתה הרף העליון שהוצב לחוסכים: מי שחסך מעל 30% לעומת החשבון המקביל בשנה שלפני כן, נשללה ממנו הזכות לקבל הנחה. ברשות החשמל הניחו כי חיסכון בסדר-גודל כזה מעיד שהתנאים בבית השתנו - נסיעה ארוכה לחו"ל, קיטון משמעותי במספר הנפשות וכו'. אלא שמשפחות רבות (כולל שלי) בארץ עשו מאמץ אמיתי, חסכו יותר מ-30% - ולתדהמתן קיבלו סטירה. ברשות החשמל הבינו ששגו, והשנה עלה רף החיסכון המוכר לצורך החזר ל-50%.

אל ההזמנה לחסוך בחשמל ולהרוויח ניתן להתייחס גם כאל הזדמנות לבחינה מחודשת של אורח החיים בכלל: אחרי שסיימנו לקטר (לרוב בצדק) על מבול הגזירות שניחתו עלינו ועל סדר העדיפויות המקומם של הממשלה, הגיעה העת להתבונן פנימה ולהבין שאין מנוס מהתאמת הרגלי הצריכה למציאות הכלכלית החדשה: צרכנות נבונה וזהירה יותר, חיסכון בדלק, במים ובחשמל, אחריות פיסקאלית בניהול משק-הבית. זה גם כלכלי, גם סביבתי ולרוב גם בריא יותר.