בורסה של שועלים

הנזק שייגרם לבורסה בת"א ממחיקת מלאנוקס הוא גדול ורב

בסוף השבוע שחלף קיבלנו תזכורת מכאיבה לאובדן הרלוונטיות של הבורסה המקומית עבור חברות "בלו צ'יפ" מקומיות. איל וולדמן, יו"ר ומנכ"ל חברת הטכנולוגיה מלאנוקס, הודיע על כוונת החברה למחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה של תל-אביב, ולהותיר אותה נסחרת בבורסה האמריקאית בלבד.

ברור לכל כי אם הרישום בבורסה המקומית היה נתפס על-ידי וולדמן כבעל ערך מוסף לבעלי המניות של מלאנוקס, הוא לא היה מעז לוותר עליו בגלל ויכוח משני לכאורה על הפרדת סמכויות בין תפקיד היו"ר לתפקיד המנכ"ל בחברה.

עמדתנו היא כי וולדמן, שזכה במשך שנים ארוכות להערכה רבה, ובצדק, על הישגיו בניהולה של מלאנוקס, יכול וצריך היה להתגמש בעמדתו הנוקשה. היה עליו לנהוג כמנהג המקום, לבצע את הפרדת הסמכויות המדוברת, ואף לנצל הזדמנות זו לחיזוק השדרה הניהולית של החברה.

המוסדיים המקומיים, מנגד, לא היו יכולים ולא היו צריכים לרדת מן העץ, שכן הדרישה להפרדת סמכויות היו"ר והמנכ"ל היא דרישה רוחבית, החלה על כל החברות הציבוריות הרשומות כאן למסחר. לפיכך אין מקום לנהוג איפה ואיפה ביניהן.

באשר לנימוקים שהובאו על-ידי וולדמן, שלפיהם העלויות הכספיות והניהוליות של הרישום הכפול בבורסת תל-אביב הן שהכריעו את הכף למחיקה מהרישום הכפול כאן, נאמר כי אזרח ויזם ישראלי שצמח בינינו אינו צריך לסכם את מערך האינטרסים של החברה דרך החור שבגרוש. כמו כן לא מדובר בעלויות כבדות במיוחד לחברת מלאנוקס, אפילו לא ביחס לשכרו השנתי של וולדמן עצמו.

הנזק העתיד להיגרם לבורסה בתל-אביב ממחיקת מלאנוקס, לעומת זאת, הוא גדול ורב. 2%-3% מהמחזור הממוצע היומי בבורסה נובע ממניית מלאנוקס. זאת ועוד, מדובר בתקדים מסוכן, שלפיו חברות דואליות נוספות שימצאו עצמן במצב של חוסר הסכמה מול המוסדיים או הרגולטורים המקומיים, יאיימו ואף יממשו את האיום למחיקה ממסחר בבורסה בתל-אביב.

כך עלולה הבורסה המקומית למצוא עצמה עם "שועלי" המגזר התאגידי בלבד, בעוד ש"האריות" כולם נסחרים מעבר לים.

יתרה מכך, חברות ישראליות בולטות שכבר רשומות למסחר מעבר לים עלולות לקבל חיזוק מהחלטת מלאנוקס להיגרע מהרישום בתל-אביב ולבטל כל תוכנית, אם הייתה כזו, לרשום את מניותיהן למסחר כאן. חברות השוקלות להנפיק את מניותיהן לציבור ידלגו מצדן מלכתחילה על הרישום בזירת המסחר המקומית.

ההתנהלות הבעייתית של וולדמן עלולה לחרוג מסוגיית הרישום בבורסה לניירות ערך, החשוב כשלעצמו, ולהביא חברות ישראליות אחרות להציב אולטימטום למדינת ישראל בסוגיות כגון הטבות מס ומענקים, אחרת יטענו אותן חברות כי יעתיקו את פעילותן למקלטי מס.

מדובר פה בדפוס התנהלות המהווה סוג של כדור שלג, העלול להתגלגל למקומות לא צפויים, ולגרום נזקים לא מבוטלים לכלכלת ישראל. קיימת חשיבות לא מבוטלת בשימור מלאנוקס כחברה ציבורית בבורסת תל-אביב, שכן מדובר בחלון הראווה של ההישגים התאגידיים המקומיים. מלאנוקס היא בהחלט פרי מובחר של המגזר התאגידי המקומי, ולשם כך על וולדמן לבלוע את הרוק ולרדת מן העץ.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.