השופט ניסים ישעיה לנאנסת: "יש נשים שנהנות מאונס"; יזומן לבירור

(עדכון) - השופט בדימוס ניסים ישעיה יזומן לבירור בפני נשיא העליון בעקבות התבטאותו ■ התנצל: "לא הייתה כוונה לפגוע או לזלזל" ■ ח"כ עליזה לביא: "להדיח את ישעיה" ■ ח"כ מיכל רוזין: "להקים בית דין מיוחד לנושא התקיפה המינית"

שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, ניסים ישעיה, יזומן בימים הקרובים לבירור בפני נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בעקבות התבטאותו במהלך דיון משפטי שלשום (ב'), שבמסגרתו אמר כי "יש בנות שנהנות מאונס" - כך הודיעה הנהלת בתי המשפט, בעקבות חשיפת הפרשה הבוקר (ד') בגלי צה"ל.

כתבות נוספות בנושא:

השופט שאמר "יש נשים שנהנות מאונס" יפרוש מתפקידי שיפוט

הנאנסת שמעה את דברי השופט - ואושפזה

השופט ישעיה עצמו מסר באמצעות הדוברת כי "לא הייתה בדברים כוונה לפגוע או לזלזל חלילה בנפגעות מעשה אונס. השופט מתנצל על הדברים".

על אף התנצלותו עוררו הדברים תגובות נסערות במערכת המשפטית והפוליטית ודרישה להדיחו מכהונתו.

ישעיה, שפרש מכהונה שיפוטית ב-2009, יושב עדיין בוועדות ערעורים על מותבים שונים, ובהם ועדות לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

בדיון שהתקיים השבוע בוועדת הערעורים, בהרכב שבראשו ישעיה עצמו, נדון עניינה של צעירה בת 19, שנאנסה בעת שהיתה בת 13 בידי 4 צעירים פלסטינים תושבי מחנה הפליטים שועפט. משרד הביטחון החליט שלא להכיר באונס כפעולת איבה ולא לשלם תגמולים בגינו, ועל החלטה זו הגישה הצעירה ערעור.

עורכת דינה של הצעירה, רוני אלוני-סדובניק, ניסתה לשכנע את ההרכב שיש מקרים שנסיבותיהם מצדיקות הכרה באירוע כפעולת איבה.

"תוך כדי להט הדיון", סיפרה עורכת הדין, "השופט ישעיה פתאום אמר בקול רם לאוזני הנוכחים: 'יש בנות שנהנות מאונס'. השתרר שקט באולם. גם החברים להרכב שם שתקו לכמה דקות. הוא אפילו לא הבין מה הוא אמר. הוא לא הבין למה כולם שותקים.

"אין לי ספק שלא נאמרו דברים מאיזושהי כוונת זדון או רוע. הבעיה היא שזה הלך-הרוח, זאת הדעה הקדומה שיש כלפי נפגעות תקיפה מינית. אנחנו נתקלים בקצה הקרחון כשהשופטים נופלים בלשונם ונותנים ביטוי למה שבליבם".

ממערכת בתי המשפט נמסר בשם השופט כי "במהלך הדיון התעוררה שאלת הוכחת הקשר הסיבתי, ובלהט הדיון נאמרו דברים ברוח זו. לא הייתה בדברים כוונה לפגוע או לזלזל חלילה בנפגעות מעשה אונס. השופט מתנצל על הדברים".

"להקים בית דין מיוחד לתקיפות מיניות"

דבריו של השופט ישעיה עוררו כאמור תגובות נסערות. ח"כ מיכל רוזין (מרצ) פנתה לשרת המשפטים, ציפי לבני, כדי לברר אילו הכשרות עוברים השופטים בתחום עבירות המין.

רוזין, ששימשה עד לאחרונה מנכ"לית מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, דורשת לערוך הכשרות והשתלמויות מקצועיות לשופטים בנושא פגיעות מיניות ולשקול הקמת בית דין מיוחד לנושא התקיפה המינית.

לדבריה, "מקרה זה מצטרף למקרים נוספים בתקופה האחרונה, שבהם מתבהר עד כמה נחוץ טיפול מיוחד בעבירות המין. אמירות מסוג זה מהוות פגיעה נוספת, ולא ייתכן שיבואו מתוך ראשי המערכת שאמונה על עשיית דין וצדק".

"התבטאויות אומללות"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, המכהן גם כיו"ר הצוות להעצמת נשים בלשכה, מסר כי "על פניו הדברים נשמעים חמורים. מדובר בהתבטאויות אומללות שמוטב שלא היו מועלות על דל שפתיו של איש, לא כל שכן בידי שופט במדינת ישראל. בכוונתנו להגיש תלונה נגד השופט, ואנו מצפים כי הנהלת בתי המשפט תתייחס למקרה במלוא חומרת הדין".

השרה לימור לבנת, יו"ר ועדת השרים לקידום מעמד האישה, קוראת למנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, שלא לאפשר בעתיד לשופט בדימוס ישעיה לשבת בהרכב שיפוט כלשהו, וכן "לערוך בדק-בית מקיף כדי שמקרים מסוג זה לא יחזרו על עצמם".

"אמירתו של השופט מחרידה ומקוממת", אמרה לבנת, "ולא ניתן להשלים עמה, קל וחומר כאשר היא נאמרת מפי מי שיושב בכס השיפוט ואמור לפסוק בענייניהן של נפגעות אונס. קורבנות האונס עוברים טראומה נפשית קשה. קשה לאמוד את הנזק הכולל שנגרם בעקבות אמירה אומללה זו, שעלולה להרתיע קורבנות תקיפה מינית נוספות, בהווה ובעתיד, מלדווח על התקיפה".

"להדיח את השופט"

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, ח"כ עליזה לביא, קוראת גם היא להדיח את השופט ישעיה. "לא ייתכן ששופט שזוהי תפיסתו יישב בדין אפילו שעה אחת נוספת", אמרה לביא.

לדבריה, "מטרידה לא פחות תגובת הנהלת בית המשפט, שמצאה לנכון לומר כי לא הייתה בדברים כוונה לפגוע או לזלזל בנפגעות מעשה אונס. הנקודה איננה אם הייתה לו כוונה לפגוע אלא איך ייתכן שזוהי תפיסתו של שופט. אנו מדברים כבר שנים על חינוך והסברה, ואז נחשפים להתבטאות מסמרת שיער דווקא מפיו של שופט מחוזי שאמור לקבוע נורמות התנהגות.

"אני קוראת לשרת המשפטים להדיח את השופט מיד, ולחייב את כל השופטים בישראל לעבור הכשרה בנושא תקיפות מיניות, הכשרה שהנהלת בתי המשפט מסרבת כבר שנים לחייב בה את השופטים".