השופט שאמר "יש נשים שנהנות מאונס" יפרוש מתפקידי שיפוט

(עדכון) - לבני: "גם שופטים צריכים לדעת: כשהיא אומרת 'לא' היא מתכוונת ל'לא!'" ■ השופט ניסים ישעיה: "זה מעוות והוצא מהקשרו, זה לא היה משפט אונס"

השופט בדימוס ניסים ישעיה, שאמר ש"יש נשים שנהנות מאונס", יסיים באופן מיידי את כהונתו השיפוטית כיו"ר ועדת ערר לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה - כך סוכם היום (ד') אחר-הצהריים, בפגישה דחופה שאליה זומן ישעיה עם מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר.

בהודעה משותפת שפירסמו הערב נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, ושרת המשפטים, ציפי לבני, נמסר כי בפגישתם של שפיצר וישעיה "הביע השופט בדימוס ישעיה את רצונו לסיים לאלתר את כהונתו כיושב-ראש ועדת הערר, זאת בשל הנסיבות שנוצרו שבהן נכון יהיה לדעתו לסיים את תפקידו. השופט ישעיה הביע צערו פעם נוספת על האמירה, שלא הייתה בה כוונה לפגוע או להביע דעה".

שרת המשפטים ציפי לבני אמרה כי "החלטתו של השופט בדימוס לפרוש משיפוט היא הדבר הראוי והנכון במקרה החמור הזה. גם שופטים צריכים לדעת: כשהיא אומרת 'לא' היא מתכוונת ל'לא!'

"ההתבטאות של השופט בדימוס ניסים ישעיה היא חמורה בכל מובן. השופט הודיע על פרישתו, וזהו הדבר הנכון והראוי במקרה חמור זה. רק כך יוחזר אמון הציבור במערכת המשפט.

"לא מדובר בביטוי בלבד, אלא בתפיסה פסולה ומעוותת שנשים נאבקו בה במשך שנים, אשר מטילה על קורבן האונס את האשמה. אמירה כזו מפי שופט עלולה - גם אם לא התכוון לכך - לתת למוחות מעוותים הכשר לאונס.

"כל שופט צריך לדעת שהוא נבחן - ובצדק - תחת זכוכית מגדלת ציבורית ומוסרית, ועליו להתנהל באופן הראוי למי שמופקד על החוק והצדק וקובע גורלות של אחרים".

"זה היה ברוח טובה"

"זה היה ברוח טובה, היא אמרה לי תודה רבה כשיצאה מהאולם" - כך הסביר השופט בדימוס ניסים ישעיה, שאמר לעורכת דין של קורבן אונס "יש בנות שנהנות מזה", את ההתבטאות החריגה שלו במהלך דיון בבית המשפט - שנחשפה בגלי צה"ל ועוררה סערה גדולה. הוא מדגיש כי דבריו הוצאו מהקשרם ונאמרו רק כדוגמה ולא באופן אישי כלפי הנאנסת שבערעורה הוא דן.

"זה מעוות והוצא מהקשרו, זה לא היה משפט אונס, אני בכלל פנסיונר, וזה היה דיון לא פורמלי בוועדת ערר של הביטוח הלאומי, שיושבים בה אני ועוד שופטים", סיפר הבוקר השופט בדימוס ישעיה בשיחה מביתו עם חדשות 2 באינטרנט.

לדבריו, הוא נתן את המשפט כדוגמה במהלך ויכוח עם עורכת הדין לגבי מה שנדרש להוכיח כשטוענים שהאונס היה פעולת איבה.

"התנהל ויכוח, כי היא טוענת שהנערה שהיא מייצגת נאנסה לפני כמה שנים וטוענת שמדובר בפעולת איבה", סיפר ישעיה. "אני אמרתי את זה כדוגמה. אחד הדברים שצריך להוכיח הוא שנגרם לה נזק, כי גם אם יש פעולת איבה ואין נזק, אז לא מגיע שום דבר".

"מחפשים סתם מה לפרסם"

השופט בדימוס הוסיף כי דוברת בתי המשפט שאלה אותו אם הוא מסכים להתנצל כחלק מהתגובה של דוברות בתי המשפט, אך לדבריו הוא לא הבין על מה המהומה. "זה הפתיע אותי. מחפשים סתם מה לפרסם, זה מוגזם מאוד".

ישעיה הדגיש כי עורכת הדין חייכה אליו כשיצאה מהאולם, לאחר שהוא הסכים לתת עוד דחייה בדיונים אם היא תצטרך. עם זאת, הוא הודה כי המשפט היה מאוד חריג, אך עמד על כך שהוא ניתן כדוגמה.

על-פי הדיווח בגלי צה"ל, במהלך הדיון שהתקיים שלשום (ב') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ניסתה עורכת דינה של הצעירה לשכנע את שופטי ההרכב, בראשם השופט בדימוס ניסים ישעיה, כי ישנם מקרי אונס שנסיבותיהם מצדיקים הכרה באירוע כפעולת איבה.

השופט יוזמן לבירור

"תוך כדי להט הדיון הוא פתאום אמר בקול רם לאוזני הנוכחים: 'יש בנות שנהנות מאונס'. השתרר שקט באולם. גם החברים להרכב שם שתקו לכמה דקות. הוא אפילו לא הבין מה הוא אמר. הוא לא הבין למה כולם שותקים", תיארה עו"ד רוני סדובניק.

בעקבות הדברים הקשים, שני חבריו להרכב השופטים ניסו להרגיע את הרוחות ולגמד את המשפט.

"אין לי ספק שלא נאמרו כאן דברים מאיזה שהיא כוונת זדון או רוע", הוסיפה עו"ד סדובניק. "הבעיה היא הלך-הרוח. זאת המחשבה, זאת הדעה הקדומה שיש כלפי נפגעות תקיפה מינית. אנחנו נתקלים בקצה הקרחון כשהשופטים נופלים בלשונם ונותנים ביטוי למה שבליבם".

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה כי "בלהט הדיון נאמרו דברים ברוח זו, ולא הייתה בהם כוונה לפגוע או לזלזל חלילה בנפגעות מעשה אונס. השופט מתנצל על הדברים. הנהלת בתי המשפט תבחן את המקרה, והשופט בדימוס יזומן לבירור בימים הקרובים".

"תפיסת עולם מעוותת"

גילה אשרת, יו"ר ויצ"ו ישראל, תקפה בחריפות את דברי השופט ואמרה כי אמירתו "מעבירה מסר מסוכן אודות אחריותה, בכל תנאי, של מערכת המשפט כלפי נפגעות עבירות מיניות, ותרתיע נשים מלפנות לגופי האכיפה".

לדבריה, "בתקופה האחרונה פורסמו מספר אמירות סקסיסטיות של שופטים הגורמות לזילות מערכת המשפט, וגם אם מדובר בהתבטאויות חריגות - אין ספק שהן משקפות תפיסת עולם מעוותת שאין לה מקום בבית המשפט.

"דווקא מהמקום שמסמל את הצדק ושמירה על החלשים יותר מכל, יוצאות אמירות שמותירות את דמן של הנשים. ראוי ששופטים בישראל יעברו הכשרות מקצועיות בנושא תקיפות מיניות, ואנו קוראות למערכת המשפט להרים את הכפפה ולשתף פעולה עם ויצ"ו כדי ליצור היכרות מקצועית עם הנושא, שתוליד אמירות אחרות שמשקפות מסר חברתי ברור וחד-משמעי נגד אלימות לסוגיה".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, המכהן גם כיו"ר הצוות להעצמת נשים בלשכה, מסר בתגובה: "על פניו הדברים נשמעים חמורים. אם האמירות המוזכרות אכן נאמרו, הרי שמדובר בהתבטאויות אומללות שמוטב שלא היו מועלות על דל שפתיו של איש, לא כל שכן בידי שופט במדינת ישראל. בכוונתנו להגיש תלונה נגד השופט, ואנו מצפים כי הנהלת בתי המשפט תתייחס למקרה במלוא חומרת הדין".

לדברי מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, "אנו מכבדות את החלטת השופט בדימוס ניסים ישעיה לפרוש מתפקידיו השיפוטיים. אדם הנושא באחת מהמשרות הבכירות ובעלות ההשפעה בחברה, אשר תפקידו לחרוץ גורלות ולהעניש ביד רמה גם אנסים ומטרידים מינית, אינו יכול לומר אמירה כה הזוייה ש'יש בנות שנהנות מאונס'".

סלויציאנו הוסיפה עוד כי "אמירות מסוג זה, כשהן נשמעות מפיו של שופט בישראל, רק מחזקות את החשש הכבד שיש לנפגעות מפנייה להליך פלילי או לתביעה אזרחית. נשים רבות חוששות שלא יאמינו להן ואף יאשימו אותן במה שקרה להן.

"לצערנו הרב, אמירה זו של השופט משקפת את הדעות בהן אוחזים לא מעט אנשים כלפי אונס ופגיעה מינית. במקום להוקיע את האנס אשר פגע באופן חמור ביותר בנפשה ובגופה של הנפגעת, פגיעה אשר ייתכן כי לעולם לא ניתן יהיה לגמרי להשתקם ממנה - אמירות מעין אלה בעצם מפנות אצבע מאשימה כלפי הנאנסת".