נעילה יציבה בת"א; מלאנוקס ירדה 3.6%, גזית גלוב 2.9%

הבורסה באחד העם נותרה מחוץ למדד MSCI אירופה ■ נתניהו ולפיד מעוניינים לייצא כמה שיותר גז ■ סגירה שלילית בוול סטריט אמש ■ מגמה מעורבת באירופה

יום המסחר בבורסה באחד העם (ד') ננעל ביציבות עם נטייה לירידות, במקביל למסחר מעורב בבורסות אירופה. זאת לאחר סגירה שלילית בוול סטריט, ירידות בבורסות אסיה ומנגד עליות קלות במסחר בחוזים על מדדי ניו-יורק.

הבורסה באחד העם נותרה מחוץ למדד MSCI אירופה. כך דיווחה הלילה בלומברג. זאת, לאחר "התייעצות עם משקיעים מוסדיים שלא תמכו בהחלטה להכניס את המדד הישראלי לתוך MSCI אירופה". בבלומברג מדווחים כי הנהלת הבורסה ביקשה וקיוותה להכנס למדד בין השאר בכדי לאושש את מחזורי המסחר שנפלו בשנה האחרונה. אחת הסיבות המרכזיות לירידה במחזורים - הכללת ישראל במדדי השווקים המפותחים בחודש מאי 2010. (לסיפור המלא)

גיל הוד, מנכ"ל פריקו השקעות אמר בתגובה לאי צירופה של ישראל למדד MSCI אירופה כי "ההחלטה של חברת המדדים של מורגן סטנלי (MSCI) היא החלטה שנרמז עלייה בחודשיים האחרונים, אבל עצם פרסום ההודעה מהווה מכה קשה לאפשרות להחייאת הבורסה באמצעות כסף של משקיעים זרים. המצב מנציח את תהליך התייבשותה של הבורסה בתל אביב. החלטה הזו מצטרפת למגמה של המשקיעים המוסדיים להמשיך ולהסית כספים להשקעה בחו"ל, בזמן שמשקיעים זרים לא באים להשקיע בישראל וכך נוצר וואקום שאיש לא ממלא. תהליך ההאטה שחווה כלכלת ישראל לא תורם לאטרקטיביות הבורסה ואין ספק שיידרשו צעדים נועזים הן מצד הנהלת הבורסה והן מצד רגולטורים נוספים כמו רשות ניירות ערך להחייאת הבורסה".

הוד מציע מנגד גם שורה של פתרונות להתייבשות הבורסה: "צריך לשקול גם בימים אלה, של בור בתקציב המדינה, לשקול את הורדת המיסוי על דיבידנדים ורווחי הון בבורסה לאחר שלא מכבר הועלה המס על רווחי הון מ-20% ל-25%. צריך להקל ברישום ודיווח של חברות מסוג מסוים, שמשמעותה עידוד חברות בינוניות וקטנות להירשם למסחר בבורסה בתל אביב. הנהלת הבורסה צריכה לפתוח מסלול רישום מהיר להנפקה של חברות מחקר ופיתוח".

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בירידות שערים. הירידות נבעו בעיקר מהאכזבה מהצעדים שנקט הבנק המרכזי היפני, והחשש לעתידה של תוכנית התמריצים של הבנק האירופי בעקבות דיון שמתקיים בבית המשפט החוקתי בגרמניה על חוקיות הפעולות של הבנק.

נתניהו ולפיד מעוניינים לייצא כמה שיותר גז

אתמול נפגשו ראש הממשלה, שר האוצר, שר האנרגיה והמים ונגיד בנק ישראל על מנת לסכם את מדיניות הממשלה בנושא ייצוא הגז. לפי הערכות, הכמות שתישאר לשימוש המשק הישראלי תנוע בין 500 ל-525 מיליארד מ"ק (BCM), כלומר כמות גבוהה במקצת מזו שעליה המליצה ועדת צמח. המשמעות היא שמדובר בהקטנת היקף הגז לייצוא מכ-50% מהמאגרים לפי המלצות דוח צמח, לסביבות 40-45%. לדברי גורם המעורב במגעים, שר האנרגיה שלום נמצא בקצה העליון של הטווח בעוד שנתניהו ולפיד נוטים לתמוך בהקטנת הכמות שתישאר לצרכי המשק לכיוון ה-500 BCM. כמו כן, מסתמן כי ייאסר יצוא גז ממאגר "תמר", אשר יוכרז כ"מאגר אסטרטגי" של מדינת ישראל. נציין את אבנר , דלק קידוחים ורציו .

מניית מלאנוקס ירדה על רקע פער ארביטראז' שלילי של כ-3.7%. איזיצ'יפ יורדת עקב פער שלילי של כ-1.8%. מנגד נרשמו עליות קלות במניות פועלים, טבע, בזק, כיל וקבוצת דלק.