נעילה שלילית בבורסה; רציו צללה 7%, בזק 4.8%

הודעת הריבית של ה'פד' הייתה אופטימית אך ברננקי רמז על הפסקת רכישות האג"ח ■ ירידות חדות בבורסות אירופה ■ נתון מאקרו חלש פורסם בסין ■ מניות הגז נסחרו על רקע החלטת הייצוא

המסחר בבורסה בת"א נחתם היום (ה') בירידות שערים, זאת בהתאם לסנטימנט השלילי בבורסות אירופה ובוול סטריט, לאחר שה'פד' הצהיר אתמול בהודעת הריבית כי הוא עשוי להאט את קצב רכישות האג"ח לפני 2014.

מדד המעו"ף ירד בכ-1%, מדד ת"א 100 השיל מערכו כ-1.1% ואילו מדד הבנקים ירד בכ-1.3%, בהובלת מניית בנק הפועלים שירדה ב-2.65%. מלבד מניות הבנקים, המניות בסקטור הגז עמדו במוקד, בהובלת מניית רציו שצללה בכ-7%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל, יותר מהממוצע בתקופה האחרונה. בסיכום שבועי, מדד ת"א 25 ירד ב-0.8% ומתחילת השנה עלה ב-2.2%, בעוד מדד ת"א 100 ירד השבוע ב-0.5% ומתחילת השנה עלה ב-3.7%.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות שערים, לאחר פרסום הודעת הריבית של ה'פד', ועל רקע מסיבת העיתונאים שקיים יו"ר ה'פד', בן ברננקי, בה פיזר את הערפל לגבי עתיד תוכנית הרכישות של הבנק.

הודעת הריבית של ה'פד' הייתה אופטימית יותר מאשר בחודשים האחרונים. בהודעה שיצאה אתמול נמסר כי הסיכונים לכלכלה ולשוק העבודה בארה"ב קטנו מאז הסתיו האחרון, וכי ה'פד' צופה שהצמיחה תתגבר ב-2014, לאחר ההאטה ב-2013, כאשר הצפי הוא ששיעור האבטלה יקטן ל-6.5% עוד ב-2014. בעבר צפה ה'פד' כי שיעור האבטלה ירד לרמה הזו רק ב-2015. עוד נמסר כי הבנק ישמור את שיעורי הריבית נמוכים כל עוד שיעור האבטלה נמצא מעל הרף הזה, של 6.5%. עוד נמסרה תחזית צמיחה של 3% ב-2014 ו-2015. בתוך כך, ההאטה באינפלציה השנה צפויה להיות זמנית בלבד. 14 מחברי ה'פד' צופים העלאת שיעורי ריבית ב-2015.

במרכז ההודעה - ה'פד' ימשיך עם תוכנית רכישות האג"ח שלו, במסגרתה מוזרמים לכלכלה 85 מיליארד דולר מדי חודש, מה ש"מתדלק" את העליות בשווקים כבר תקופה ארוכה. עם זאת, בשל התחזית האופטימית יחסית לכלכלה, מתחזקות ההערכות כי הבנק יצמצם בקרוב את התוכנית.

ההצהרה של ה'פד' הציתה גל ירידות בשווקים, כאשר בורסות אסיה רשמו ירידות של עד כ-3%, והמסחר באירופה ובוול סטריט מתנהל במגמה שלילית. האג"ח הממשלתיות של ארה"ב, גרמניה, איטליה ומדינות נוספות זינקו בחדות בעוד החוזים על הזהב השילו מערכן כ-6% במקביל להתחזקות הדולר.

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין הבוקר לגבי שוק איגרות החוב של ממשלת ישראל, סביר כי בחודשים הבאים תשתקף עליית התשואות לפדיון בארצות הברית גם כאן. "לדעתנו, לנוכח הקפיצה המסתמנת בקצב האינפלציה (מ-0.9% ב-12 החודשים האחרונים ל-2% או יותר בשנה-שנתיים הקרובות) והקושי הגדול להקטין את הגירעון התקציבי בשנים הבאות, הגורמים המקומיים יצטרפו לכיוון המנשב מארצות הברית ולכן גם עקום התשואות לפדיון בארץ יעלה בהדרגה , כשרוב העלייה מתרחשת בטווח הבינוני - ארוך".

‎ישראל תשמור כ-60% מעתודות הגז שלה

‎מניית בנק הפועלים רשמה ירידות חדות היום לאחר שבעלת גרעין השליטה, שרי אריסון, הפיצה הבוקר מניות ב-250 מיליון שקל לקבוצת משקיעים בדיסקאונט של 1.6% על מחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. (לסיפור המלא)

משרד התקשורת הודיע היום על כוונתו לחייב את החברות בזק והוט לדווח לו בצורה מדויקת על העלויות שלהן במסגרת מתן זכות שימוש בתשתיות שלהן לחברות מתחרות שרוצות להיכנס לשוק הקווי ואין להן תשתית קווית. (לסיפור המלא)

ישראל תשמור כ-60% מעתודות הגז שלה לצרכים מקומיים ותתיר לייצא את היתר. בתום שלוש שנים של דיונים ועל רקע קמפיין ציבורי תתבקש הממשלה לאשר ביום ראשון הקרוב את הצעת ההחלטה המשותפת שיגישו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האנרגיה והמים סילבן שלום, שר האוצר יאיר לפיד ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר. ההחלטה עוררה כצפוי התנגדות של ח"כים רבים מהאופוזיציה. נציין את אבנר , דלק קידוחים ורציו .

עדיין בתחום הגז-נפט, שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם הודיעה היום כי החל שלב הקידוח בבאר "מגד 6", הממוקמת קילומטר אחד דרומית לבאר "מגד 5" ממנה מפיקה גבעות נפט משנת 2011.

מניית פרוטליקס נסחרה על רקע דיווח החברה מאתמול על חוזה ענק לאספקה של תרופת ה-UPLYSO לטיפול במחלת הגושה לברזיל. ההסכם כולל גם העברת טכנולוגיות לרשויות הבריאות הברזילאיות. החוזה נחתם ל-7 שנים, במהלכם צפויה החברה לקבל מינימום 40 מיליון דולר לשנה כלומר מינימום 280 מיליון דולר.