משרד התקשורת: כך נפקח בצורה יעילה יותר על בזק והוט

יחייב את בזק והוט לדווח לו בצורה מדויקת על העלויות שלהן במסגרת מתן זכות שימוש בתשתיות שלהן לחברות מתחרות שרוצות להיכנס לשוק הקווי ואין להן תשתית קווית

בדרך להרחבת התחרות בשוק התקשורת הקווית, מגבש משרד התקשורת כלים שיעזרו לו לפקח על חברות התשתית בזק והוט בצורה יעילה יותר. המשרד מודיע היום על כוונתו לחייב את החברות בזק והוט לדווח לו בצורה מדויקת על העלויות שלהן במסגרת מתן זכות שימוש בתשתיות שלהן לחברות מתחרות שרוצות להיכנס לשוק הקווי ואין להן תשתית קווית.

כך יוכל המשרד לדעת האם בזק והוט מעלות מחירים מעבר לעלויות הנגרמות להן בפועל, ולא גובות מחירים גבוהים מדי מהחברות שקונות מהם שירותי תשתיות.

לדברי המשרד, שלב משמעותי בדרך להקמת שוק סיטונאי אפקטיבי הינו סקר לבחינת הרכב העלויות לציבור של שירותי המוצרים בשוק התקשורת והשידורים. לאחר עיבוד הנתונים יגבש המשרד נוסחת תמחור שתאפשר לפקח באופן מיטבי על התחרות במסגרת פעילות השוק הסיטונאי.

שוק סיטונאי הינו צעד חשוב להגברת התחרות בשוק התקשורת הנייחת, ובניית כלי פיקוח לבחינת מרווחי שיווק (Margin Squeeze) הינה הכרחית לקיומו של שוק סיטונאי אפקטיבי.

המשרד ציין כי עבור חברות התשתית, העלות השולית בהוספת מנוי הינה קטנה יחסית, ומשום כך הן נמצאות ביתרון מובנה בבניית חבילת התקשורת שנמכרת ללקוח למול ספקי השירותים (חסרי התשתית), אשר יידרשו לשלם עבור כל מנוי את מחיר התשתית הסיטונאי, מחיר שאינו משקף את העלות של חברות בזק והוט. לפיכך, נוצר סקר עלויות שוק שיישלח אחת לשנה לבעלי התשתית ולספקי השירותים, ועל בסיס הנתונים שיתקבלו מהם, תיערך הבדיקה על ידי המשרד.

בכל מקום בעולם בו הושק שוק סיטונאי, מייסד הרגולטור כלים דומים, בגלל החשש מכוחו העודף של המונופול (דואופול בזק-הוט בישראל).