לאומי צריך למכור אותה

צרות החברה לישראל הן הפער בין מניית הבנק לבין ההון העצמי שלו

מניית החברה לישראל סובלת מזה תקופה ארוכה מסנטימנט שלילי על רקע סדרת כישלונות צורבים וקשיים עסקיים בחברות פורטפוליו מרכזיות ובראשן צים, בטר פלייס ובית הזיקוק בחיפה (בזן).

מעל כל הכישלונות והקשיים העסקיים הללו מרחף הצל הרגולטורי הכבד של ועדת ששינסקי השנייה בנושא התגמולים העתידיים שתשלם חברת כיל למדינת ישראל. כיל היא העוגן בהא הידיעה של החברה לישראל, ולפיכך פגיעה בשווי הכלכלי של החברה הזו תהווה מכה קשה לבעלי המניות בחברה לישראל.

באופן טבעי, כאשר עוסקים בבעלי המניות של החברה לישראל נוטים להתייחס למשפחת עידן עופר, בעלת השליטה בחברה, אולם לחברה לישראל יש עוד בעל מניות גדול הנפגע בשנים האחרונות באופן קשה בשל ההידרדרות בעסקי הקונצרן - מדובר בבנק לאומי המחזיק כ-18% ממניות החברה.

לאומי אמנם רשם תשואה יוצאת דופן על החזקתו ההיסטורית בחברה לישראל, אותה רכש בספטמבר 1999 בהשקעה בהיקף של 660 מיליון דולר בלבד, כשזכה לדיבידנדים בהיקף של מאות מיליוני שקלים במהלך השנים. ואולם, לאור ביצועי החסר של מניית החברה לישראל בשנים האחרונות (ירידה של 65% מהשיא ב-2008), האופק הבעייתי והעובדה שמניית לאומי עצמה נסחרת עמוק מתחת להון העצמי של הבנק, רצוי כי בבנק ישקיעו מחשבה מחודשת בנוגע למימוש ההחזקה הריאלית הזו, שמהווה כ-72% מן ההשקעות שלו בחברות כלולות.

נכון לדוחות הרבעון הראשון, השווי של מניות החברה לישראל בספריו של בנק לאומי עומד על כ-1.5 מיליארד שקל, ואילו שווי השוק של ההחזקה נכון לאותה עת עומד על 3.8 מיליארד שקל. ההידרדרות במחיר מניית חברה לישראל מתום הרבעון הראשון ועד היום מחקה כ-4.4 מיליארד שקל משווי החברה, וכ-800 מיליון שקל משווי ההחזקה של לאומי.

ההמתנה עלתה ביוקר

השחיקה במחיר מניית חברה לישראל היא תהליך רב שנתי שלא החל לאחרונה, ודי אם נציין כי בדוח הכספי של הבנק משנת 2007 עמד שווי ההחזקה שלו בחברה על 5.6 מיליארד שקל. אם הבנק היה מממש את החזקותיו בחברה לישראל בסוף אותה שנה ומשקיע תמורה זו באג"ח של ממשלת ישראל, היו עומדים לרשותו כיום עוד כ-4 מיליארד שקל השקולים ליותר מהרווח של הבנק בשנה. אולם לצערו של הבנק, ולצערם של בעלי המניות בו, שם בחרו כידוע שלא לממש אלא להמתין.

אמנם, מסקנות ועדת הריכוזיות, המגבילות החזקה של גוף פיננסי משמעותי בחברה ריאלית לרף עליון של 10%, ממילא יחייבו את לאומי לממש את החזקתו העודפת במניות החברה לישראל. אולם אנו סבורים כי אל לו לבנק לגרור רגליים שנים ארוכות בטרם יבצע את המהלך הזה.

ההון העצמי של לאומי עומד על כ-25.3 מיליארד שקל והוא נסחר במכפיל הון של 0.73. אם הוא ימכור את החזקתו במניות החברה לישראל במחירי השוק הנוכחיים, ללא פרמיה משמעותית, הוא יוכל לרשום רווח הון מהותי וייתכן כי בכך ייסגר חלק מן הפער בין מניית הבנק לבין ההון העצמי שלו.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון