מנכ"ל מנרב פרויקטים חשוד באי-דיווח על עסקת מקרקעין

דרור קוזניצקי חשוד כי ביחד עם אישה נוספת הכין מסמכים כוזבים במטרה להתחמק ממס שבח, בעת מכירת מגרש בגבעת-שמואל עליו תכנן לבנות וילה

דרור קוזניצקי, מנכ"ל חברת מנרב פרויקטים מקבוצת מנרב - אחת מחברות הנדל"ן והתשתיות הגדולה בישראל, חשוד כי ביחד עם אישה נוספת הכין מסמכים כוזבים במטרה להתחמק מתשלום מס שבח, בעת מכירת מגרש בגבעת-שמואל עליו תכנן לבנות וילה למגורים.

אתמול (ג') נפתחה במשרד חקירות מס הכנסה תל-אביב חקירה גלויה נגד קוזניצקי ונגד מעורבים נוספים. נערכו חיפושים, ונתפסו מסמכים הקשורים לעסקה. קוזניצקי ומעורבים נוספים הובאו לחקירה.

החשדות כנגד קוזניצקי התעוררו במסגרת בבדיקות שנעשו במשרד מיסוי מקרקעין מרכז, שהבסיס להן היה ויכוח אזרחי שהתנהל בינו לבין ביתה של בעלת המגרש (אשר נפטרה).

דרור קוזניצקי הוא בנו של אברהם קוזניצקי, בעל השליטה בענקית הבנייה חברת מנרב הציבורית, שהסתבך ב"מגרש הביתי" על אף ניסיון עתיר-שנים בתעשיית הנדל"ן.

לפני מספר שנים קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי ההסכמים לרכישת המגרש ובניית הווילה של קוזניצקי אינם חוקיים ונוצרו במטרה להונות את שלטונות המס. בהמשך הגיעה המחלוקת לבית המשפט העליון, אשר עיגן סופית את מסקנות המחוזי כי ההסכמים אכן נעשו תוך כוונה להונות את רשויות המס.

מפסק הדין של בית המשפט העליון עלה כי ב-2005 רקמו בעלת המגרש וקוזניצקי עסקה שמטרתה להימנע מתשלום מס שבח, ולפיכך חתמו באותו זמן על שני הסכמים: האחד - שלפיו חברה קבלנית פרטית של משפחת קוזניצקי תבנה עבור בעלת המגרש יעל הלוי (שנפטרה מאז) בית מגורים בתוך 18 חודשים, תמורת 150 אלף דולר; והאחר - הסכם הנושא תאריך של שנה וחצי מאוחר יותר, שלפיו תמכור הלוי לקוזניצקי בית בן 8 חדרים בשטח של 400 מ"ר בנוי על מגרש של חצי דונם תמורת 500 אלף דולר.

"כוונת הצדדים הייתה כי בבוא היום - לאחר שהבית שתוכנן על-ידי קוזנציקי, על-פי צרכיו ומידותיו, ייבנה ויעמוד על תלו - המנוחה תדווח למס שבח על מכירת בית מגורים שנבנה על-ידה, ותזכה לפטור ממס שבח בגין דירת יחיד. באופן זה יתאפשר למנוחה לקבל 350 אלף דולר 'נטו' עבור המגרש", נכתב בפסק הדין.

אך מכיוון שהלוי התקשתה לקבל הלוואה למימון הבנייה - הבנקים לא ששו לממן לקשישה בניית וילה חדשה - הביצוע התעכב, והחל סכסוך משפטי בין הצדדים. היורשת של הלוי ביקשה להתנער מהעסקה, ככל הנראה כדי ליהנות מעליית מחירי הנדל"ן מאז 2005, כותבים השופטים; וקוזניצקי, שדיווח לבסוף לרשויות על העסקה ושילם מס בגינה, ביקש לרכוש את המגרש במחיר שסוכם.

בית המשפט העליון החליט שלא "לתת גושפנקא למערכת הסכמית שנעשתה באופן שנעשתה כדי להונות את רשויות המס", לשון ההחלטה. אחרי שנים של מאבק משפטי, העסקה בטלה; נקבע כי "שני הצדדים חוטאים שביקשו להיות נשכרים על חשבון הכלל".

על הרקע הזה פתחה רשות המסים בהליך הפלילי נגד קוזניצקי. בחקירתו הודה קוזניצקי כי נערכו חוזים שנועדו להפחית את נטל המס, אלא טען כי הם הוכנו ביוזמת המנוחה ובִּיתהּ ולבקשתן, במטרה לקדם את העניינים שלהן.

עורך דינו של דרור קוזניצקי, עו"ד רם נאור, מסר: "מדובר בבדיקה של רשות המסים בעקבות סכסוך אזרחי ישן שכבר נידון בבתי המשפט. אנו סבורים כי הבדיקה הנוכחית תעלה כי לא נמצא פגם בפעולותיו של דרור".