הקבלנים חוששים: הגזירות יקשו על הרצון לקניית דירה

65% מהקבלנים מאמינים כי מחירי הדירות יעלו בכ-5% בממוצע עד סוף השנה, 32% סבורים כי מחירי הדירות יישארו ללא כל שינוי

קבלני תל אביב יפו בת ים חוששים שהגזירות החדשות על ענף הנדל"ן עומדות להשפיע על רצון הרוכשים לרכוש דירה ועל ידי כך לעצור את השוק, כך עולה ממשאל מיוחד שיזם ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת-ים לסיכום המחצית הראשונה של 2013.

עוד עולה מתוצאות המשאל שהבירוקרטיה בתחום התכנון והבנייה והימכות התהליכים היא הבעיה הקשה בשיותר עימה מתמודדים היום הקבלנים וכי מחירי הדירות צפויים לעלות בכ-5% עד סוף השנה הנוכחית. המשאל נערך בקרב 350 חברי הארגון בחודש יוני האחרון.

במסגרת המשאל התבקשו הקבלנים להביע את דעתם בנוגע להשפעת הגזירות האחרונות בשוק הנדל"ן על הציבור בישראל. רוב הקבלנים (57%) ציינו כי הגזירות ייפגעו בצורה קשה במעמד הביניים ויקשו על הרצון לקניית דירה, כאשר 43% סברו כי הפגיעה תהיה מתונה ולא תמנע מהציבור לקנות דירה. במקביל לאי ההסכמה לגבי הפגיעה ברצון הרוכשים לבצע עסקאות, כל הנשאלים סבורים שהגזרות יפגעו במעמד הביניים.

לשאלה מה הבעיה העיקרית שעמה מתמודד ענף הבנייה כיום הצביעו 57% מהקבלנים על הימשכות התהליכים בוועדות התכנון ומשך הזמן שלוקח לקבל היתר בנייה. 18% מהקבלנים ציינו את הקושי במימון פרויקטים (קבלת אשראי בנקאי) כבעיה המרכזית ואחוז זהה של משיבים סבור שהיעדר כוח אדם מיומן לבנייה הוא הבעיה הדחופה ביותר. באותו הזמן, 7% סבורים כי היעדר שיווק קרקעות מספק מצד המדינה היא הבעיה המרכזית אותה על הממשלה לפתור.

בכל הקשור למחירי הדירות, 65% מהקבלנים מאמינים כי מחירי הדירות יעלו בכ-5% בממוצע עד סוף השנה, 32% סבורים כי מחירי הדירות יישארו ללא כל שינוי, ורק כ-3% מהם סבורים כי מחירי הדירות ירדו בכ-5% בממוצע.

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת ים, אבנר לוי, אמר בתגובה לממצאי המשאל כי: "לאור הגזירות הכלכליות שניחתו על הציבור לאחרונה וייקור מחירי הדירות, אין זה מפתיע כי ציבור הקבלנים בישראל אינו אופטימי באשר לשינוי חיובי בענף, בעתיד הנראה לעין. מעל למחצית מהקבלנים טוענים כי הבירוקרטיה הסבוכה והסחבת הארוכה בוועדות התכנון והבנייה, מונעת מהם מלבצע את עבודתם כהלכה. לפיכך, יש לפעול בהקדם לפישוט וקיצור הליכי הבנייה, במטרה לספק מספר גדול של דירות עבור הציבור הרחב והגדלת עתודות הבנייה. על ממשלת ישראל להתייחס לנתונים המוצגים לעיל ברצינות יתרה, שכן המשאל מייצג במידה רבה את הקבלנים אשר חיים את המקצוע בשטח וערים לכל בעיה שנקרית בדרך. בסופו של יום, קיים בלבול טוטאלי בין משרדי הממשלה ואין מדיניות ברורה, כאשר חדשות לבקרים יש רעיונות חדשים שמבטלים רעיונות קודמים. בתוהו ובוהו כזה לא רק שהמחירים לא ירדו אלא ימשיכו במגמת עלייה. כל עוד אין מדיניות אחידה, משרד ראש הממשלה, אשר ניזון ממגוון רחב של הצעות אחיתופל שמגיעות מכל כיוון, יוותר חסר אונים ולא יפעל לקידום דיור נגיש לעם ישראל".