המבקר בודק ביטול המענקים לרוכשי דירה בפריפריה

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי בשל הנסיבות הבדיקה תתבצע בהליך מזורז

הלחץ הציבורי והירתמות חברי כנסת למאבק נגד ביטול תוכנית המענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה נשא פרי. מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, החליט היום (ה') לעסוק בנושא ביטול התוכנית ולבחון את הנושא לעומק - כך נודע ל"גלובס".

במשרד מבקר המדינה אישרו את הפרטים ומסרו כי "מבקר המדינה החליט הבוקר לבדוק את נושא ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה. בתוקף הנסיבות הבדיקה תתבצע בלוח זמנים מזורז".

במקביל הזכירו במשרד המבקר כי "משרד מבקר המדינה נמצא בעיצומה של מטלת ביקורת משותפת לכמה מחטיבות המשרד על מכלול היבטים הקשורים במצוקת הדיור, שאמורה להתפרסם כדוח מיוחד לקראת סוף השנה האזרחית".

בעקבות ביטול המענקים יצאו רוכשי דירות רבים למאבק כדי להאריך את הוראות המעבר שגובשו או לבטל את הגזירה. אחד מהתומכים הבולטים במאבק זה היה חבר הכנסת איציק שמולי, שליווה את המאבק ויזם דיון בועדת הכלכלה ומאוחר יותר גם בועדה לביקורת המדינה בנושא זה.

בשני הדיונים האמורים נמתחה ביקורת קשה על ביטול המענקים ועל הוראות המעבר הנוקשות שפורסמו מצד שורה ארוכה של חברי כנסת שקראו להאריך את הוראות המעבר ולבחון את הנושא לעומקו.

יש לציין כי בדיון שנערך בנושא בוועדה לביקורת המדינה הוצגה סקירה שנערכה על-ידי מכון המחקר והמידע של הכנסת בנוגע לתוכנית המענקים. סקירה זו הציגה נתונים שהעידו כי למרות טענות משרד האוצר כי התוכנית נכשלה, מה שהוביל לביטולה, מדובר דווקא על הצלחה.

על-פי המסמך, עד סוף מאי 2013 מימשו 720 זכאים את הזכות למענק. עוד על-פי המסמך, בהשוואה בין מכירת דירות חדשות ביישובים שהשתתפו בתוכנית טרם כניסת התוכנית לתוקף, ולאחריה נרשמה עלייה של לא פחות מ-76% בנתון זה.

במקביל, מראים הנתונים כי באותה התקופה, ביישובים בפריפריה שלא נכללו בתוכנית, נרשמה דווקא ירידה של כ-11% ברכישת הדירות בבניה רוויה, כלומר: "בתקופה בה פעלה התוכנית, סך המכירות של דירות בבנייה רוויה ביישובים המשתתפים היה גבוה באופן ניכר מבשאר המדינה", כך על-פי המסמך.

לאחר הדיון הסוער בוועדה לביקורת המדינה, שלח חבר הכנסת שמולי מכתב למבקר המדינה, בדרישה לחקור את הנושא לעומק.

תוכנית המענקים שאת הרקע לביטולה בודק כעת המבקר היא תוכנית אותה הוציא לפועל משרד הבינוי והשיכון לפני כשנתיים. במסגרת תוכנית זו הובטחה הטבה כספית לכל מי שירכוש דירה חדשה בבנייה רוויה ברשימה מפורטת של ייישובים בפריפרייה הצפונית והדרומית.

במסגרת התוכנית הוענקו כ-60 אלף שקל לרוכש הדירה כהשלמה להון עצמי ברכישת הדירה, ועוד כ-40 אלף שקל שיועדו לסבסוד הוצאות הפיתוח של הקבלנים. תוכנית זו בוטלה על-ידי הממשלה בתחילת מאי, וזאת עקב עמדת משרד האוצר שטען כי היא נכשלה.

לאחר ביטולה גובשו הוראות מעבר שהועברו לבנקים כדי להעניק תקופה נוספת של אפשרת למימוש המענק למי שכבר התחיל בתהליך לרכישת דירה על סמך המענק, אולם הוראות מעבר אלה נוסחו בצורה כזו שכמעט ולא היה ניתן ליישמן, במיוחד למי שרכש דירה באמצעות קבוצת רכישה והתבסס על מענק זה.

עובדה זו הייתה רלוונטית במיוחד לחברי קבוצות רכישה ביישוב החדש חריש, משום שמדובר בכמות גדולה מאוד של אנשים שהחליטו להיכנס לקבוצות על סמך המענק שבוטל.