השותף של כאל ייכלא בארה"ב על הלבנת הון בהיקף 46 מיליון דולר

איש העסקים היהודי-קנדי נתן ג'ייקובסון, שהתגאה בקשריו עם רה"מ בנימין נתניהו, יוסגר מקנדה לארה"ב, לאחר שהורשע בהלבנת הון מסליקה בלתי חוקית באינטרנט ■ חקירת המשטרה על הסליקה החריגה בכאל - בשלבי סיום

נתן ג'ייקובסון, איש העסקים היהודי-קנדי שהיה שותף אסטרטגי של חברת כרטיסי האשראי כאל והוכרז בארה"ב כעבריין נמלט, יוסגר על-ידי שלטונות קנדה לארצות-הברית. ג'ייקובסון הורשע בהלבנת הון בהיקף 46 מיליון דולר בסליקה בלתי חוקית באינטרנט.

ג'ייקובסון נחשב למקורב לצמרת המפלגה השמרנית בקנדה, ולדברי מקורביו הוא ראה את עצמו כמקשר בין לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין המפלגה השמרנית הקנדית. הוא ארגן אירועים משותפים של פוליטיקאים ישראלים וקנדים, והשתתף באירוע פוליטי באוטווה, במארס 2012, עם בנימין נתניהו וראש ממשלת קנדה סטפן הרפר. בראיון עיתונאי התגאה בכך שהפגיש בין שר ההגירה הקנדי ג'ייסון קני לבין נתניהו.

ג'ייקובסון הקים מספר רשתות סליקה באינטרנט, והיה פעיל בארצות-הברית, ברוסיה ובישראל. הוא הקים בקוסטה-ריקה חברה בשם Affpower, למכירת תרופות מרשם באינטרנט, בניגוד לחוק בארה"ב. חלק מעסקי מכירת התרופות ביצע ג'ייקובסון באמצעות חברה אחרת בשם RX payments.

ב-2006 נפתחה בארה"ב חקירה רחבת היקף נגד פעילים בסליקה בלתי חוקית באינטרנט של תרופות מרשם, הימורים ופורנו. ביולי 2007 הוגש בבית המשפט בסאן דייגו נגד ג'ייקובסון ו-18 אחרים כתב אישום פדרלי תקדימי בתחום המסחר הלא חוקי באינטרנט. כתב האישום הוגש באשמת הלבנת הון מביצוע סליקה בלתי חוקית באינטרנט.

ג'ייקובסון הודה בהלבנת הון בהיקף של 46 מיליון דולר והתחייב במסגרת עסקה עם התביעה לסייע לרשויות החוק בארה"ב בחקירת הסליקה הבלתי חוקית באינטרנט. על ההסכם הוטל איפול, שמו של ג'ייקובסון הוסר מכתב האישום, והוא הורשה לצאת מגבולות ארה"ב עד למועד גזר הדין.

ג'ייקובסון היה צפוי לעונש מאסר של 4 שנים, אולם הוא לא התייצב לגזר הדין בסאן דייגו ביולי 2012, ובעקבות זאת הוכרז בארה"ב כעבריין נמלט.

בעקבות בקשת הסגרה של ארה"ב, נעצר ג'ייקובסון בקנדה בסוף אוקטובר 2012, ומאז ניהל מערכה משפטית נגד הסגרתו לארה"ב. לפני שבועות אחדים הודיעו פרקליטיו כי ג'ייקובסון מסכים להסגרתו לצורך ריצוי גזר דינו בארה"ב.

הקשר הישראלי

בסמוך להרשעתו בארה"ב פתח ג'ייקובסון פעילות סליקה בישראל. הוא הקים את קבוצת חברות הסליקה פייג'יאה (Paygea) הרשומה בגיברלטר, שפתחה בפעילות נמרצת והציעה לבתי עסק עמלות אטרקטיביות. פייג'יאה הייתה גם ספונסרית של קבוצת הכדורגל מכבי תל-אביב. ג'ייקובסון יצר מערכת קשרים קרובה עם מנכ"ל כאל דאז, בועז צ'צ'יק.

באוקטובר 2008 הודיע ג'ייקובסון באתר הרשמי של פייג'יאה כי כאל העניקה לה בלעדיות בשירותי סליקת פורנו באינטרנט, עם כל סוגי כרטיסי האשראי. פייג'יאה הצהירה כי מחזור העסקים השנתי שלה, ב-8 מדינות בעולם, ב-25 מטבעות, עם אלפי בתי עסק, הוא למעלה ממיליארד וחצי דולר.

בעקבות סדרת התחקירים של "גלובס" על פרשת כאל וחריגות הסליקה הבלתי חוקית באינטרנט בתחומי הפורנו, הימורים ו"תוספי מזון", נקנסה כאל על-ידי ענקי הסליקה: ויזה העולמית קנסה את כאל ב-9 מיליון אירו ואת מאסטרקארד ב-3.6 מיליון דולר.

במסגרת תחקיר "גלובס" נחשפה גם יוזמה עסקית של המנכ"ל צ'צ'יק וג'ייקובסון, שלפיה החליטו השניים במחצית 2008 להקים גוף סליקה עסקי, שבו כאל תהיה שותפה עם ג'ייקובסון ואיש העסקים אלברט אלחדף, ידיד של צ'צ'יק הפעיל בתחום הנדל"ן בקרואטיה. עסקה זו לא דווחה ולא קיבלה אישור של בנק ישראל ושל דירקטוריון כאל, ופרסומה היכה בתדהמה את דירקטוריון כאל ודיסקונט.

בעקבות סידרת התחקירים ב"גלובס" הורה אדגר ברונפמן, בעל השליטה בדיסקונט, להדיח את יו"ר כאל רו"ח שלמה זוהר, את המנכ"ל צ'צ'יק ובכירים נוספים בכאל.

המבקר הפנימי בבנק דיסקונט, שלמה פיטשון, פתח בבדיקת הפרשה, ודיסקונט ביקש מעו"ד דוד חודק דוח נוסף על הפרשה. בסיום הבדיקות העביר הבנק את הממצאים למשטרה.

חקירת המשטרה, שהגיעה לאחרונה לשלבי סיום, נוהלה על-ידי היחידה לחקירות כלכליות להב 433 בלוד, ובראש צוות החקירה עומד רפ"ק יוסי צפיר.

פרקליטו של ג'ייקובסון בישראל, עו"ד בני כץ, מסר: "מר נתן ג'ייקובסון אכן נעצר לאחר שהתייצב בבית המשפט בטורונטו מיוזמתו, כשהודיע על ויתור זכותו להיאבק כנגד הסגרתו. במסגרת הדיון התחייב מר ג'ייקובסון להתייצב בבית המשפט בתוך כשבוע לצורך ביצוע ההסגרה, וכך אכן עשה.

לדבריו, "הנסיבות בגינן שיתף מרשי פעולה, כמו גם הפרטים המדויקים, אינם ניתנים לפירוט, וחשיפתם עלולה לחבל בניהול משפטו, כמו גם להעמידו ביחד עם אחרים בסיכון מיותר. לזכותו של מרשי ייאמר כי אינו ירא מעצם ההסגרה, כמו גם מניהול ענייניו המשפטיים בארה"ב, ולכן גם ביצע את הצעד האמיץ, קרי הסכמה להסגרתו מרצון".

עו"ד כץ הוסיף וטען כי "‏מרשי העמיד בראש שיקוליו את מניעת הפגיעה בקרוביו ובשותפיו באם לא היה מסגיר את עצמו, וכך תמיד עשה. מעטים יודעים את ההיקף הכספי שמרשי תרם ועדיין תורם לנזקקים בישראל בפרט ולגופים רבים המסייעים למדינת ישראל, וזאת מתוך אהבתו האמיתית והכנה למדינה ולאזרחיה. מרשי לעולם יראה את עצמו יהודי וישראלי גאה וימשיך לתרום ולעשות למען מדינת ישראל, ועל כך חייבים לו רבים. משרדנו יעשה ככל יכולתו לסיום הפרשה ולעשיית צדק כלפי מר נתן ג'ייקובסון".