"תנו לספרדים לבנות את ישראל; הסינים מתחרים קשים"

מזכיר המדינה במשרד המסחר של ספרד, חיימה גרסיה-לגז: ספרד, אחת המדינות המוכות ביותר כיום באירופה, רוצה לתפוס נתח משוק התשתיות של ישראל

ספרד, אחת המדינות המוכות ביותר כיום באירופה, רוצה לתפוס נתח משוק התשתיות של ישראל. כך אומר ל"גלובס" מזכיר המדינה במשרד המסחר של ספרד, חיימה גרסיה-לגז, שהגיע בשבוע שעבר לישראל בראש משלחת גדולה, ובה נציגים של החברות הגדולות ביותר בספרד בתחום התשתיות.

גרסיה-לגז: "באו לארץ כשלושים חברות ספרדיות חזקות בתחום התשתיות ומיזמי הנדסה. לממשלת ישראל יש תוכנית שאפתנית של פיתוח תשתיות לשנים הקרובות, ולדעתנו ספרד יכולה לתרום למימושה, בשותפות עם חברות ישראליות מקומיות".

המשלחת של גרסיה-לגז נפגשה עם שר התחבורה ישראל כץ וצוות משרדו, "כדי לשמוע מהם בצורה ישירה על פרטי התוכניות החשובות, כמו בניית שדה תעופה חדש באילת, הנמלים החדשים, הכבישים. החברות הספרדיות הציגו מצדן את היכולות שלהן. שבע מתוך עשר מפעילות התשתיות הגדולות בעולם הן חברות ספרדיות. שליש מתוך הזכייניות הגדולות של תשתיות הן ספרדיות. הפיתוח של תשתיות בספרד בשנים האחרונות אפשר את צמיחתן של חברות גלובליות בתחומים אלה. כיום הן פעילות באירופה, באמריקה לטינית, בארה"ב, באסיה".

- האם אפשר להצביע על תחומי עניין מיוחדים של חברות ספרדיות?

"לספרד יש יכולות מוכחות בכמה תחומים. אחד מהם הוא פיתוח של תשתיות כבישים במודל של זיכיון PPP (פרויקטים לאומיים בשיתוף המגזר הפרטי) שפועל בארה"ב, בספרד או בצרפת, ושילוב של מומחיות הנדסית עם מומחיות פיננסית.

"התחום השני הוא של רכבות. כיום בספרד נמצאת רשת הרכבות המהירות השנייה בגודלה בעולם. חברות ספרדיות בונות כיום מיזם מורכב של רכבת מהירה במדבר בין מכה למדינה, קו באורך 450 ק"מ במהירות של 350 קמ"ש בין דיונות למדבריות. יש לנו חברות פרטיות שנחשבות ליצרניות מובילות של קרונות וקטרים. אם מדובר בבניית שדה תעופה באילת, בספרד רשת נמלי התעופה המפותחת באירופה. דברים דומים אפשר להגיד על היכולות של חברות ספרדיות בפיתוח נמלים, ויש להן ניסיון רב".

- ההעדפה לבנייה או גם להפעלה?

"זה יהיה תלוי בכל מיזם ומיזם. כל חברה ספרדית שתבצע פרויקטים אלה תעשה זאת תמיד בשותפות עם חברות מקומיות, אף פעם לא לבד. זהו אחד היתרונות של המודל הספרדי, לעומת, למשל, חברות מאסיה אשר עושות את הכול לבד בעצמן. חברות ספרדיות יבואו, יחפשו שותף גדול, ויתרמו מהניסיון והיכולות ההנדסיות שלהן, עם הטכנולוגיה החדישה ביותר".

- אין זה סוד שאתם פוגשים יותר ויותר את התחרות מצד חברות סיניות. האם אתם יכולים להתמודד איתה?

"הסינים הם מתחרים קשים, והתחרות איתם היא קשה. מדובר בחברות שמבססות את עצמן על הצעות בתחום הפיננסי, ובאמצעות תחרות של מחירים, ולא על האיכות המוצר שהן אמורות לבנות. העלות הנמוכה נובעת גם מכך שהן פועלות לבד. כאשר יש להם מיזם, הם שולחים כמות גדולה של פועלים.

"כל חברה ספרדית תבוא לישראל עם טכנולוגיה, עם עיצוב, ועם שיתוף של גורמים מקומיים. הדבר יוצר מקומות עבודה ומביא להעברה של טכנולוגיות. צריך לבחור בין שני המודלים האלה: החברות הספרדיות יציעו מוצר איכותי הרבה יותר בתחום ההנדסי, גם אם זה לא יהיה זול יותר".