כתב אישום נגד טורקיש איירלינס ומנהלה בגין עבירות מס

‎‎לפי כתב האישום, הכפוף לשימוע, הסניף הישראלי של חברת טורקיש איירליינס רשם בתלושי השכר שהופקו בישראל לעובדי החברה הזרים סכומים נמוכים מהשכר שהתקבל בפועל ■ לדברי הפרקליטות, בדרך זו הועלם מס בסך 1.5 מיליון שקל‏

‎‎עוד קונפליקט בין מדינת ישראל לבין הטורקים: פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה ביום חמישי האחרון לטורקיש איירליינס, חברת התעופה הלאומית של טורקיה, ולמנהלה בארץ, פאתיח דוגן, על כוונה להגיש נגדם כתב אישום בגין עבירות מס - בכפוף לשימוע.

‏לדברי הפרקליטות, בין השנים 2006-2010 הסניף הישראלי של חברת טורקיש איירליינס נהג בשיטה, לפיה נרשמו במירמה בתלושי השכר שהופקו בישראל לעובדי החברה הזרים, סכומים נמוכים מהשכר שהתקבל בפועל בחשבונו של כל אחד ואחד מהם בסניף בנק טורקי באיסטנבול.

‏בדרך הפעולה המתוארת לעיל, טוענת הפרקליטות, נמנע הסניף הישראלי מלנכות מס שהיה עליו לנכות מעובדיו הזרים, ולהעבירו לרשויות המס בישראל. בכך, נטען, עזרה החברה לעובדיה הזרים להגדיל את הכנסתם ולקבל חלק ניכר ממשכורתם "בשחור", וכפועל יוצא מכך להימנע מדיווח מלא ונכון ומתשלום מס אמת על הכנסת העבודה המלאה והאמתית שלהם.

‏לפי הפרקליטות, באופן המתואר לעיל התחמק הסניף הישראלי מדיווח מלוא שכר העובדים הזרים, הנאמד בכ-6.7 מיליון שקל, ובאי-ניכוי מלוא המס מהעובדים הזרים ואי-העברתו לרשויות המס בישראל בסכום של 1.5 מיליון שקל.

‏‎‎מירמה, עורמה ותחבולה

‏‎‎לפי מכתב הזימון לשימוע, בשל מעשים ומחדלים אלה נשקלת האפשרות להאשים את הסניף הישראלי ואת מנהלו, כמו גם את רואי החשבון שייצגו אותו בפני רשויות המס, בעבירות של ניהול פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים, עבירות של מסירת תרשומות כוזבת בדוח תוך שימוש במירמה עורמה ותחבולה במטרה להתחמק ממס.

‏בימים אלה זומנו נציגי החברה בישראל לשימוע על-ידי עורכת דין מינה זמיר, הממונה על עניינים פיסקאליים בפרקליטות מיסוי וכלכלה.

‏טורקיש איירליינס היא חברת תעופה מהמובילות בעולם שעוסקת במתן שירותי תעופה לנוסעים, הובלות ושירותי תחזוקה לחברות תעופה זרות. ככל חברה זרה שמעסיקיה עובדים בישראל, חלים עליה חובת ניכוי מס, בשיעורים הקבועים בתקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג 1993.

‏החקירה של רשויות המס בישראל בנוגע לחברת טורקיש איירליינס הפכה לגלויה בתחילת דצמבר 2012, אז פשטו חוקרי רשות המסים על משרדי החברה, עקב החשד כי היא ביצעה עבירות מס. חוקרי הרשות הגיעו למשרדי החברה, ובמשך כמה שעות ערכו חיפוש. החוקרים לקחו תיקי מסמכים רבים והחרימו מחשבים של חברת התעופה. ‏‎‎‏

"ייעוץ שגוי"

מטורקיש איירליינס נמסר בתגובה: "חברת טורקיש איירליינס מקפידה על קיום החקיקה והתקנות בכל המדינות בהן היא פועלת ברחבי העולם, וכך גם בישראל. החברה מלווה גם בישראל ברואי חשבון ויועצים משפטיים מקומיים. החברה ומנהליה הסתמכו על ייעוץ שהתברר כשגוי, ומשהתברר שכך המצב, פעלה החברה לתשלום המס החסר. החברה נערכת לקראת השימוע ותשטח את מלוא טענותיה בפני הפרקליטות, והיא סמוכה ובטוחה שטענותיה יפלו על אוזניים קשובות".

את טורקיש איירליינס מייצגים עורכי הדין ליאור נוימן, פנינה שפר-עמנואל ואופיר קפלן ממשרד ש. הורוביץ ושות'.