לפיד על פרנקל: "איזה פספוס, השיח הציבורי שלנו אלים"

שר האוצר בפייסבוק: "אחד הכלכלנים המוערכים בעולם, גילה פתאום שלכל מי שיש לו מקלדת מותר ללכלך להכפיש ולכתוב עליו דברים איומים שאפילו לא נבדקו" ■ ניתוח "גלובס" לפני כשבועיים: ליאו ליידרמן יהיה הנגיד במקום פרנקל

שר האוצר יאיר לפיד מצר על הודעתו של פרופ' יעקב פרנקל כי החליט שלא להתמנות לנגיד בנק ישראל וטוען כי השיח הציבורי בישראל "אלים".

"איזה פספוס", כתב אמש לפיד בפייסבוק. "פרנקל יכול היה להיות בדיוק מה שאנחנו זקוקים לו. נגיד מנוסה, חכם, מבין-עניין, שהחליט לוותר על הון תועפות ולבוא 'לעשות מילואים'. לא שאני מאשים אותו על כך שהוא פרש. איש בן 70, חתן פרס ישראל, אחד הכלכלנים המוערכים בעולם, גילה פתאום שלכל מי שיש לו מקלדת מותר ללכלך להכפיש ולכתוב עליו דברים איומים שאפילו לא נבדקו. אז בסוף הוא אמר לעצמו 'בשביל מה אני צריך את זה?' - ופרש".

לפיד מצדיק את פרנקל ואומר כי באווירה הציבורית הקיימת היום יהיה קשה לשכנע אנשים מוכשרים לתרום למדינת ישראל: "הוא לא צריך את זה ואנחנו דווקא היינו צריכים את זה. אם השיח הציבורי שלנו ימשיך להיות כל כך אלים וחסר-כבוד, לא נצליח לשכנע אף אחד לבוא לתרום למדינה. לא חבל?".

הסטטוס של לפיד בפייסבוק זכה ליותר מ-4,100 לייקים ולתגובות רבות, כאשר לא מעט תגובות הופנו נגד לפיד. שר האוצר, שהיה עד לאחרונה יקיר ציבור הגולשים בפייסבוק והפך לאחרונה יעד מועדף לביקורת בשל הגזירות הכלכליות, סופג חצים גם על בחירת יעקב פרנקל לנגיד הבא.

"אזרחי ישראל זכאים לנגיד בנק מרכזי שלא דבק בו רבב. אפילו לא אחד קטן. נקודה! והבושם הוא רק קצה הקרחון. כדאי שתבין זאת אדוני שר האוצר, שאזרחי ישראל רוצים אנשי ציבור ללא דופי! וזה אומר שגם אורי שני, אשר הורשע בפלילים ואותו אתה רוצה למנות לראש מטה הדיור, גם הוא ראוי שלא ימונה. נקיים ללא רבב! ולא חסר אזרחים ישרים בקרבנו", כתב לו אחד הגולשים. גולשת אחרת כתבה: "מה שחבל באמת זה שהיה צריך את המקרה המטופש והזניח הזה בשביל לפסול את פרנקל.לא החוק שמונע מנגיד שכיהן פעמיים לכהן פעם שלישית.לא העובדה שהוא אחד מהאנשים שהובילו את AIG הכושלת.לא העובדה שהוא טען בכל תוקף שלא יהיה משבר כלכלי (למרות שבפועל הוא לקח חלק ביצירתו) לא העובדה שהבנאדם גנב כספים מהמדינה (אבל אחר כך הוא החזיר, אז זה בסדר)".

גולש נוסף כתב ללפיד: "הכלכלן המוערך שלך הביא את חברת הביטוח הגדולה בעולם לקריסה והלאמה ב-2008, וזאת חודשים ספורים לאחר שיצא ביהירות אופיינית בהצהרה 'הצלחנו לבטל את המחזוריות בכלכלה'. מיותר לציין שבניגוד לרבים אחרים, הוא סירב לקחת אחריות. לא יודע מהיכן האהדה העיוורת שלך אליו, אולי אתה בוחן אנשים לפי רמת המשובים שהם מקבלים מהקולגות שלהם, אני מעדיף לבחון אותם בתוצאות".

אחד הגולשים כתב תגובה קצרה נגד לפיד: "אני מחכה לרגע הזה שלפיד יפרוש".

פרנקל הודיע אתמול בערב כי לא ימונה לנגיד על רקע בדיקת ועדת טירקל את נושא הגניבה לכאורה מהחנות בדיוטי פרי בהונג קונג והפרסום בתקשורת סביב העניין. "מנהלים קמפיין נגדי", אמר פרנקל בראיון לערוץ 2. גם בשוק ההון הגיבו בצער לפרישת פרנקל. (לסיפור המלא)

רק לפני כשבועיים פורסם באתר "גלובס" ניתוח של הסתבכות לפיד ונתניהו במינוי פרנקל לנגיד, כאשר השורה התחתונה הייתה כי הסיכוי של פרנקל להיות הנגיד הבא נמוך מאוד ומי שעשוי ככל הנראה להיות נגיד במקומו הוא פרופ' ליאו ליידרמן. (לקריאת הניתוח המלא - לחצו כאן)