תגובות להודעת פרנקל: "הלחץ הציבורי עשה את שלו"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI בית השקעות: רצוי כי התהליך יקבל את ההתייחסות הראויה בכדי להחזיר את השקט הדרוש למוסד בעל חשיבות מכרעת בתקופתנו ■ פרופ' אליס ברזיס: "זה מאוד עצוב. פרנקל היה האיש הנכון במקום הנכון"

הלחץ הציבורי הכריע: יעקב פרנקל, מי שהיה המועמד המוביל לתפקיד נגיד בנק ישראל, הסיר הערב (ב') את מועמדותו לתפקיד. פרנקל הודיע הערב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר יאיר לפיד כי בגלל התמשכות התהליך והסוגיות שצצו בדרך הוא מסיר את המועמדות.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI בית השקעות, אומר בתגובה להודעת פרנקל כי "על החלטת הריבית לחודש אוגוסט האפילה ההודעה של הנגיד המיועד פרופ' יעקב פרנקל על הסרת מועמדותו לתפקיד הנגיד הבא. אין ספק כי הלחץ הציבורי עשה את שלו וככל שחלף הזמן ומועמדותו של פרנקל לא אושרה ניראה היה כי סיכוייו להתמנות הולכים ופוחתים. לבסוף, הוא מצא לנכון לפרוש לפני אישור או אי אישור המינוי ע"י ועדת טירקל ולפני העתירות לבג"צ שהיו מוגשות במידה ומועמדותו הייתה מאושרת ע"י הוועדה".

"אמנם בעידן של ועדה מוניטארית החשיבות היחסית של הנגיד פחתה, אך באופן שבו התפתחו הדברים לאחרונה לא מן הנמנע כי מדובר בתפנית חיובית מכיוון שאחרת העננה סביב המינוי יכלה להקשות על תפקודו של פרנקל והייתה עלולה להפוך אותו לברווז צולע".

באופן כללי, אומר גוזלן, "ניתן לומר כי כל תהליך המינוי של הנגיד, מרגע ההודעה של פישר על עזיבתו, נוהל בצורה רשלנית. לכן, על רקע הפתיחה המחודשת של המרוץ לתפקיד נגיד בנק ישראל רצוי כי התהליך יקבל את ההתייחסות הראויה בכדי להחזיר את השקט הדרוש למוסד בעל חשיבות מכרעת בתקופתנו. כחלק מתהליך זה רצוי כי הממשלה תיתן מעט יותר קרדיט להמלצתו של הנגיד היוצא פישר, שהביע תמיכה במינויה של המשנה לנגיד, קרנית פלוג".

פרופ' אליס ברזיס, ראש מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות ולשעבר יועצת לבנק ישראל, אמרה הערב בתגובה להודעתו של הנגיד: "זה מאוד עצוב. היה בידינו איש מקצוע מצוין שמכיר היטב את המערכות הבינלאומיות בשעה שאנו זקוקים להן. המדינה שלנו עומדת בפתחו של מיתון וסובלת משורה ארוכה של בעיות: החל ממחירי הדיור וכלה באי שוויון משווע. פרנקל היה האיש הנכון במקום הנכון".

"בתור מומחית לענייני מינהל תקין, אני הראשונה להגיד שניקיון כפיים הוא תנאי שאסור להתפשר עליו. הבעיה היא שהבדיקה בעניינו של פרנקל הפכה כבר מזמן לקרקס שזנח את המהות. אני מצטערת על כך ששפכו את דמו וחמור מכך, הפרשה לא הוסיפה דבר לתקינות המערכת. בימים שבהם בכירים פורשים מהשירות הציבורי, נוחתים הישר אל תוך כיסא המנכ"ל של בנקים וגורפים לעצמם משכורות של מיליוני שקלים בשנה, הבעיה האחרונה שלנו הייתה מזוודת החליפות של פרנקל. כעת זה כבר לא משנה אם הייתה או לא הייתה טעות בדיוטי פרי בהונג קונג, מי שהולך לשלם את החשבון הגדול על הסחבת בבדיקת המינוי יהיה, כמו תמיד, הציבור הישראלי".