הערכות: אם מינוי פרנקל ייכשל - ליידרמן יהיה הנגיד הבא

עצם העובדה שפרנקל לא דיווח לוועדת טירקל על הפרשייה בהונג קונג מהווה מכשול בפני עצמו לאישור מינויו ■ הערכות: פרנקל מחפש ג'וב אחרון בקריירה שלו, עם הרבה יחסי ציבור ונסיעות לחו"ל ■ גם נתניהו ולפיד הסתבכו

לפני שבוע אישרו ל"גלובס" שני חברי ועדת טירקל, הוועדה האחראית על אישור מינויים בכירים בשירות הציבורי, כי לא נמצאו פגמים במינויו של יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל. "הפור הנפל", הם אמרו לנו, "נשאר רק לכתוב את הפרוטוקול".

כיוון שוועדת טירקל בודקת אך ורק היבטים אתיים בתהליך המינוי ובמועמד, נדמה היה כי המכשול היחיד בפני מינוי פרנקל הוא הדוח החמור של מבקר המדינה, שהטיח בו האשמות קשות על שימוש פסול בכספי ציבור. כתוצאה מאותו דוח החזיר פרנקל כרבע מיליון שקל שקיבל שלא כדין, הוגשה נגדו תלונה במשטרה וכמעט נפתחה חקירה פלילית. אלא שחברי הוועדה סברו, כאמור, כי הדוח אינו מספיק חמור כדי לסכל את המינוי.

בימים האחרונים פנה "גלובס" לאותם חברי ועדה ושאל אותם מדוע "כתיבת הפרוטקול" אורכת כל כך הרבה זמן. הם הסבירו כי מדובר ב"עיכוב טכני". אלא שבסוף השבוע התברר, בעקבות תחקיר של עיתון "הארץ", כי חברי הוועדה בודקים פרשייה נוספת, ידועה, אך כזו שנשכחה: גניבה לכאורה של בושם בדיוטי פרי בהונג-קונג על-ידי פרנקל. פרנקל מסר בתגובה כי מדובר באי-הבנה מצערת וכי רשויות סין העריכו אותו מאוד על שלא תבע אותן בגין אי-הנעימות שנגרמה לו.

פרשיית "גניבת הבושם מהונג קונג" אינה חדשה. היא נחשפה בזמנו על-ידי "ידיעות האחרונות". אלא שהצפתה מחדש הכניסה את כל הגורמים המעורבים במינוי פרנקל לפלונטר מסובך, מהמסובכים שנראו כאן בשנים האחרונות.

ועדת טירקל

ייתכן כי חברי הוועדה לא היו פוסלים את פרנקל בגלל גניבת הבושם לכאורה, אבל עצם העובדה שנחשף כי הם בודקים את הפרשייה וכי היא לא דווחה על-ידי פרנקל, מהווה בעיה ומקור של מבוכה לוועדה.

נזכיר כי פרשיית הבושם באה אחרי פרשיית דוח מבקר המדינה ואם חברי ועדה שממונים על האתיקה של בכירי השירות הציבורי לא מתרגשים מגניבה לכאורה ומשימוש לא קביל בכספי ציבור, ממה לכל הרוחות הם כן מתרגשים? איזו עבירה אמור לבצע האיש הממונה על שמירת ערך הכסף של אזרחי ישראל, כדי שהוועדה תפסול את מועמדתו? החשש הוא שאם הוועדה תאשר את מינוי פרנקל, הרושם הקיים כיום לפיו מדובר ב"חותמת גומי", ייקבע בתודעת הציבור כעובדה מוגמרת.

המערכת המשפטית: ל"גלובס" נודע כי לפחות שני ארגונים - התנועה לאיכות השלטון והפורום המשפטי למען ארץ ישראל - מתכוונים להגיש בג"ץ נגד מינויו של פרנקל. כמו כן, צפוי לפחות בג"ץ אחד נוסף מאזרח מן השורה. כל הגורמים הללו רק ממתינים לאישורו של טירקל. אם בג"ץ יפסול את פרנקל אחרי שעבר את ועדת טירקל, השופט (בדימוס) טירקל ושאר חבריו יהיו חייבים לארוז את חפציהם וללכת הביתה, בראש ובראשונה - נציב שירות המדינה, משה דיין, היחיד שמכהן בתפקיד ציבורי רם וממונה על פיקוח והשגחת התנהלותם של בכירי משרתי הציבור.

פרנקל עצמו

לפי הערכות, פרנקל נמנע עד כה מחזרה לכהונה נוספת כנגיד מחשש ל"החייאת" הפרשיות המביכות שליוו אותו בחייו הציבוריים. יתרה מכך: אם סקנדל כדוגמת זה שמתפתח כרגע מול עינינו היה מתרחש לפני שנתיים או חמש שנים, פרנקל היה מוותר על התענוג והיה מודיע כי לא יהיה נגיד "מסיבות אישיות".

אלא שפרנקל נמצא בסוף הקריירה שלו - והוא רוצה לחזור ארצה ולהישאר בישראל. השמועות מספרות גם כי התפקיד שנתפר לו ב-JP מורגן אינטרנשיונל, מעין פותח דלתות מול הפורומים הבינלאומיים, עומד להסתיים והוא מחפש ג'וב חדש עם הרבה יחסי ציבור, הרבה פוליטיקה והרבה חו"ל - כמו שהוא אוהב. לא יהיה לו קל למצוא תפקיד כזה, בשכר כזה, קל וחומר אחרי שכל העולם יידע כי הוא נאלץ לוותר על נגידות בנק מרכזי בגלל חשדות ל"גניבה". מוסדות פיננסים עלולים להירתע מזה. לכן, ההערכות הן כי לפרנקל יהיה קשה מאוד לסגת, הוא לא יוותר ויילחם עד הסוף. אחרת, הוא עלול להישאר בידיים ריקות.

ראש הממשלה נתניהו

גם נתניהו בפלונטר. שיהיה ברור: אם היה לו מועמד אחר - דמות בינלאומית, כוכב גלובלי, כמו שהוא אוהב- נתניהו היה זורק את פרנקל מכל המדרגות כבר מזמן, ומאחל לו בהצלחה. אלא שנתניהו בבעיה. הכוכבים מחו"ל לא מגיעים ולא נותרו שפנים בכובעו של הקוסם. אין לו כבר זמן לחפש. הוא טעה כאשר חיכה עד הרגע האחרון. חוסר הוודאות לגבי זהותו של הנגיד כבר גרם נזקים.

אם מינויו של פרנקל לא ייצא לפועל ונתניהו "יתפשר" על מועמד מקומי, הוא ייאלץ לרשום לעצמו עוד פרשיה מביכה, עוד מינוי שנכשל, עוד מקורב שנעזב על-ידי ראש הממשלה. כל זה, כאשר סוגיית יחסיו הבעייתיים עם האנשים הכי קרובים שלו, שוב בכותרות.

ממשרד ראש הממשלה טרם נמסרה תגובה.

שר האוצר לפיד

גם לפיד בפלונטר. למרות שהוא שיבח את פרנקל, כינה אותו "חבר ושכן", האמת פשוטה ולא מחמיאה: ראש הממשלה עדכן אותו על בחירת פרנקל שעתיים בלבד לפני שריקי כהן מחדרה ידעה על זהותו של הנגיד הבא. עד כמה שהוא מנסה להסתיר זו, נתניהו פשוט לא שיתף אותו.

ללפיד היו שתי אופציות: לפתוח במלחמה נוספת מול נתניהו, או לבלוע את הגלולה המרה ולשחק את המשחק. בחוכמה, בחר לפיד באופציה השנייה אך בגלל חוסר ניסיונו הפוליטי הוא הפגין התלהבות יתרה, התנשק, התחבק והסתחבק עם פרנקל מול כל מצלמה אפשרית, כאילו הם גדלו יחד. אם הוא היה משחק את המשחק מעט יותר ברוגע היה לו יותר מרחב תמרון. אך כעת, הוא בבעיה.

תגובת לשכתו מדברת בעד עצמה: "כמובן ששר האוצר לא ידע (על הפרשיה - א.פ). הנושא נבחן על-ידי ועדת טירקל".

ומה לגבי התרחיש שאכן פרנקל לא יהיה נגיד, תרחיש שמיום שישי בבוקר תופס יותר ויותר תאוצה? את קרנית פלוג נתניהו ממש, אבל ממש לא רוצה. הוא סבור כי היא איננה מתאימה בעליל לתפקיד כזה. מקורביו טוענים כי הסיבה היחידה שהוא לא הבהיר זאת הייתה כי היה לו נוח, כל עוד סטנלי פישר כאן, שהיא תהיה מועמדת מובילה. הבעיה השנייה עם פלוג, היא שלפיד מאוד רצה אותה, והוא אף אמר את זה בפרהסיה, דבר שסנדל עוד יותר את מינויה.

המרוויח הגדול: ליאו ליידרמן

המועמד הנותר הוא פרופ' ליאו ליידרמן. הוא היחיד שבאמת הגיע לקו הגמר, היחיד שבאמת נפגש עם נתניהו והיחיד שנתניהו רואה בו נגיד בנק ישראל בפוטנציה. עד ה-24 ביוני זה היה או פרנקל או ליידרמן.

יש לליידרמן כל הנתונים: איש אקדמיה משובח; פיננסייר בחסד עליון; בעל ניסיון ניהולי (ניהל את מחלקת המחקר של בנק ישראל ואת המחלקה לכלכלה באוניברסיטת ת''א); מכיר היטב את השווקים הבינלאומיים, אך גם את המערכת הבנקאית-פיננסית הישראלית; מבין היטב את המשק הישראלי, את המוסדות הכלכליים בירושלים ואת הפוליטיקה הישראלית.

אם מועמדותו של פרנקל תרד מהשולחן, מסיבה כלשהי, ליידרמן יהיה הנגיד הבא של בנק ישראל.