ליידרמן: "לא היה בהיסטוריה בישראל מצב של צניחה במחירי הדירות"

התבטאויות מהשנתיים האחרונות של נגיד בנק ישראל הנכנס מראות שהוא צפוי להמשיך בקו של קודמו, סטנלי פישר ■ זוגות צעירים? תמשיכו לחלום על דירה

האם נגיד בנק ישראל הנכנס פרופ' ליאו ליידרמן יביא עימו בשורה חדשה בכל הקשור למדיניות המוניטרית או שמא אנו צפויים לראות המשך לקו של קודמו פרופ' סטנלי פישר? אם לשפוט עפ"י התבטאויות עבר של ליידרמן, הרי שאסכולת סטנלי פישר (ויעקב פרנקל לצורך העניין) תמשיך לעצב את מדיניות בנק ישראל גם בקדנציה של ליידרמן.

ליידרמן צפוי להיות נגיד "מוטה צמיחה" וכבר מהדברים שאמר לעיתון "ידיעות אחרונות" אמש ניתן ללמוד זאת. "חייבים להניע את מנועי הצמיחה של המשק לעוצמות הרבה יותר גבוהות", הוא אמר.

לפני פחות מחודשיים התבטא ליידרמן בהרצאה באוניברסיטת ת"א והביא שוב דאגה באשר לצמיחה האיטית במשק. "אסור להשלים עם מצב הצמיחה הנוכחי", אמר ליידרמן. "ללא ההשפעה של ייצוא הגז, המשק נמצא כרגע בסביבת צמיחה שבין 2% ל-2.5% במונחים שנתיים, רמות נמוכות מאד יחסית לפוטנציאל של המשק הישראלי". יצוין כי בנק ישראל צופה צמיחה של כ-2.8% השנה בנטרול השפעת הגז ממאגר "תמר".

ליידרמן התייחס באותה הרצאה גם לייסוף השקל שפוגע בייצוא ואמר: "חזרתו של הדולר ל-3.66 שקלים משקפת את העובדה שבעיני המשקיעים יש למשק הישראלי פוטנציאל חיובי לטווח הבינוני והארוך".

הדגש ששם ליידרמן על האצת הצמיחה עשוי להוביל אותו לנקוט מדיניות מוניטרית מרחיבה, כפי שעשה קודמו סטנלי פישר. המשמעות היא שמירה על ריבית נמוכה ונקיטת צעדים לעידוד היצוא, גם אם הם יבואו על חשבון המשך עליית מחירי הדיור. בדילמה שבין ריסון מחירי הדיור ושוק המשכנתאות לבין עידוד הייצוא בנק ישראל כבר הכריע ובחר בייצוא, כפי שנכתב בדוח המדיניות המוניטרית של בנק ישראל שפורסם אתמול וכפי שנאמר כבר ע"י פישר עצמו.

בהקשר זה של מחירי הדירות ניתן ללמוד על השקפתו של ליידרמן מהתבטאות שלו בשלהי ינואר 2012, אז הוא אמר שמעולם בהיסטוריה של מדינת ישראל לא הייתה צניחה במחירי הדירות, וגם לא תהיה כזו. באותה תקופה היו תחזיות לירידה דרסטית של 20% ויותר במחירי הדירות, אך ליידרמן אמר שאם תהיה ירידה, היא תהיה "חד-ספרתית" בלבד.

"לא היה בהיסטוריה הישראלית מצב של צניחה במחירי הדירות", אמר אז ליידרמן. "ההערכות שלנו הן שיהיה תיקון חד-ספרתי מבחינת מחירי הדירות אבל תיקון הדרגתי ומתון ולא התפתחות משמעותית".

ביוני האחרון אמר ליידרמן בכנס החוב של מידרוג כי הפתרון למצוקת הדיור מצוי בידי הממשלה בלבד ולא בידי בנק ישראל: "ללא שינוי במדיניות של שחרור קרקעות ע"י הממשלה, סביר להניח שעודפי הביקוש לדירות באזורי הביקוש ואף יתגברו בשנים 2014-2015, דבר שילחץ לעלייה נוספת במחירים. על הרקע הזה, ובהינתן הצפי להאטה בסביבת הצמיחה, יש להפוך את שוק הדיור למנוע צמיחה מרכזי של המשק בשנים הקרובות".