ליידרמן: "אסור להשלים עם קצב הצמיחה הנוכחי בישראל"

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, בהרצאה באוניברסיטת ת"א: "ללא ההשפעת ייצוא הגז, המשק נמצא כרגע בסביבת צמיחה שבין 2% ל-2.5% במונחים שנתיים, רמות נמוכות מאד יחסית לפוטנציאל של המשק"

"אסור להשלים עם מצב הצמיחה הנוכחי. ללא ההשפעה של ייצוא הגז, המשק נמצא כרגע בסביבת צמיחה שבין 2% ל-2.5% במונחים שנתיים, רמות נמוכות מאד יחסית לפוטנציאל של המשק הישראלי. צריך לחשוב מחוץ לקופסה ובכל מקרה למנוע נפילה למלכודת של דשדוש בפעילות הכלכלית, כמו שקורה במדינות רבות בעולם", כך אמר פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים ומהמועמדים הבולטים לעמוד בראש בנק ישראל במקום סטנלי פישר. את הדברים אמ בהרצאה בפני חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב.

לדבריו, "בטווח בקצר, של חצי השנה הקרובה, יש לנו בעיה של היעדר מנועי צמיחה. ההשקעות הריאליות במגמת ירידה, וסביר שנראה ירידה מסויימת בצריכה הפרטית על רקע הירידה בהכנסה הפנוייה כתוצאה מצעדי הריסון שננקטו.

"בהקשר הזה, מדאיגה מאד הירידה החדה שראינו בחודש האחרון במדד אמון הצרכנים. גם כאן, מבחן הצמיחה הוא לא ב-2013, שנה שבה החל התיקון של החריגה הגדולה בגירעון מאשתקד, אלא ב-2014 ו-2015. העובדה שרואים סימני התאוששות בעולם, וגם בגוש האירו, אמורה לסייע למשק שלנו דרך הגדלת היצוא. החזרת המשק הישראלי לפסים של צמיחה גבוהה בהתאם לפוטנציאל צריכה להיות היעד המרכזי של המדיניות הכלכלית. ללא צמיחה נאותה קשה יהיה לטפל בסוגיות הכלכליות והחברתיות ובטחוניות שעל סדר היום הישראלי".

בהקשר של האמינות הפיסקאלית של המשק טען ליידרמן כי "יש צורך להחזיר את האמינות הפיסקלית, ובמיוחד להחזיר את התוואי היורד של יחס החוב לתוצר. בהקשר הזה, המבחן למדיניות התקציבית הוא פחות שנת 2013 (שנה מעורבת), אלא בעיקר 2014 ו-2015".

ליידרמן התייחס לחוזקו של השקל כיום וחלק על השקפתו של בנק ישראל. לדבריו, "חזרתו של הדולר ל-3.66 שקלים משקפת את העובדה שבעיני המשקיעים יש למשק הישראלי פוטנציאל חיובי לטווח הבינוני והארוך. ייצור הגז הטבעי הוא חלק מהתמונה, אבל גם ההיי טק וענפים אחרים ממשיכים להיות אטרקטיביים" אמר.

"שוקי ההון בארץ ובעולם ממשיכים להצביע על אמון בכלכלת ישראל. העובדה שגם בתקופה של חריגת הגירעון הפיסקלי מהיעד, כמו ב-2012, ושיש עדיין אי ודאות לגבי כיצד תיראה חבילת צעדי המדיניות אחרי הדיון בכנסת, ולמרות זאת נמשך זרם ההשקעות הזרות בישראל וסיכון האשראי של המדינה נותר נמוך היא הוכחה לכך".