ליידרמן: "תיקון חד-ספרתי במחירי הדירות - לא צניחה"

הכלכלן הראשי של בנק הפועלים מזהיר שמגזר הבנקאות יעמוד בפני עודף ביקוש למימון ■ הוא גם לא צופה צניחה משמעותית במחירי הדירות ■ "אף פעם בהיסטוריה של ישראל לא היה צניחה במחירי הדירות"

ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים , מזהיר מהיווצרות מחנק אשראי במשק השנה וטוען כי העליות בשוקי המניות הן לא סיבה להיכנס לאופוריה, שכן הקשיים המאקרו-כלכליים בארה"ב ובאירופה נותרו בעינם. הוא גם צופה ירידה מתונה במחירי הדירות, אך לא "צניחה".

"ב-2012 יעמוד המגזר הבנקאי בפני עודף ביקוש משמעותי למימון על רקע העובדה שיש כיום פחות יכולת לגייס מקורות מימון על ידי קונצרנים שונים מול השוק", אמר היום (ב') ליידרמן בכנס המנהלים התשיעי של המגזר הקיבוצי, שנערך על ידי פירמת רואי החשבון BDO זיו האפט בשת"פ עם פירמת עוה"ד ZKGS. "הבנקים נדרשים להגדיל את הלימות ההון וברור שזה מקטין את יכולות המימון שלהם. הסקטור הבנקאי לא יכול לקחת על הגב שלו את כל צרכי המימון בישראל ולכן חובה שתהיה התייצבות בשוק האג"ח קונצרניות".

כאמור, ליידרמן התייחס גם לראלי בשוקי המניות מתחילת השנה וטען כי "לא היה נתון שעשה היפוך בסנטימנט המשקיעים" וכי הבעיות הכלכליות בעולם נותרו בעינן. " אופטימיות זה דבר חשוב אבל אין מקום לאופוריה או להתלהבות יתר כי זה לא משתקף תכלס בנתונים", אמר.

ליידרמן התייחס בקצרה גם לקיפאון בשוק הנדל"ן בישראל וחזה "ירידה חד-ספרתית" במחירי הדירות, אך הוא לא שותף לתחזיות האפוקליפטיות המסתובבות בשוק בדבר נפילה של 20% ויותר במחירי הדירות.

"לא היה בהיסטוריה הישראלית מצב של צניחה במחירי הדירות", אמר ליידרמן. "ההערכות שלנו הן שיהיה תיקון חד-ספרתי מבחינת מחירי הדירות אבל תיקון הדרגתי ומתון ולא התפתחות משמעותית".