ביה"ד: אם יש לנהגי הרכבת אישור מחלה - הם לא יעבדו

41 נהגי קטרים ברכבת "חלו" במפתיעהנהלת הרכבת גינתה את המהלך ושלחה רופאים לבתיהם ■ אם השביתה תימשך, צפויים שיבושים נוספים בתנועת הרכבות

בתום הדיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בנוגע לשביתת 41 הנהגים ברכבת ישראל, הוחלט הערב (ד') כי ההסתדרות ונציגי הוועד יוודאו מול הנהגים החולים כי אכן קיים אישור מחלה לכולם. ככל שקיים אישור שכזה, לא ניתן יהיה לחייב את הנהגים לשוב לעבודה.

בנוגע לנהגים להם אין אישור מחלה, ביקש בית הדין מההסתדרות להנחותם לשוב לעבודה באופן מיידי.

כמו כן, בית הדין ביקש מהנהלת הרכבת, מההסתדרות ומהעובדים לשבת למשא-ומתן לצורך הגעה להבנות על סידורי העבודה החדשים.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "אנו מכבדים את החלטת בית הדין ומבקשים מציבור נהגי הקטרים לכבד את ההחלטה. במקביל נפעל במרץ להסדרת תנאי העסקתם של הנהגים בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותינו".

בשל השביתה האיטלקית הודיעה הנהלת הרכבת על שינויים בקווים היום: בקו חיפה-מוצקין/עכו יופעלו שתי רכבות במקום שלוש עד השעה 18:47, וכמו כן תבוטל הרכבת השלישית בשעת השיא מתל-אביב מרכז למודיעין (של השעה 16:58).

"ננקוט צעדים משמעתיים נגד השובתים", כתבה ההנהלה בהודעה במכתב גינוי חריף לעובדים. בצהריים פנתה הנהלת הרכבת לבית הדין לעבודה על מנת שיפעל להפסקת השביתה האיטלקית והשבת נהגי הקטר לעבודתם.

"אם חלק מהחולים לא ישובו לעבודה מחר, נאלץ לבטל כ-100 רכבות נוסעים", נמסר מההנהלה.

במכתב שפרסמה הנהלת הרכבת צוין כי "בימים האחרונים אנו עדים למספר רב מהרגיל של עובדים הנעדרים ממקום העבודה, בעוד שבפועל נצפו נופשים או מטיילים. צעדים משמעתיים יינקטו נגד עובדים אלה בהתאם. התנהגות זו עלולה לגרום לשיבושים בתנועת הרכבות ולפגיעה במאמצי החברה לשפר את השירות לנוסעים", כתבה ההנהלה.

גורמים ברכבת ישראל הסבירו כי הסיבה לצעדים בהם נקטו נהגי הקטר היא ככל הנראה שינוי בתנאי העסקתם, זאת לאחר ששונה לוח הזמנים של הרכבת באזור הדרום. הנהגים מחו בשבוע האחרון על השינויים שבעקבותיהם נוספו להם שעות עבודה, אולם בהנהלת הרכבת דבקו בביצוע השינויים בלוח הזמנים.

בהנהלת הרכבת דחו את טענות העובדים והבהירו כי אם ימשיכו בשביתה האיטלקית, הם ייאלצו לבטל את יציאתן של מספר רכבות כבר בשעות הצהריים. במקביל, שלחה אמש הנהלת החברה רופאים לבתיהם של הנהגים שהצהירו כי הם חולים, כדי לבדוק אם אכן כך.

גורמים בוועד העובדים מסרו: "לא מדובר בצעדים ארגוניים. אנחנו עדים כאן לקריסה של ממש של מערך הנהגים ברכבת. נהגים קורסים מעומס עבודה. במקום לשלוח חקירות ומעקבים נגד הנהגים, כדאי שהנהלת הרכבת תעשה חשבון-נפש עם עצמה איך היא נותנת לנהג שמסיע אלפי נוסעים לנהוג שעות ארוכות כל כך (לפעמים 9 ו-12 שעות) ללא מנוחה. זו רשלנות של ממש וזלזול בחיי הנוסעים. הנהגים מפחדים לנהוג".

לפני כ-3 חודשים דווח על התרחשות דומה ברכבת ישראל, כש-33 נהגי קטר הודיעו במפתיע כי הם חולים ולא באו לעבודה - גם אז במחאה על שינוי תנאי העסקתם. הנהגים הודיעו אז כי הם לא מגיעים לעבודה בעקבות שינוי שיטת המשמרות, שמאריכה את שעות העבודה שלהם.