מנכ"לית באג ומנהל החנויות בדיוטי פרי חשודים בהונאת מכס

החשד: פיצלו עסקאות של מכירת עגלות ילדים וקונסולות שמחירן עולה על 200 דולר לשתי עסקאות ■ אחד המוכרים אף תועד אומר: "אנחנו עושים קומבינה למכס"

נירית מודן, מנכ"לית חברת באג מוליטיסיסטם, המפעילה תחת אותו רישיון של המכס חנות צעצועים וחנות בגדים פטורות ממס בדיוטי פרי בנתב"ג, ומנהל החנויות, ירין סקורצרי, נעצרו על-ידי רשות המסים בחשד לביצוע הונאת מכס.

על-פי החשד, השניים פיצלו עסקאות של מכירת עגלות ילדים וקונסולות משחק שמחירן עולה על 200 דולר לשתי עסקאות. בכך, טוענים ברשות המסים, הטעו החשודים את הקונים כשהסבירו להם כי אינם צריכים להצהיר על אותם המוצרים בכניסתם לארץ, ואיפשרו להם להשאיר את המוצרים בארץ במסגרת הסדר ה"פטור ושמור", וכל זאת במטרה להגדיל את המכירות של המוצרים.

השניים הובאו הבוקר (ה') לבית משפט השלום בראשון-לציון ושוחררו בערבות.

כפי שעולה מבקשת המעצר, לפני כחודשיים נתפסה על-ידי מכס בנתב"ג נוסעת במסלול הירוק, כשברשותה עגלת ילדים של חברת "מקלרן" ארוזה וחדשה. בדיקה קצרה שנערכה הצביעה כי מחיר העגלה הוא 359 דולר, דבר המצריך תשלום מסים ונקיטת צעדים עונשיים כנגד הנוסעת, מאחר שלא הצהירה על טובין שערכם מעל 200 דולר.

ואולם, הנוסעת טענה להגנתה כי ברשותה חשבונית שהוצאה מחברת באג, לפיה פוצלה עסקת רכישת העגלה לשניים: העגלה תומחרה בסך של 200 דולר, והאביזרים לה תומחרו בסך נוסף של 159 דולר.

לדבריה, נאמר לה בחנות באג כי אם יעברו שני נוסעים עם המוצרים, אז הם יהיו זכאים לפטור ממסים. בדיקה קצרה של חוקרי המכס בנתב"ג גילתה כי במקרה האמור נמכרה עגלת ילדים אחת, והפיצול במחיר נעשה על מנת להטעות את הנוסעים ואת המכס.

על-פי נהלי המכס, לא ניתן למכור לנוסע מוצר שערכו מעל 200 דולר על מנת שיאוחסן עד חזרתו מחו"ל במחסן "פטור שמור". הדבר נועד למנוע מקונים תמימים לרכוש מוצרים בערך העולה על 200 דולר ולאחסנם במחסן ה"פטור שמור", מתוך סברה כי בעת המעבר במכס המוצר יהיה פטור ממיסי יבוא.

בעקבות החשדות בוצעה פעילות סמויה של המכס, במהלכה תועדו בצילומי וידיאו מוכרים שונים בחנות, כאשר הם מוכרים את המוצרים כמקשה אחת, וכשלא ניתנה אפשרות לפצל את העסקה, קרי לקנות עגלה לחוד ואביזרים לחוד. אחד המוכרים אף תועד כשהוא אומר: "אנחנו עושים קומבינה למכס".

בנוסף, נערכה קניית ניסיון על-ידי עובד מכס, במהלכה נרכשה עגלה אחת במחיר 359 דולר - והעסקה פוצלה בחשבונית לעגלה בסך 200 דולר ולאביזרים בסך 159 דולר, בעוד שבפועל נמכרה עגלה אחת על כל מרכיביה, ולא הייתה שום יכולת לפצל את העסקה בעת הקנייה.

כפי שנטען בבקשה, החשודים, שידעו היטב את נוהלי המכס, החליטו להונות את המכס ואת הקונים שרכשו מוצרים בחנויות, ומשראו לפני כ-3 שנים כי עגלות ילדים שמתומחרות במחירים של 359 דולר ו-400 דולר אינן מצליחות להימכר מאחר שלא ניתן להשאירן במחסן ה"פטור ושמור", החליטו לפצל את המכירה לשתי עסקאות פיקטיביות - עגלה ואביזרים.

בנוסף, לפי החשד, לפני מספר חודשים החליטו החשודים להרחיב את המהלך לקונסולות משחק מסוג סוני פלייסטיישן 3 ולפצל לקונסולה ולשלטים. הקונסולה נמכרה כמקשה אחת במחיר 319 דולר - והעסקה פוצלה כך שהקונסולה תומחרה בסך 200 דולר, והשלטים והאביזרים תומחרו לכאורה במחיר 119 דולר. באמצעות מהלך זה, טוענים ברשות, הצליחו החשודים למכור כמויות גדולות של פריטים מסוג זה.

עוד עולה מבקשת המעצר כי מנהל החנויות של באג הודה בחקירתו כי הדבר נעשה בידיעתה ובשיתוף-פעולה מלא של מנכ"לית החברה. בנוסף, נטען, הוא הודה כי נהלי המכס בנושא ידועים לו היטב, וכי בפעילותם זו נעברו עבירות מול המכס בנתב"ג.

החשודה מסרה בחקירתה כי ידועים לה היטב נוהלי המכס לגבי שמירת טובין במחסני ה"פטור שמור", וכי היא מאשרת את גרסת החשוד לגבי הפיצול ומאשרת כי בפועל נמכרו עגלות על כל מרכיביהן כמקשה אחת, ואותו הדבר לגבי קונסולות המשחק - אך סירבה להודות כי הדבר בוצע על מנת להונות את המכס.

בהתאם להחלטת השופטת שרית זמיר מבית משפט השלום שוחררו החשודים תחת מגבלות, כאשר דרכונם הופקד במשרדי היחידה החוקרת.

מחברת באג דיוטי פרי נמסר בתגובה: "מדובר בחשדות שאין בהם ממש. לכל היותר מדובר במחלוקת בעלת אופי אזרחי, הנוגעת לשני פריטים שהיקף המכירות שלהם זניח בהיקף הפעילות הכולל, ושאופן מכירתם נעשה בשקיפות מלאה כלפי הרשויות. באג דיוטי פרי תשמח לשתף פעולה עם הליך הבדיקה, והיא סמוכה ובטוחה כי בתום ההליך יתברר כי אין בחשדות מאומה".