המועצה לצרכנות: לפצות את הצרכנים בגין התייקרות הגבינה הלבנה

הגבינה הלבנה התייקרה ב-56% מאז 1999 ■ מנכ"ל המועצה לצרכנות קורא לשר החקלאות לבדוק כיצד ניתן להחזיר לציבור את הרווחים המופרזים שגרפו החברות

מאז הוצאה מפיקוח בשנת 1999, התייקרה הגבינה הלבנה ב-56% - כך עולה מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות, על רקע החלטת משרד החקלאות להחזירה לפיקוח. סך הנזק לצרכנים מגיע, לטענת המועצה, למעל מיליארד שקל.

מדובר בהתייקרות בשיעור גבוה יחסית למוצרי חלב אחרים כמו שמנת חמוצה, שהתייקרה ב-35%, ולבן, שהתייקר ב-28% בתקופה המקבילה. אפילו הקוטג' התייקר רק ב-37% - שיעור נמוך יחסית לגבינה הלבנה.

"החזרת הגבינה הלבנה לפיקוח היא צעד בכיוון הנכון, אך מעט מדי ומאוחר מאוד", אומר מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, וקורא לשר החקלאות לבדוק כיצד ניתן להחזיר לציבור את הרווחים המופרזים שגרפו החברות ללא הצדקה.

פלג מציין כי מחיריהם של מוצרי חלב בסיסיים היו בלתי סבירים בתקופה שמחירם לא היה בפיקוח, ומזכיר כי כבר 3 שנים ויותר קוראת המועצה להחזיר לפיקוח מחירים של מוצרים בסיסיים שהפיקוח מהם הוסר ללא סיבה מספקת.

עוד קוראת המועצה להרחבת הפיקוח על מחירי סל מוצרים בסיסי, כך שבכל קטגורית מזון בסיסית יהיה מוצר אחד בפיקוח, במטרה ליצור "אפקט עוגן" שיתרום להוזלתם של מוצרים מאותה הקטגוריה, כגון: יוגורט, לבן, מעדני חלב לילדים ולחם מחיטה מלאה.

כזכור, מאז שהוסר הפיקוח על הגבינה הלבנה בשנת 1999, הוסרו בשנים 2006-2007 מפיקוח גם הקוטג', מעדני חלב וגבינה צהובה פרוסה. מהלך זה הוביל ב-2007 את מבקר המדינה לצאת נגד פעילות הוועדה שהסירה את הפיקוח מהקוטג'.

בשנת 2009 המועצה לצרכנות פרסמה מחקר כלכלי שהוכיח כי המוצרים שהוסרו מפיקוח התייקרו בשיעור חד של 25% לעומת מוצרים דומים בפיקוח, ובשנת 2010 היא קראה במהלך דיון בכנסת להחזיר את הפיקוח על מוצרים שהוחרגו.

חרם הקוטג' שב והעלה למודעות את נושא הרווחיות הגבוהה על הקוטג' שיצא מפיקוח, וגם מבקר המדינה שב ועסק בכך, וב-2012 הוא המליץ לגבש סל מוצרים בסיסיים ולהכניסו לפיקוח מחירים הדוק.