בג"ץ ידון בהרכב מורחב בעתירות נגד שמעון גפסו ויצחק רוכברגר

נגד ראש עיריית רמת-השרון רוכברגר וראש עיריית נצרת עילית גפסו הוגשו כתבי אישום בעבירות שחיתות, ובעתירות הם נדרשים לפנות את כיסאם באופן מיידי

הרכב מורחב של 7 שופטי בג"ץ, בראשות הנשיא אשר גרוניס, ידון בעוד כשבועיים ב-4 העתירות שהוגשו בעניינם של ראש עיריית רמת-השרון, יצחק רוכברגר, וראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו - כך החליט היום (ד') הנשיא גרוניס, בהחלטה להרחיב את ההרכב ולאחד את הדיון ב-4 העתירות שהוגשו בעניינם של השניים, על-ידי תנועת אומ"ץ, התנועה לאיכות השלטון וכן איליה רוזנפלד ואלמוג אסולין באמצעות עו"ד עופר לרינמן.

נגד רוכברגר וגפסו הוגשו בחודשים האחרונים כתבי אישום בעבירות שחיתות, ובעתירות הם נדרשים לפנות את כיסאם באופן מיידי, וכן להימנע מלהתמודד פעם נוספת על ראשות העיר בבחירות המוניציפליות הקרובות.

לפני כחודש דן הרכב מורחב של בג"ץ בעתירה בעניינו של ראש עיריית רמת-גן, צבי בר, הנאשם בעבירות שחיתות חמורות, ובהן לקיחת שוחד בהיקף מצטבר של 1.9 מיליון שקל. אף שבג"ץ נמנע מלתת פסק דין מחייב, נוכח הצהרתו של בר כי יימנע מלהתמודד פעם נוספת בבחירות המוניציפליות על ראשות העיר, הציג היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, עמדה חדשנית בתיק זה.

לפי עמדה זו, על מועצת העיר חלה בנסיבות מסוימת חובה להעביר מכהונתו ראש עיר שהוגש נגדו כתב אישום חמור. החלטתה של מועצת העיר רמת-גן שלא להדיח את בר היא החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני ודינה להתבטל - על-פי עמדת היועמ"ש והפרקליטות.

נגד גפסו הוגש כתב אישום בעבירה של לקיחת שוחד, ובמקביל החליט פרקליט המדינה משה לדור להעמידו לדין בשתי פרשות נוספות, בכפוף לשימוע.

על-פי כתב האישום נגדו, לאחר הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2008, במהלך המשא-ומתן הקואליציוני לאחר הבחירות, נאמר לאחד מחברי המועצה כי אם לא יצטרף לקואליציה או יתפטר ממועצת העיר - עשויה גרושתו להיות מפוטרו מעבודתה בחברה הכלכלית.

לטענת הפרקליטות, לאחר הבחירות הנחו גפסו וסגנו את מנכ"לית החברה הכלכלית להכניס את הגרושה לרשימת המועמדים לפיטורים. לפני כשבועיים התכנסה מועצת עיריית נצרת עילית לדון בהעברתו מכהונה של גפסו, נוכח כתב האישום נגדו. ואולם חברי המועצה הצביעו, ברוב קולות, שלא להדיח אותו מכהונתו.

רוכברגר הועמד לדין בעבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, וכן מירמה והפרת אמונים. רוכברגר מואשם שקיבל כ-118 אלף שקל, במירמה ותוך שימוש במצגי-שווא, מהקרן להשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות, שהוא שימש כיו"ר שלה. זאת, באמצעות הגשת קבלות מזויפות על הוצאות פרטיות, בטענה כי אלה שימשו אותו לצורך מילוי תפקידו בקרן.

לטענת הפרקליטות, בין היתר הגיש רוכברגר לקרן ב-2005 קבלות ששילם עבור שיעורי אנגלית של בתו.

עו"ד לרינמן מסר בתגובה להחלטה על הרחבת ההרכב: "אני מקווה שבית המשפט, בהרכב מורחב ובמסגרת הדיון הדחוף, ייענה לעתירות כפי שנענה לעתירה בעניין צבי בר, והפעם אף ייתן פסק דין מפורט ומנומק, שיבסס הלכה משפטית מחייבת". (בג"ץ 4921/13).