יו"ר מנרב: "יהיה פיצוץ בנדל"ן; בנקים יתמוטטו; כולם ייפגעו"

(עדכון) - תגובות סוערות בענף הנדל"ן לנתוני האוצר שפורסמו היום ■ יו"ר לשכת השמאים: "מי שלא קנה דירה השנה הפסיד 150 אלף שקל"

תגובות סוערות בענף הנדל"ן לנתוני משרד האוצר שפורסמו היום (ה') על הזינוק ברכישות דירות ברבעון השני.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, טוען כי מי שחיכה לירידה במחירי הדירות ולא קנה דירה בשנה האחרונה הפסיד 100-150 אלף שקל. "התייקרות הדירות גרמה לאוכלוסיות השונות להתנפל על היעד הבא, שהוא הדירות הזולות יותר, בין אם מדובר בדירות קטנות יותר או במיקומים פחות מרכזיים ומבוקשים", מסר דנוס בתגובה לנתוני משרד האוצר שהעידו על זינוק ברכישות הדירות ברבעון השני.

נתוני האוצר העידו על עלייה חדה בקרב רכישת דירות על-ידי זוגות צעירים וכן על-ידי משקיעים ומשפרי דיור. הצעירים, לפי הנתונים, התמקדו ביישובים זולים יותר כגון חריש, שם רכשו דירות במחיר ממוצע של פחות מ-700 אלף שקל. (לסיפור המלא)

"הציבור מחפש את המקום הזול הבא וכך החזירה אותנו ממשלת ישראל לתקופת החלוצים. חזיתות חדשות כמו בימי המערב הפרוע. מה ששוכחים באוצר לציין, מטבע הדברים, הוא שכל פיפס, אם בצורת מענק או מבצע, או כל שינוי קטן בשיווק, מוריד עוד גל של אזרחים מהגדר, מבלי לשהות להצהרות הממשלה על הוזלה אמיתית במחירים.

"מי שחיכה בשנה האחרונה הפסיד בין 100,000-150,000 שקל ולמד בדרך הקשה שהוא יכול לסמוך, לצערנו, רק על עצמו".

אברהם קוזניצקי, יו"ר מנרב, טוען כי שוק הנדל"ן הפך פרוע וספקולטיבי והזהיר ממשבר חריף ואפילו מהתמוטטות בנקים בישראל: "הציבור לא מטומטם. אנשים התחילו להבין שמחירי הדירות לא יירדו בשקל ושאין היום חלופות השקעה - לא בבורסה ולא בהשקעות אחרות. הנדל"ן הפך לספקולציה. פעם היו סוחרים בזהב, אחר כך סחרו ביהלומים, והיום זה הנדל"ן. אז ראינו גל של אנשים שהחליט שהוא לא מחכה ורץ לקנות דירות, וכך המחירים ממשיכים לעלות.

"כך נראים הדברים כשאין קברניט שיושב על הטיטאניק. בכל פעם יוצאת לאוויר תכנית אחרת שהיא ספק פופוליזם, כשלמרבה האירוניה, במקום שתרסן מחירים - נוצרת הפעולה ההפוכה ובסופו של דבר יהיה פיצוץ של השוק. מה המשמעות? בנקים יתמוטטו, אנשים שקנו אתמול דירה ב-2 מיליון שקל, יראו שערכה ירד ל-1.4 מיליון שקל ובעלי קרקעות יפסידו. בעצם לא יהיה כמעט אחד במדינה שלא ייפגע. חייבת להיות משנה סדורה בנושא - תכנית עבודה משולבת וכוללת של כל ההיבטים השונים - תשתיות, משכנתאות, קרקעות לבניה, טיפול בבירוקרטיה ועוד".

דרור תורן, משנה למנכ"ל אמריקה ישראל להשקעות, טוען דווקא כי נתוני האוצר מעוותים ובפועל ישנה יציבות בענף: "ייתכן שנתוני האוצר נובעים מעניין עונתי או מכך שבשנה האחרונה יצאו לשוק פרויקטים עממיים שתמיד מוכרים יותר דירות. האוצר רואה נתונים אבל אנחנו רואים את השוק והוא דווקא מאוד יציב, לא מרגישים עלייה קיצונית. השוק מאוד שקט לאחרונה, בלי עליות ובלי ירידות, וזה מצב טוב לכולם. ככה נראה שוק נורמלי, והוא ימשיך להיראות ככה כל עוד שיעור האבטלה יישאר ברמות הקיימות של 6%-8%. אין פה מגמה שממנה ניתן להשליך על מצבו של שוק הנדל"ן.

לגבי הזוגות הצעירים - הזליגה לפריפריה היא תהליך טבעי למדינה מתפתחת. אחרי הכל, האוכלוסיה גדלה אבל מספר הקרקעות במרכז לא גדל. אז עם הזמן זולגים החוצה. אם פעם יבנה נחשבה לסוף העולם אז עם השנים היא הופכת לפרבר של תל אביב".

דודי מייזליק, מנהל אגף המשכנתאות בבנק מרכנתיל, מציין כי "הנתונים מעידים כי האפשרויות הנוחות למימון באמצעות משכנתאות מהבנקים ו/או באמצעות מענקים ממשלתיים והלוואות זכאות, מהוות זרז משמעותי לביקוש הקיים בשוק. סביבת הריבית הנמוכה ואישור המענקים הממשלתיים בפריפריה ובירושלים עודדו את הביקוש בקרב עושי השוק העיקריים שהם הזוגות הצעירים חסרי הדירה והמשקיעים".