החל מיום חמישי: אל-על מפסיקה שוב את טיסות היום לאילת

חברת התעופה ביצעה בדיקות נוספות של מתווה הנחיתה החדש באילת - וטוענת כי המתווה החדש מסכן את בטיחות הנוסעים ■ רת"א: "כל ניסיון לקבוע כי ההסדר החדש שנקבע אינו עומד בסטנדרטיים הבטיחותיים משולל כל יסוד"

‎‎בעוד יומיים, החל מ-26 בספטמבר, יופסקו שוב טיסות אל-על היומיות בקו תל-אביב-אילת. נוסעים ששוהים כעת באילת או מתכוננים לנסוע אליה בסוף השבוע הקרוב, יועברו באוטובוסים למרכז ויקבלו החזר כספי על כרטיסי הטיסה. טיסות הלילה המתקיימות במסלול הנחיתה הקודם ימשיכו כסדרן.

‏כזכור, לפני שבועיים הודיעה אל-על על הפסקת טיסותיה בשעות היום בקו תל-אביב-אילת במטוסי הסילון, לאור שינוי מתווה הנחיתה שעליו החליטה רת"א (רשות התעופה האזרחית). אותו שינוי הוגדר על-ידי אל-על כמסוכן לבטיחות הנוסעים.

במסגרת דין ודברים מתוקשר בין אל-על לבין רת"א, הוחלט אז לאפשר לאל-על לטוס במשך שבועיים במתווה הנחיתה הקודם - עד שיוסקו מסקנות לגבי המסלול החדש.

פרק הזמן הזה הסתיים, ומאחר שלאל-על לא התאפשר להאריך אותו עד לצאת החג, הודיעה היום (ג') החברה על הפסקת טיסותיה היומיות.

בהודעתה ציינה אל-על כי "לא נתפשר על בטיחות נוסעינו. מתווה הנחיתה החדש לאילת אינו מאפשר רמת בטיחות הולמת לתעופה אזרחית... הגורמים המקצועיים באל-על, בראשות הטייס הראשי ומנהל צי 737, ביצעו בימים האחרונים בדיקות דקדקניות נוספות של מתווה הטיסה המוצע על-ידי רת"א.

"לאור הניתוח והתשובות שנתקבלו מרת"א לשאלותיה של אל-על, המסקנה המקצועית היא כי מתכונת הטיסה החדשה אינה מאפשרת רמת בטיחות הולמת של טיסה בתעופה אזרחית, כפי שמקובל בחברת אל-על ובשדות תעופה בעולם".

‏עוד צוין בהודעת אל-על כי על-פי בדיקה שביצעה רת"א נמצא כי "הגישה למסלול הנחיתה היא על מגבלת המעטפת... הגישה כולה מתוכננת להתבצע על מגבלות המטוס... חתך טיסה זה לא משאיר הרבה מקום לטעויות, למקרים ותגובות, בעיקר בתקלות".

באל-על מדגישים כי שילוב התהליך האווירי החריג עם העובדה ששדה התעופה באילת הינו שדה מיוחד המשופע באילוצים שונים ועם תשתית קרקעית מגבלתית, מעלה את רמת הסיכון הבטיחותי הכולל בביצוע טיסות היום לאילת לרמה שאינה הולמת טיסה בתעופה אזרחית.

את טיסותיה לאילת מפעילה אל-על באמצעות מטוסי סילון, ומכאן עולה הבעייתיות. בקשת החברה היא להמשיך לטוס במסלול שלפני השינוי, או שיימצא מסלול שיעמוד בסטנדרטים הבטיחותיים שלה. ‏‎‎‏

מרת"א נמסר בתגובה כי "רשות התעופה האזרחית החליטה על שינוי הליכי הטיסה והנחיתה בשדה התעופה באילת. התהליך בוצע בשיתוף-פעולה מלא עם 3 חברות התעופה הטסות לאילת: אל-על, ארקיע וישראייר; וכן עם רשות שדות התעופה, חיל האוויר וגורמים בינלאומיים נוספים. מה-9 בספטמבר טסות ארקיע וישראייר בנתיב החדש ומביעות שביעות-רצון גבוהה, בעיקר בכל הקשור לבטיחות הטיסה.

"אל-על ביקשה ארכה טרם ההפעלה, ומנהל רת"א נתן לה ארכה של שבועיים, בכדי למנוע פגיעה בנוסעים שכבר רכשו כרטיסים של אל-על, והן כדי לתת לדרג המקצועי של החברה זמן להתארגן. מנהל רת"א הודיע לאל-על כי אם תחליט לאמץ גם היא את הנתיב שנקבע, כפי שעשו ארקיע וישראייר, היא תוכל לחדש את טיסותיה לאילת.

"כל ניסיון לקבוע כי ההסדר החדש שנקבע אינו עומד בסטנדרטיים הבטיחותיים משולל כל יסוד, ואין לו על מה להתבסס. ההליך, כפי שצוין, בוצע בתיאום מלא עם כל חברות התעופה והגורמים הרלוונטיים".