אושר הסדר הטיעון עם השופט לשעבר דן כהן: ירצה 6 שנות מאסר

‎‎כהן הורשע בלקיחת שוחד בסך 4 מיליון שקל מסימנס, תוך ניצול מעמדו כדירקטור בחברת החשמל להטיית מכרזים ■ המדינה תחלט 4 מיליון שקל מכספו, ובנוסף הוא ישלם קנס בסך 6 מיליון שקל ■ ביהמ"ש: "ניצל את מעמדו באופן ציני ובוטה"

סופית: השופט לשעבר דן כהן ירצה עונש של 6 שנות מאסר בפועל. בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר הבוקר (ב') עונש של 6 שנות מאסר על כהן (71), שכיהן בעבר כשופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע והורשע במסגרת הסדר טיעון בלקיחת שוחד בסך 4 מיליון שקל, במירמה והפרת אמונים ובשיבוש מהלכי משפט.

כמו כן קבע בית המשפט כי המדינה תחלט 4 מיליון שקל מכספו של כהן, וכי בנוסף הוא ישלם קנס בסך 6 מיליון שקל. בנוסף, נגזרו על כהן שנתיים מאסר על-תנאי. בכך אימץ השופט חאלד כבוב את הסדר הטיעון אליו הגיע כהן עם הפרקליטות.

‏כהן הודה בכתב אישום מתוקן בלקיחת שוחד בסך 4 מיליון שקל מחברת סימנס, באמצעות מנכ"ל החברה לשעבר, אורן אהרונסון, זאת בעת כשכיהן כדירקטור בחברת החשמל, בתמורה להטיית מכרז לרכישת טורבינת גז.

כמו כן הודה כהן במירמה והפרת אמונים בפרשת חברת רוגוזין, בכך שלא דיווח על קשריו עם הבעלים, עזרא הראל, לדירקטוריון חברת החשמל, שדן בענייני רוגוזין‎.‎‏

כהן גם הורשע בשיבוש מהלכי משפט, בשל כך שנמלט מישראל לפרו לאחר שנחשפה פרשת השוחד.

"נזק עצום"

בגזר הדין ציין השופט כבוב כי האישום החמור ביותר שבו הורשע כהן הוא בעניין קבלת השוחד מחברת סימנס. "אין צורך להרחיב מלים על הנזק העצום שגורם שוחד ומירמה והפרת אמונים של עובד ציבור בכיר - הן לניהול התקין של גופים ציבוריים והן לאמון שרוכש הציבור לגופים אלה", נכתב בגזר הדין. "הדברים מקבלים משנה תוקף בעניינו של כהן, עורך דין מוכר ומצליח, שאף כיהן במשך תקופה קצרה כשופט בבית המשפט המחוזי, שניצל את האמון שנתן בו הציבור עת הוא מונה לתפקיד בעל חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה - וניצל את מעמדו באופן ציני ובוטה".

‏בית המשפט ציין עוד בגזר הדין כי כהן מעל בפעולותיו באמון הציבור שהפקיד בידיו את הגה חברת החשמל, אחת החברות החיוניות ביותר לתפקודו של המשק בישראל. "אין כמעט אדם או עסק בישראל שלא נדרש לשירותי החברה, ובהתאם גם הנשיאה בעלויות התפעול של החברה מוטלת על כתפי הציבור. לקיחת שוחד על-ידי אדם כה בכיר בחברת החשמל מתוך תאוות-בצע טהורה וקיצונית בכיעורה, היא ניצול ציני ובגידה באמונו של הציבור כולו", נקבע.

הוסגר מפרו לארץ

כהן, שבתו היחידה אורנית הייתה נשואה לאבנר ברק, בנו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, עזב את הארץ לפני כ-8 שנים לפרו והוגדר כעבריין נמלט. המדינה עשתה ניסיונות רבים להסגירו לארץ, אך אלה נכשלו עקב תמיכת השלטון בפרו בו‏‎.‎‏

במהלך המשא-ומתן להסגרתו הסכימה הפרקליטות להסתפק ב-4 שנות מאסר בפועל בלבד וקנס של כמה מיליוני שקלים. ההסכמה הזו "ירדה מהשולחן" בעקבות חילופי השלטון בפרו, שאיפשרו את הסגרתו של כהן לישראל ואת ענישתו החמורה יותר.

בחודש יולי האחרון, לאחר שכהן הוסגר לארץ מפרו וטרם שהחל להתנהל המשפט נגדו, הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) כי הגיעה להסדר טיעון עם פרקליטו, עו"ד איתן מעוז. את הפרקליטות ייצגו במשא-ומתן, שהתנהל בלשכתו של פרקליט המדינה משה לדור, עורכי הדין ליאת בן-ארי (פרקליטת המחוז), אורלי דורון, יהודית תירוש ואבי ארוניס‎.‎‏

‏עו"ד איתן מעוז מסר בתגובה לגזר הדין כי "הסדר הטיעון שגובש ואושר על-ידי בית המשפט מהווה תיקון משמעותי ביותר לעובדות שיוחסו לכהן באישום המקורי".

לדבריו, התיקון איפשר השלמה מוצלחת של המשא-ומתן להסדר בתיווכו של השופט דוד רוזן.

"בסופו של דבר, כהן רצה לגמור את ההסדר כמה שיותר מהר, הוא לקח אחריות על מעשיו, והפרשה הסתיימה בעונש לא קל אך סביר בנסיבות העניין", ציין.

‎‎סימנס נקנסה ב-1.6 מיליארד דולר

‏לאחרונה הגישה חברת החשמל תביעה בסך 200 מיליון שקל נגד חברות סימנס העולמית וסימנס ישראל בגין פרשת השוחד של כהן. כמו כן נתבעים בתביעת חברת החשמל גם כהן עצמו; מנכ"ל סימנס ישראל לשעבר, אורן אהרונסון; ושלמה דניאל, גיסו של אהרונסון, שהיה המנכ"ל של חברת ביגוד בשם "אוקפילד", שרשומה בהונג-קונג ושימשה חברת-קש לקבלת כספי השוחד.

‏בדצמבר 2008, סמוך לתקופה שבה הוגש כתב אישום נגד כהן בהיעדרו, הגישו התובע הכללי והרשות לניירות ערך האמריקאית כתב אישום נגד סימנס, הענק הבינלאומי שמושבו בגרמניה, ונגד שמונה ממנהליה הבכירים, בגין מתן שוחד.

מדוח מיוחד שנחשף באותה עת עלה כי סימנס שילמה לכאורה 1.4 מיליארד דולר כספי שוחד במדינות רבות. בישראל, קבע הדוח, העבירה החברה בעיקר בשנים 2002-2005 שוחד בסך 20 מיליון דולר.

בסופו של ההליך האמריקאי נחתם הסדר טיעון, וסימנס שילמה קנס של 1.6 מיליארד דולר לרשויות בארה"ב ובגרמניה. ‏‎‎‏