המבקר ללפיד: מדוע לבנות 150 אלף דירות להשכרה?

מבקר המדינה דורש משר האוצר הסברים לגבי תוכניתו בנושא בנייה להשכרה ■ דורש לדעת האם נערכה עבודת מטה שהוכיחה את הכדאיות הכלכלית של החברה, האם נבחנו חלופות, והאם נעשה אומדן של ההשקעה הציבורית בפרויקטים כאלה

עוד משוכות באישור תוכנית 150 אלף הדירות של יאיר לפיד: בצעד חריג נכנס מבקר המדינה לזירה הטעונה ממילא ומציב שאלות קשות בפני שר האוצר.

יממה לאחר שהתבטא בדבר הכשלים המהותיים שמצא בדיור הציבורי בישראל, במסגרת כנס שנערך אתמול וסוקר ב"גלובס", משגר הבוקר (ד') מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מכתב בהול לשר האוצר, יאיר לפיד, ובו דרישה כי בתוך פחות משבוע ישיב לפיד על שאלות מרכזיות ומהותיות בנושא הקמת החברה הממשלתית לקידום דיור להשכרה.

בין היתר, בעניין ההחלטה על בנייה להשכרה לטווח ארוך, שואל שפירא: "האם נערכה עבודת מטה מוקדמת שהוכיחה את ההיתכנות והכדאיות הכלכלית של פרויקטים מסוג השכרה לטווח ארוך, ואם כן מהם התנאים שבמסגרתם יש להפעילם; האם נבחנו חלופות לפתרון שנבחר - בניית דירות להשכרה לטווח ארוך, שייתנו פתרון לצורך בדיור בר-השגה, אם כן, מה היו המשמעויות הכלכליות והחברתיות של החלופות ומהו היתרון בחלופה שנבחרה; והאם נעשה אומדן של ההשקעה הציבורית בפרויקטים כאלה ומה השפעתה על הירידה בהכנסות המדינה".

בתחילת השבוע הובילה אי-הסכמה בקרב שרי קבינט הדיור לדחיית אישור ההצעה על הקמת החברה הממשלתית החדשה לקידום פרויקטים להשכרה עד לישיבת הקבינט הבאה שתתקיים ככל הנראה עוד כשבועיים. הסעיפים שעלו לאישור בישיבה הם הסעיפים שמתייחסים למבנה החברה, תקציבה, מטרותיה והרכב חברי הדירקטוריון. הסעיפים המתייחסים לאופן פעילותה וסמכותה של החברה לא עלו להצבעה. הסיבה היא אי-הסכמה לגבי ניסוח הסעיפים המתייחסים למתחמים שבהם תוכל החברה לפעול.

במהלך הישיבה התגלעו כמה חילוקי דעות הנוגעים לפעילות החברה הממשלתית המיועדת, בין היתר בנוגע למתן קדימות או סמכות לחברה לפעול גם במרקם בנוי בערים במסגרת התחדשות עירונית או פעילותה גם על מתחמים שרמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ומשרד השיכון כבר תכננו.

נציגי המשרד להגנת הסביבה, כמו גם משרד המשפטים, ביקשו לשנות את ניסוח ההצעה ברגע האחרון, מה שקומם את שרי הקבינט האחרים, שטענו כי שינוי חפוז זה אינו מקובל עליהם.

כאמור, בסופו של דבר, הצביעו השרים רק על סעיפי ההצעה המתייחסים להקמת החברה ולא למהות פעילותה. בנוסף, שר השיכון, אורי אריאל, נמנע בהצבעה והתרעם על כך שהוכנסו שינויים להצעה ברגע האחרון בלי שניתן די זמן לדון בהם.

יש לציין כי הסעיפים שכן אושרו הם הסעיפים שהממשלה צריכה לאשר בישיבתה כדי להקים את החברה, אולם מכתבו של מבקר המדינה שנשלח הבוקר עלול להערים קשיים גם על אישור זה.

"בחודשים האחרונים שוקד משרד מבקר המדינה בבדיקת ההתמודדות עם מצוקת הדיור בישראל. במסגרת זו נבדקות דרכי הפעולה של הממשלה, על משרדיה ומוסדותיה, בהתמודדותה עם מצוקת הדיור, בעיקר בין השנים 2008-2013", כותב המבקר במכתבו.

הבדיקה מקיפה מאוד ונוגעת בין השאר לסדרי הקביעה של המדיניות הלאומית בתחום הדיור; בחינת "שרשרת ייצור" יחידות הדיור ביוזמה ממשלתית, על שלביה העיקריים - ייזום, תכנון סטטוטורי, שיווק, פיתוח ובנייה; יוזמות ופעולות הממשלה בתחום הדיור בר-השגה.

בנוסף, במסגרת הביקורת נבדק גם האופן שבו התקבלו ויושמו החלטות ותוכניות דיור ממשלתיות, ובכלל זה - נבדקת התוכנית להרחבת שוק הדיור בהישג יד, באמצעות השכרה ארוכת-טווח.

מאז כניסתו לתפקיד, מקדם שר האוצר את תוכניתו להקמת 150 אלף דירות להשכרה, בקבינט הדיור. בהחלטת הממשלה מ-30 במאי, שעניינה הקמת "מטה דיור לאומי", הוחלט להקים מטה דיור לאומי במשרד האוצר ובכפיפות ישירה לשר האוצר, שישמש גוף מטה להבטחת יישום מדיניות הממשלה במסגרת תוכנית הדיור הלאומי לקידום דיור להשכרה.

בהחלטה נוספת מאותו יום, שעניינה "פרויקט דיור לאומי", הוחלט על הקמת צוות שיגבש תוכנית ממשלתית להרחבת היצע הדירות באמצעות דירות להשכרה ארוכת-טווח. היעד יעמוד על בנייה של כ-150 אלף דירות בתקופה של 10 שנים.

שפירא, כאמור, התייחס בנאום שנשא אתמול (ג') לביקורת בנוגע למצוקת הדיור בישראל, שעתידה להיכלל במסגרת החלק הכלכלי של הדוח השנתי שהוא עתיד לפרסם, ככל הנראה, בשבוע הבא.

לדבריו, "חובת המדינה לספק גג לנזקקים היא חובה חוקתית מכוח חוק כבוד האדם. חיים בחרפת רעב ללא קורת-גג אינם חיים בכבוד. לצערנו הרב, יש בסביבתנו רמיסת כבודם וזכויותיהם של החלשים, כשמשכירים דירות בזכאות לכאלה שאינם זכאים לדיור כגון לשימוש למשרדים, בתי-כנסת, עובדים של רשויות מקומיות, ואף במקרה חמור מצאנו שימוש באחת הדירות לצרכי דירת נופש באחת מחברות האכלוס".

"המידע רלוונטי לבדיקתנו"

במכתבו ללפיד הבוקר כותב שפירא כי "היות שכאמור אנו בודקים בימים אלה את נושא ההתמודדות עם מצוקת הדיור, ובכלל זה את מרכיב הבנייה להשכרה ארוכת-טווח, והיות שהקמת החברה הממשלתית היא מידע רלוונטי ביותר לבדיקתנו, נבקשך להשיב לכמה שאלות בנושא זה".

בנוסף לשאלות בעניין ההחלטה על בנייה להשכרה לטווח ארוך, מבקש המבקר הבהרות גם בעניין ההחלטה על הקמת החברה הממשלתית: "האם הוגדרו המטרות, היעדים והסמכויות; האם נבחנו חלופות באשר להקמת החברה ומסירה לידיה את ביצוע הפרויקטים; האם הוסדרה חלוקת האחריות והסמכות בין החברה לבין הגופים הקיימים כיום והעוסקים בתחום הדיור ובפרט בתחום הבנייה להשכרה, ובהם - רשות מקרקעי ישראל, משרד השיכון והבינוי ומינהל התכנון שבמשרד הפנים; ובאילו פרויקטים תעסוק החברה - האם פרויקטים על קרקעות מתוכננות או כאלה שטרם תוכננו ועל החברה יהיה לאתרן ולתכננן".

שאלות אחרונות אלה היו גם הרקע לאי-הסכמה שהתגלעה בישיבת קבינט הדיור האחרונה, כשהשר להגנת הסביבה עמיר פרץ ומשרד המשפטים ביקשו לאפשר לחברה הממשלתית לפעול גם על מתחמים בנויים ומתוכננים בתוך הערים.

המבקר אף תוחם את הזמן שבו לפיד יוכל להשיב: "נודה על קבלת תשובות לשאלותינו בהקדם ולא יאוחר מ-8.10.13". העתק המכתב נשלח גם לאורי אריאל, שר הבינוי והשיכון.

מהאוצר נמסר: "פניית המבקר נלמדת ותיענה בהקדם".