קרב השר"פ: רמב"ם, איכילוב ושיבא שכרו את גיתם

מנהלי בתיה"ח הממשלתיים, שמבקשים לקדם שירותי בריאות פרטיים בבתיה"ח, ניסו להסתיר את ההתקשרות עם משרד הפרסום ■ הבהירו: "הכסף - מתרומות"

מנהלי בתי-החולים הממשלתיים הגדולים - פרופ' זאב רוטשטיין משיבא (תל-השומר), פרופ' גבי ברבש מאיכילוב ופרופ' רפי ביאר מרמב"ם - מנסים לשכנע בחודשים האחרונים את נציגי ועדת גרמן, בראשות שרת הבריאות יעל גרמן, לאפשר לבתי-החולים הממשלתיים ליהנות מכספי הביטוחים המשלימים ולאפשר בחירת רופא בתשלום גם במערכת הציבורית.

עמדתם של המנהלים ידועה וגלויה מזה תקופה ארוכה, אלא שעד כה הם הצליחו להסתיר את העובדה שנחשפת כאן היום (ה') לראשונה: מדובר בקמפיין מקצועי ומאורגן, שכולל התקשרות עם חברת הפרסום והייעוץ האסטרטגי גיתם, שבבעלות מודי כידון ומשה תאומים - שניהם חברים ב"חוג הידידים" של תל-השומר.

ראשית הסיפור בתוצאות סקר שהגיעו לידינו באמצעות אחד מבתי-החולים הגדולים, שבחר שלא לחשוף מי הזמין את הסקר למרות בקשות חוזרות ונשנות. הסקר, באופן טבעי, הראה כי הציבור תומך בהכנסת שירותים פרטיים בתשלום (שר"פ) לבתי-החולים הציבוריים, כאשר התמיכה הולכת וגדלה ככל שמדובר בפרוצדורה רפואית מורכבת יותר.

לאחר בירור עם מכון המחקר "פאנלס" שערך את הסקר, הסתבר כי הסקר הוזמן על-ידי גיתם, אולם לא ניתן היה לדעת מי עומד מאחורי גיתם.

אז קרה דבר יוצא דופן: נציג ממשרד גיתם פנה אלינו באופן יזום וטען כי מדובר בסקר שהם יזמו בעצמם, כפי שהם נוהגים לעשות "מפעם לפעם". הטענה הזו הופרכה במהרה.

"המשרד של גיתם סייע לנו בייעוץ, בבניית יעדים ובהכנת מצגות שהוצגו בהמשך בפני ועדת גרמן", מודה מנכ"ל איכילוב, פרופ' ברבש. "הכסף הגיע מתרומות. עשינו את זה שלושתנו, וזה לגיטימי, בדיוק כמו שמשרד הבריאות לוקח משרד יחסי ציבור לצורך קמפיין הפוליו, וכמו ששרת הבריאות בעצמה נעזרת במשרד כזה", הוא מוסיף.

גורמים במערכת הבריאות, לעומת זאת, רואים בכל זאת מעט הבדל בין הדוגמאות: בשעה שהממשלה מקימה ועדה לבחינת סוגיית השר"פ והביטוחים המשלימים, בתי-החולים הממשלתיים מנהלים קמפיין שנועד להשפיע על עבודת הוועדה בכיוון מאוד מסוים.

"כשראיתי את המצגות שהציגו לנו מנהלי בתי-החולים, היה לי ברור שיש שם גורמים מקצועיים שעבדו על זה. מעט מאוד משרדים יכולים לעשות עבודה כל-כך נקייה ומדויקת", אמר לנו גורם המקורב לוועדת גרמן.

מנכ"ל שיבא (תל-השומר), פרופ' רוטשטיין, טוען כי לא לקח חלק במימון הקמפיין, והזכיר את חברותו עם כידון ותאומים, מבעלי גיתם. לדבריו, מקובל להיעזר בגורם מקצועי במקרים כאלה, אולם לתחושתו הוא באופן אישי עשה הרבה יותר מהיועצים.

"98% מההופעות שלי בתקשורת היו ביוזמתי שלי. נפגשתי עם עורך 'ידיעות אחרונות' ודיברתי עם נוני מוזס, וגם ב'גלובס' אני פניתי לעורך כדי להכניס מאמר".

מנכ"ל רמב"ם, פרופ' רפי ביאר, טען תחילה כי הוא "לא יודע על שום התקשרות עם גיתם", אולם לאחר שהבהרנו כי ברבש ורוטשטיין הודו בקשר, הוא מסר תגובה באמצעות דוברו: "רמב"ם אכן נעזר בשירותי גיתם, והמימון הוא מתרומות ולא מתקציב בית-החולים".

רוב בוועדה בעד השר"פ?

עם כניסתה של גרמן לתפקיד שרת הבריאות, היו מנהלי בתי-החולים הממשלתיים הגדולים בתחושה שהיא תומכת בהחזרת השר"פ למערכת הציבורית - למרות האיסור שהטיל בעניין לפני כעשור היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין. חלק מהמנהלים אומרים בשיחות סגורות כי גרמן התבטאה בעניין באופן חד-משמעי.

עם זאת, אותם מנהלים סבורים כי בחודשים האחרונים גרמן הרבה פחות חד-משמעית, וכי למרות שקיים לכאורה רוב מקרב חברי הוועדה התומכים בשר"פ, ניכר כי גרמן סבורה כי הדבר מאוד שנוי במחלוקת.

לכן, מנהלי בתי-החולים נזהרו מאוד מעצם השימוש במילה "שר"פ", ומדגישים את סלידתם ממודל השר"פ שקיים בבית-החולים הדסה בירושלים, שם מציעים שירות בתשלום גם לחולה לב שהגיע באמבולנס.

ברבש, רוטשטיין וביאר מנסים לקדם מודל "מרוכך" יותר, ובעיקר מפוקח יותר. בין היתר הם מציעים לאפשר לשכבות החלשות בציבור לבחור רופא מנתח ללא תשלום, אולם במחיר של תור ארוך יותר.

שלושתם מדגישים כי המאמץ שלהם לא נועד להיטיב עם כיסם, אלא כדי להכניס כסף למערכת, שממילא זמין באמצעות הביטוחים המשלימים וכיום מופנה רק למערכת הפרטית.

לדברי רוטשטיין, הכסף הזה הוא האמצעי היחיד שישאיר את הרופאים הטובים במערכת: "אני נלחם כדי שהנובל הבא יגיע מפה ולא מבחוץ".