האוצר: ירידה של 22% בעסקאות נדל"ן באוגוסט

נתונים ראשוניים לחודש ספטמבר מצביעים על המשך מגמת הירידה במספר העסקאות ■ את הירידה במספר העסקאות הוביל אזור ירושלים, עם ירידה של 57% בהשוואה לחודש הקודם וירידה של 22% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד

ירידה חדה במספר העסקאות בחודש אוגוסט 2013 בהשוואה לחודש הקודם וגם בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. כך עולה מנתוני מינהל הכנסות המדינה המפורסמים מדי חודש כחלק מסקירת "אורות אדומים" של משרד האוצר.

עוד מציינים בסקירה כי נתונים ראשוניים לחודש ספטמבר מצביעים על המשך מגמת הירידה במספר העסקאות. על פי הסקירה, העובדה שמענק ירושלים המעניק 100 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה בבירה פג בחודש יולי השפיע בצורה משמעותית על הנתונים.

על פי הסקירה, ירד מספר העסקאות בכל הארץ בשיעור של 22% בהשוואה למספר העסקאות שבוצעו ביולי 2013 וירידה בשיעור של 15% בהשוואה לאוגוסט 2012. באוצר מציינים כי הירידה הקיפה את כל האזורים, למעט אזור באר-שבע, בו נרשמה עלייה מתונה.

את הירידה במספר העסקאות הוביל אזור ירושלים, עם ירידה של 57% בהשוואה לחודש הקודם וירידה של 22% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. ירידה זו בולטת במיוחד ברכישת דירות יד שניה, לאחר רמת השיא שנרשמה באזור זה בחודש הקודם. באוצר מסבירים את הירידה החריגה באזור ירושלים בכך שביולי תמה התקופה במסגרתה יכולים רוכשי דירה ראשונה לנצל את 'מענק ירושלים' בכל הנוגע לרכישת דירות יד שנייה.

"משקל דירות יד שניה שרכשו זוגות צעירים באזור ירושלים בחודש אוגוסט, וזאת מסך הדירות שנרכשו על ידם בחודש זה, ירד לשיעור של 43% בלבד, לעומת שיעור של 80% שנרשם בחודש יולי", כך על פי הסקירה. חשוב לציין שבעוד תקופת המענק המתייחסת לדירות יד שנייה תמה בחודש יולי, רוכשי דירה חדשה מקבלן עדיין יכולים לנצל את המענק בגובה 100 אלף שקל עד סוף חודש אוקטובר הנוכחי.

עוד על פי נתוני הסקירה, את הירידה במספר העסקאות באוגוסט הובילו רוכשי דירה ראשונה, עם ירידה של 30% בהשוואה לחודש הקודם. גם בפילוח זה בולט אזור ירושלים, עם ירידה של 75% אחוזים במספר העסקאות. האזור היחידי בו נרשם גידול ברכישות דירה ראשונה באוגוסט הוא אזור באר-שבע בו עלה היקף העסקאות על ידי קהל זה ב-17%.

במקביל, הירידה במספר העסקאות בחודש אוגוסט התבטאה גם בפעילות המשקיעים. כך, היקף רכישת דירות על ידי פלח שוק זה ירד בשיעור של 20% בחודש אוגוסט. לעומת זאת משקל המשקיעים בסך העסקאות עלה באחוז אחד בעיקר על רקע גידול במשקל המשקיעים באזור חיפה. "הירידה ברכישות המשקיעים בולטת במיוחד באזורים המאופיינים ברמות מחירים גבוהות" מספרים באוצר ומפרטים כי ירידה בולטת של כ-36% נרשמה באזורי תל אביב והשרון. מנגד, באזורי חיפה והצפון נרשמה ירידה מתונה, כאשר באזור טבריה אף נרשם גידול של 7% ברכישת דירות על ידי המשקיעים.

גם במכירת הדירות על ידי משקיעים נרשמה ירידה במהלך חודש אוגוסט. מדובר בירידה של 25% בסך העסקאות בכל הארץ כאשר נתון חריג נרשם בירושלים שם צנחה מכירת הדירות על ידי המשקיעים ב-64%. גם במקרה הזה מסבירים באוצר את הנתונים החריגים בעובדה שמענק ירושלים המתייחס לדירות יד שנייה פג בסוף חודש יולי. "שיעור גבוה מהדירות שמכרו משקיעים בירושלים בחודשים האחרונים", הסבירו באוצר, "נרכשו על ידי מי שהיו זכאים לקבלת המענק. כך, 65% אחוזים מהדירות שמכרו משקיעים באזור ירושלים בחודש יולי, נרכשו על ידי זוגות צעירים כאשר בחודש אוגוסט ירד משקל זה ל-18% בלבד.