מנכ"ל ארומה ישראל בעקבות קופיקס: "שוקלים להוזיל את הקפה"

שיא חדש של זעם צרכני נרשם אתמול לאחר שרני רהב ורולדין תקפו את איכות הקפה בקופיקס ■ האם הכעס יתבטא בירידה במכירות או יישאר באינטרנט? ■ רהב: "כל אחד יודע שמחירי רשתות הקפה בישראל הוגנים בקנה-מידה עולמי"

"רולדין - רהב, שכנעתם אותי לא לקנות אצלכם", זהו ציטוט של אחת מתוך מאות רבות של תגובות שנכתבו אמש (א') נגד רני רהב ורשת רולדין, בהתייחס להתבטאויות שלהם נגד רשת קופיקס, שמוכרת קפה ב-5 שקלים.

בחלק מהתגובות כונו רהב ורולדין "עלובי נפש", רולדין הואשמה בקרטל ועוד. ההתבטאויות הללו עוררו גל תגובות צרכניות חסר תקדים שלא נראה כמותו מאז חרם הקוטג'. עיקר הזעם הופנה לרהב ורולדין, אך הוא לא נחסך גם מרשתות בתי-הקפה האחרות.

אתמול, נזכיר, קיימה רולדין מסיבת עיתונאים לרגל 25 שנה לרשת, אך זו גלשה למתקפה קשה נגד קופיקס.

רהב, המשמש כיחצ"ן רולדין, ומנכ"ל רולדין, קובי חקק, רכשו כריכונים ופרוסות עוגה מקופיקס, הציגו אותם לראווה וחתכו אותם לחצאים, במטרה להראות כי המוצרים נחותים לכאורה בהשוואה למוצרים מקבילים ברשתות בתי-הקפה הגדולות.

חקק כינה את קופיקס "גימיק", רהב כינה את הלחם של קופיקס "פקקטה", ושניהם רמזו לאיכות נחותה של המוצרים. "איזה סוג של חמאה יש כאן? זו מרגרינה? הכול זה כסף בסופו של דבר. מאין הקפה, מסוריה או מקולומביה?", אמר רהב.

בשיחה עם "גלובס" היום (ב') אמר רהב כי הוא לא מופתע מהתגובות. "זעם הוא דבר לגיטימי שחייבים לטפל בו. כמו שחייבים לטפל במחירי דיור, כך צריך לטפל בכל דבר אחר".

- איך לטפל? להוריד את מחירי הקפה?

"אני לא רואה זעם, אלא כמיהה לדברים זולים יותר באיכות גבוהה. אנחנו בשוק תחרותי, וכל אחד צריך לבחור את הקפה שמתאים לו במחיר הנוח לו. ההערה שלי הייתה, ואני שמח שהערתי אותה, כי זה הפך לדיון ציבורי... האם המחיר הוא פקטור לאיכות, ובעולם שלנו אין תחליף לאיכות.

"כל אחד יודע שמחירי רשתות הקפה בישראל הם מחירים הוגנים בקנה-מידה עולמי, וזאת אם לוקחים בחשבון את מחירי השכירות, הארנונה, המסים והעסקת העובדים, שהם מהגבוהים שיש. הצרכן למד לדרוש איכות גבוה ביותר, וחברה שלא תיתן איכות - לא תוכל לשרוד".

- אתה מופתע משטף התגובות והטוקבקים המכפישים אותך?

"ממש לא. אני בז לתגובות אנונימיות שנכתבים על-ידי מתחרים מהענף שמנסים לתפוס טרמפ. לכל אדם שהגיב עם שמו - וזה מעטים - עניתי אישית. אין אדם שכתב בפייסבוק או הטוויטר ולא קיבל תשובה אישית. זה עלה לי בכך שישבתי אתמול עד 4 בבוקר כדי לעשות את זה, ואני אעשה זאת כבר הלילה.

"אני עוד מעט בן 50 ומכיר את שיטת הטוקבקיסטים בתשלום. יש היום דיון בישראל אם אתה רוצה קפה מסוריה או מקולומביה, אם אתה רוצה כריך איכותי או כריך פקקטה, והדיון מכובד".

ארומה: שוקלים הורדת מחירים

ייתכן כי בקרוב נראה קפה זול יותר גם ברשת ארומה ישראל. "אי-אפשר לא להיות מופתע מכל מה שקורה. היו שחקנים בשוק שמכרו קפה ב-5 שקלים, ולא היה כזה רעש סביב זה. על פניו, קופיקס עשה עבודה שיווקית מאוד יפה", אומר ל"גלובס" מנכ"ל ארומה ישראל, אשר לב.

- מה המסר שעובר אליכם מהרעש הזה?

"תמיד היינו קשובים לצרכן, ועל פניו נראה שאנחנו צריכים לבדוק את עצמנו בעניין, ואנחנו עושים את זה".

- אתה חושב שזעם צרכני כזה משנה הרגלי צריכה? שאנשים יקנו פחות קפה ברשתות?

"אני לא יודע לומר אם זה יהיה ארוך-טווח או יישכח, אבל להערכתי השוק השתנה קצת".

- זה אומר שלא ירחק היום שתורידו את המחירים של קפה לקחת (TO GO)?

"אמרנו שאנחנו בודקים את העניין ברצינות, וסביר להניח שזה יקרה".

יחסי ציבור חינם

המהלך של רהב ורולדין העלה מחדש לסדר היום את קופיקס, למרות שרשתות הקפה מלינות על הסיקור הרחב שמקבלת קופיקס בתקשורת.

אבי כץ, היזם ומבעלי קופיקס, אמר אתמול ל"גלובס" כי הוא ישאיר לצרכנים לעשות את העבודה בשבילו - והם אכן עשו אותה בחריצות. בזמן שחלק מהתגובות היו ענייניות, חלקן היו רגשיות לחלוטין ונבעו מהזדהות עם קופיקס.

שטף הטוקבקים וההתבטאויות ברשת מעלה את השאלה האם הזעם הצרכני יביא לשינוי בהרגלי צריכת הקפה בישראל וממילא יבוא לידי ביטוי בשורה העליונה של רשתות הקפה. כמו כן, עולה השאלה האם הגל האחרון מערער את הלגיטימיות של רשתות הקפה לגבות מחיר גבוה על כוס קפה.

בהתייחס לכך אומר מנכ"ל אחת מרשתות הקפה ל"גלובס": "אם מישהו יכול למכור קפה ב-5 שקלים בדוכן, אז אתה תמכור ב-6 שקלים, ב-7 שקלים ואולי אפילו ב-9 שקלים. הצרכן מבין שהוא צריך לשלם יותר, אבל לא 12 שקל או 16 שקל ויותר. הצרכנים הרגישו קצת שהרשתות לא הוגנות, אבל הם מבינים שיש הבדל בין לקנות ברשת שמקבלים בה קצת יותר מסביב מאשר בדוכן קופיקס".

- יש לך כעס על רולדין ועל רני רהב?

"זה לא כעס. זה קצת מגוחך בעיניי ואפילו טיפשי. הם לקחו את האדם שהכי מזוהה עם הון-שלטון, ועד לרגע זה אני לא מבין מה הם עשו. הלקוח אינטיליגנטי. נכון שיש רעש, אבל הלקוח בסוף יודע שמדובר בדוכן. קופיקס בנה אריזה שבה הוא יוכל לתת את המחירים האלה. בבסיס, הלקוח מבין, אבל עדיין זה שינה משהו. אם מישהו יכול למכור ב-5 שקלים, אז למה אתה מוכר במחיר כפול?".

ראו גם:

■ רני רהב נחלץ להגנת רולדין: מוכרים לכם לחם פקטטה

הגולשים תוקפים בפייסבוק, בטוויטר ובטוקבקים; רהב לא נשאר חייב

מסיבת העיתונאים של רולדין, בניצוחו של רני רהב, יצאה אתמול משליטה, והתגובות ברשת לא איחרו לבוא. דמותו ואופיו של רני רהב עמדו על המוקד, אך גם המעטפת היוקרתית שניסו רולדין-רהב להקנות לרשת שמציינת 25 שנים להיווסדה הייתה בחזית.

הפידים בפייסבוק ובטוויטר התמלאו בפוסטים ובציוצים שמצביעים באופן די מפורש על כך שהגישה התוקפנית שהוצגה אתמול במסיבת העיתונאים כנגד חברת קופיקס לא הייתה מהלך חכם במיוחד.

"תחרות מבורכת! אולי סוף-סוף יבינו שכוס מים רותחים עם תיון לא שווה 20 ש"ח! חצופים!", כתבה אחת הגולשות בפייסבוק. "הרגע הזה, בו קופיקס ורולדין הופכות למתחרות ראש בראש. מי עושה פה יח"צ למי?", שאל אחד הגולשים בפייסבוק.

גולש אחר כתב: "לא הייתם קשובים לרחשי הלקוחות. במקום להבין שאתם חלק מהבעיה ולתקן את עצמכם, אתם שוכרים את רני בשביל לשכנע אותנו לשלם יותר".

עניין היח"צ הפך במהרה לאחד מנושאי השיחה העיקריים, כשהגולש יובל טלמור סיכם זאת היטב וכתב: "כמו שאמר בצדק הבעלים של קופיקס, מי שמסוגל לשכור את שירותיו של רני רהב, הוא רק מי ששולי הרווח שלו רחבים כמו אוטוסטרדה באמריקה".

רהב, באופן כמעט טבעי, הפך בעצמו לנושא הביקורת מצד הגולשים, אך גם השכיל לענות בעצמו לגולשים. "רשת רולדין סיפקה לנו היום שיעור מאלף בהתרסקות יחסי הציבור באמצעות רני רהב", כתב גולש בטוויטר וזכה לתשובה מרהב: "אז ברוכים הבאים לבית-הספר שלנו".

העיתונאי רענן שקד הלך קצת יותר רחוק וצייץ: "האמת, רני רהב הוא הרולדין של יחסי הציבור: בינוני, המוני, חף מתחכום, עז טעמים ובעיקר שמן מדי. בחירתם של לקוחות שלא יודעים טוב יותר".

עוד עניין ברולדין שהפך לאחד ממוקדי האש העיקריים על-ידי הגולשים היה, איך לא, הסופגניות המפורסמות של החברה. הרשת החלה לאחרונה במכירת סופגניות לקראת חג חנוכה, והן בעמוד הפייסבוק של הרשת והן במקומות אחרים באינטרנט הן זכו לחיצי ביקורת על מחירן הגבוה.

מבחינת רולדין, מדובר בשידור חוזר. בחנוכה אשתקד ספגה הרשת ביקורת נוקבת ברשת סביב המחיר הגבוה של הסופגניות שהיא מוכרת, כולל ממים ופוסטים שבהם נכתב, בין היתר, כי "מתארגנת קבוצת רכישה לקניית סופגניות ברולדין".

בשורה התחתונה, רהב אמנם מנסה לכבות את האש שהצית בעצמו, בעוד רולדין שותקים ולא מנסים להסביר את עצמם בפייסבוק או בתגובה לפוסטים נגדם, ונראה שבינתיים, עד שיגיע האירוע הגדול הבא, הגולשים ימשיכו בביקורת הנוקבת.

הגולשים של גלובס מגיבים
 הגולשים של גלובס מגיבים

תגובות בפייסבוק לסערת הקפה
 תגובות בפייסבוק לסערת הקפה