בעלי זארה במו"מ למכירת גוטקס; עשרות עובדים יפוטרו

עם השלמת העסקה, תסתיים פעילות מותג בגדי הים בישראל ■ קבוצת זארה ישראל: "גוטקס יוצאת בשורת מהלכי התייעלות"

בעלי רשת זארה ישראל, ג'ואי שוובל וחנן אליטוב, מרימים ידיים ממותג בגדי הים "גוטקס". ל"גלובס" נודע כי הקבוצה מנהלת משא-ומתן עם חברה אמריקאית למכירת חברת בגדי הים "גוטקס סווימוור ברנדס", יצרנית בגדי הים גוטקס.

במסגרת זו צפויה החברה לפטר עשרות עובדים, חלקם כבר קיבלו הודעת פיטורים. עם השלמת העסקה, תסתיים פעילות המותג בישראל.

מחזור המכירות של גוטקס סווימוור מוערך ב-140 מיליון שקל בשנה. ההחלטה למכור את המותג באה על רקע ביצועים כספיים נמוכים של הפעילות. לפי הערכות, הפעילות מניבה רווח תפעולי של 2 מיליון שקל בשנה בלבד, המהווים כ-1.5% מהפעילות.

עובדים בחברה מלינים כי לא שותפו בתהליך הפיטורים. "בסיום התהליך כמעט ולא יישארו עובדים בישראל, אם בכלל. עד כה תהליך פיטורי העובדים התנהל בצורה בלתי מאורגנת וללא שיתוף העובדים. לא דיברו, וכבר שבועות רבים שאנחנו באים כל יום לעבודה בלי לדעת אם נקבל שימוע בסוף יום העבודה", אומר אחד העובדים ל"גלובס".

במכתב ששלח שוובל לעובדי גוטקס הוא כתב כי "הנהלת החברה החלה בתהליך של העברת פעילותה של גוטקס סווימוור ברנדס בארץ ובחו"ל לגורמים חיצוניים. התהליך נמצא בחיתוליו והינו תהליך מורכב אשר עשוי להימשך חודשים רבים. עד כה לא הושג הסכם משמעותי או ממשי להעברת הפעילות".

שוובל גם ציין כי הוא מודע להשלכות השמועות על העובדים, וכי "חשוב לנו לנהל תהליך שקוף וברור ולשתף את העובדים והמנהלים בחברה בשלבים השונים ובכל התרחשות אשר עשויה להשפיע על ההתנהלות היומיומית".

המותג גוטקס הוא אחד הבולטים במורשת האופנה הישראלית. המותג עצמו הוקם בשנת 1949 על-ידי בני הזוג לאה וארמין גוטליב, ובמשך עשרות שנים היה למותג מוביל בתחום. גוטקס נודע באיכות גבוהה לצד עיצוב עדכני, ולאורך השנים הוא נמכר במחירים גבוהים יחסית למתחרים.

בשנת 1997 נמכר המותג לאפריקה ישראל לשוובל ואליטוב. עם יציאתה של אפריקה ישראל מתחום האופנה ב-2009, רכשו שוובל ואליטוב את חלקה של אפריקה ישראל במותג, יחד גם חלקה במותגי קבוצת זארה.

במשך תקופה ארוכה המותג יוצר בישראל, אך לאט-לאט הייצור הועבר לסין. לפני כשנתיים נסגר המפעל בתל-אביב, ופעילות הייצור בישראל הופסקה כליל. מעמדו של המותג גוטקס הלך ונשחק עם השנים, והנכונות לשלם עליו פרמיה גבוהה הלכה ופחתה.

קבוצת זארה ישראל מסרה בתגובה: "בקבוצה מקבלת מאז ומתמיד הצעות רבות לרכישת המותג ולשיתופי-פעולה מחברות בינלאומיות. בימים אלה יוצאת גוטקס בשורת מהלכי התייעלות מתוך התאמה לעונתיות. אחד ממהלכי ההתייעלות הינו צמצום כוח-האדם, במסגרתו יסיימו את עבודתם מספר מצומצם של עובדים (מתוך 2,500). מלבד זאת, איננו נוהגים להתייחס לתהליכי משא-ומתן".