המועצה הארצית לתכנון ובנייה תומכת בשינוי תקנות שבס

גדעון סער: "שינוי התקנות הוא צעד נוסף במתן מענים למשבר הדיור בו אנו מצויים. מצב שוק הדיור היום מחייב מציאת פתרונות מגוונים ומהירים"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה הביעה הערב (ג') תמיכה במהלך שמוביל שר הפנים, גדעון סער לשינוי "תקנות שבס".

שר הפנים מקדם מהלך להגדלת אחוז תוספת יחידות הדיור בפרויקט מגורים שיכולה לאשר רשות מקומית במסגרת הקלת שבס מ-20% כיום ל-30%. עוד ממליץ שר הפנים כי הועדה המקומית תוכל גם להתנות את אישור הדירות הנוספות בכך שהן ייועדו לבני אותו יישוב בלבד. יש לציין כי מדובר בהוראת שעה אותה מקדם השר ולא תיקון קבע.

כאמור, בנוסף להגדלת מספר יחידות הדיור אותן תוכל הועדה המקומית לאשר, מציע סער גם לאפשר לוועדה המקומית להתנות את תוספת הדירות בכך ששליש מהדירות הנוספות ייועדו לבני אותו יישוב בלבד לתקופה של 10 שנים לפחות. אפשרות זו, במידה ואכן תקובע במסגרת הוראת שעה תיתן לראשונה כלי אמיתי בידי הרשות המקומית ליישום פתרון דיור לבני המקום. באותו הזמן חשוב לציין כי לא מדובר על פיתרון המתייחס למחיר הדירה ואין כל התייחסות לשימוש של רכישה או שכירות.

יש לציין שתקנת שבס מאפשרת להגדיל את מספר יחידות הדיור בפרויקט מגורים אולם איננה מגדילה את השטח הבנוי של הפרויקט. המשמעות היא שהגדלת מספר הדירות מתבטאת בהקטנת שטחן, כלומר הגדלת אחוז השבס שניתן מ-20% ל-30% עשוייה להוביל למעשה להגדלת היצע הדירות הקטנות שייבנו הקבלנים. מאידך, אישור תוספת יחידות הדיור במסגרת תקנת שבס נתונה לשיקול דעתה של הוועדה המקומית והיא גם יכולה לאשר מספר קטן יותר של דירות מהאחוזים הנקובים לעיל.

לאחר שהמהלך אושר היום במסגרת דיוני המועצה הארצית צפוי שר הפנים לחתום תוך ימים על שינוי התקנות. שר הפנים, גדעון סער: "שינוי התקנות הוא צעד נוסף במתן מענים למשבר הדיור בו אנו מצויים. מצב שוק הדיור היום מחייב מציאת פתרונות מגוונים ומהירים".