אמנון לוי על רזי ברקאי: "מתרחבת תופעת האשכנזים המתבכיינים"

ברקאי אמר ל"ליידי גלובס" ש"אין הבדל בין הקהל של אייל גולן לקהל המאמינים של עובדיה יוסף" - וזכה לביקורת חריפה ■ בתו של הרב יוסף ז"ל: "מה שרזי ברקאי אמר מוריד אותו, מבייש אותו, לא את הרב עובדיה. זו בורות וגזענות"

פרסום הריאיון עם רזי ברקאי שלשום (ג') בגיליון "ליידי גלובס" מעורר ביממה שחלפה סערה רבתי. נגד העיתונאי הוותיק נשמעות מכיוונים שונים תגובות קשות.

בין השאר אמר העיתונאי הוותיק בריאיון עמו: "אני לא רואה הבדל בין הקהל של אייל גולן לקהל המאמינים של עובדיה יוסף... זה קהל שומר מסורת, מזרחי, שמסתכל על אייל גולן כעל אליל שמותר לו הכול. זה בדיוק כמו מאות האלפים שליוו את הרב עובדיה יוסף, שסלחו לו על כל משוגה שלו".

האנשים שעמם שוחחנו היום הגיבו בחריפות לדברים אלה ואחרים שאמר ברקאי, וטוענים בעיקר כי הם גזעניים.

"צר לנו על הדברים המקוממים שנועדו להכפיש ציבור ענק. אנחנו דורשים מרזי ברקאי להתנצל ולהבהיר את דבריו", אמר בכיר בש"ס.

בתו של הרב עובדיה יוסף ז"ל, עדינה בר-שלום, אומרת כי "מה שרזי ברקאי אמר מוריד אותו, מבייש אותו, לא אותנו, לא את הרב עובדיה. שדר בכיר בישראל לא מכיר תפיסות עולם והבדלים בין זמר לאיש רוח. זו בורות וגזענות, חוסר הבנה מוחלט של מה זה אדם גדול. אוי ואבוי לי שאני צריכה לשמוע את זה. זה כל-כך נמוך".

העיתונאי אמנון לוי הגיב לכתבה שפורסמה ב"ליידי גלובס" ואמר: "מאז שעלתה הסדרה שלי על השד העדתי, התפשטה תופעה חדשה ומרעננת של בכיינות אשכנזית - 'לקחו לי, שתו לי, העליבו אותי'. נהיה פה דפוס התבטאות של אשכנזים, שמתנהגים כמו הקוזק הנגזל, ורזי ברקאי מייצג אותם. זה גם מולי שפירא ונתן זהבי ועוד.

"רזי ברקאי מרגיש כמי שגזלו לו את כל הזכויות, הוא לא מוכן לוותר עליהן ועל עמדות הכוח שלו, לכן הוא מתבכיין ומתנהג כמו הקוזק שנגזל, וכאמור, הוא רק מייצג. התופעה הזאת של האשכנזים המתבכיינים הולכת ומתרחבת.

"לגופו של עניין, לדברים שאמר רזי ברקאי בריאיון המדובר - אלה, בעיניי, דברים מגוחכים וגם משעשעים. אני מציע לרזי ברקאי למצוא את האחראי על האינטרנט, ולבקש ממנו להסביר לו את ההבדל בין ההערצה לרב עובדיה יוסף לתמיכה ב'יחסינו עם קטינות', שמיוחסת לאייל גולן.

"הבכיינות האשכנזית היא תופעה מעניינת, ורזי מייצג את הבכיינות הזאת. מצחיק אותי שבסביבה שאני מכיר, המזרחית, סובלים 65 שנות דיכוי בסבלנות, ופה, יש פתאום נהי אשכנזי עד ללב שמיים".

- לדעתך, זו סערה בכוס מים שתחלוף, אולי טרנד חולף?

לוי: "ממש לא. אנחנו בתחילתו של מאבק תרבותי על עיצוב דמותה התרבותית של מדינת ישראל. בעיקר כי עד היום, את עמדות הכוח בתחום התרבות תופסים 'רזי ברקאים', ולפיהם בלבד נקבע הטון התרבותי. זה נמאס למזרחים רבים, כולל אותי. מאסתי בתופעה הזאת, במציאות הזאת".

"השיג את שלו"

רועי לחמנוביץ', לשעבר דובר ש"ס וכיום יועץ אסטרטגי ומרצה, אמר: "צריך לשים לב בצורה מדויקת למה שרזי ברקאי אמר בריאיון. בעצם, הוא השווה בין הקהל של הרב עובדיה יוסף לבין הקהל של אייל גולן. הוא לא השווה ישירות בין שניהם. אני בטוח, מבלי לשאול את אייל גולן, שגם הוא עצמו לא מסכים להשוואה בינו לבין הרב עובדיה יוסף.

"מצד רזי ברקאי, יש פה מהלך יח"צני נכון. הוא מצטרף לתוכנית חדשה, הוא רוצה רייטינג; אם אני היח"צן של ערוץ 10, הייתי מייעץ לו לומר את הדברים שאמר. הוא הצליח במטרה. השיג את שלו. אבל אם הוא ניסה להגדיר את המזרחיות כמשהו אמוציונאלי, במה הוא בעצם חידש? ידוע שמאפייני הקהל המזרחי הם מאפיינים רגשיים, חמים, והקהל האשכנזי לעומת זאת הוא רציונאלי וקר. קל וחומר כשנוגעים בקדושתו של המר"ן. אז התגובות של הציבור שלו מגיעות מהבטן, ולא מהראש.

"לכן השתיקה של הדרג הפוליטי של ש"ס חמורה בעיניי. בעיקר כי הם לא מגלים מנהיגות ולא באים אל הקהל שלהם, שמצפה לשמוע את קולם והתייחסויותיהם על הדברים שרזי ברקאי אמר, בשביל זה הם בחרו בהם. כי השתיקה של הדרג הפוליטי של ש"ס במקרה זה בעצם מקבעת את התפיסה ההגמונית שרזי ברקאי מנסה לבטא בדבריו.

"רזי ברקאי, כאיש שחי ומוביל דעה בתקשורת כבר 40 שנה, הבין את זה. הוא בנה במהלך שנים אלה תבניות הגמוניות וקיבע אותן. השתיקה של הדרג הפוליטי מחזקת את התבניות שהוא בנה. מאחורי הקלעים הדרג הפוליטי של ש"ס הסכימו שהדברים אינם ראויים, אבל החליטו ביחד שלא להגיב".

- מה היית מצפה שיעשו?

לחמנוביץ': "אני חושב שאריה דרעי, אלי ישי ואריאל אטיאס היו חייבים לצאת כנגד האמירות האלה - ולו בשביל להגן על הקהל שלהם שנפגע, להתייצב ליד הקהל הפגוע הזה, שחושב שרזי ברקאי הדביק ברב עובדיה את האבק שלא טוב שדבק באייל גולן בשל הפרשייה האחרונה.

"ציפיתי מהם שיגידו שהם לא משתפים פעולה עם תוכנית הרדיו של רזי ברקאי לפחות בשבוע הקרוב. לפחות שבוע אחד. לא ברוגז לעולמים. אבל אין דיבורים מצדם ב'הכול דיבורים'. זה משהו סמלי וחשוב, שכל מנהיג צריך לעשות אותו, קל וחומר מנהיגי ש"ס. הם אכזבו אותי ואת הקהל שלהם בשתיקתם. הם חייבים להגן על הקהל שלהם, ולו במחיר של חוסר השתתפות בתוכניתו".

- לו הרב עובדיה יוסף היה בחיים, נראה לך שהם היו מגיבים?

"קשה לי לענות על זה. אני מניח שאם הייתה זו תקופה שלפני בחירות לכנסת או בחירות מונציפאליות, הם היו מגיבים. הרב עובדיה היה מנחה לענות, או שהיה מתפתח שיח רחב והתגובה הייתה באה מהם כביטוי לתגובה מלמטה. נוח להם במצב הנוכחי היום לשתוק - וחבל לי על זה".

ד"ר יפעת ביטון, מומחית למשפט ושוויון מהמכללה למינהל, אומרת כי "מעבר ליהירות שיש באמירות הללו של רזי ברקאי, מדובר באמירות מביכות שמגיעות מפיו של עיתוני בכיר שמתיימר להבין את המורכבויות של החברה הישראלית.

"רזי מנגן את אותה מנגינה וטקסט קבוע שאנחנו שומעים מאנשים מסוימים. אלה אמירות לא מעמיקות, שמכלילות ומדביקות גוון עדתי לתופעה שלילית. זה תמיד קורה רק כשמדובר בצד המזרחי של מפת החברה הישראלית. לא זוכרת ששמעתי שאומרים אחרי פרשת האלימות של דודו טופז או שמוליק קראוס שמדובר בתופעה אשכנזית.

"להגיד שאנשים סולחים לאייל גולן, אלה אמירות חסרות ביסוס שלא עברו בדיקה עיתונאית. מדובר בגזענות, בבורות, בהישענות על סטיגמות ואליטיזם מוחלט".

ח"כ אלי ישי, ח"כ אריה דרעי ורני רהב, נציגו של אייל גולן, סירבו להגיב.