המאזדה העתידנית? סטודנטים בפרויקט משותף עם ענף הרכב

ניק ריגאס, סגן מנהל ומדען ראשי באוניברסיטת קלמסון, סיפר בוועידת ישראל לעסקים על הדור הבא של מכונית המאזדה ועל עבודה משותפת של מוסדות המחקר עם גורמים שונים בתעשיית הרכב

ניק ריגאס, סגן מנהל ומדען ראשי באוניברסיטת קלמסון, סיפר בוועידת ישראל לעסקים 2013 על הדור הבא של מכונית המאזדה. ריגאס השתתף בפאנל המשלחת העסקית דרום קרוליינה בנושא חדשנות והזדמנויות בתחומי התעופה והרכב.

ריגאס סיפר על עבודה משותפת של מוסדות המחקר עם גורמים שונים בתעשיית הרכב. "אנחנו עושים מחקר בתחומי תעשייה שונים - חומרים, אלקטרוניקה, חקר ביצועים וחקר תשתיות. אנחנו הראשונים בארה"ב שנותנים תואר שני ודוקטורט, כשייחודית במיוחד היא תוכנית 'דיפ אורנג', במסגרתה חוברים הסטודנטים לצוותים בתעשייה כדי לפתח רכב מהמסד ועד הטפחות, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות שונות".

"תוך שנתיים מוציאים שם אב טיפוס של הרכב", אמר ריגאס, והציג דגם עתידני של מאזדה פרי הפרויקט. "הדגם כולל בין השאר עמדת סמארטפון שמסתנכרנת עם האפליקציות המותקנות בו ומטמיעה אותם ברכב, מושבים מקובעים מהתקרה ולא מהרצפה, פלדה מקופלת, הצבע הוא כיסוי שניתן לקילוף שאפשר להחליף ועוד; הרבה טכנולוגיות חדשות יש שם, מלבד יכולת הנהיגה. מאזדה מאוד התרשמו ורוצים לייצר בדור הבא".

בין השאר, סיפר ריגאס, ביקשו הסטודנטים לאפשר חלוקת רכב אחד בין כמה בעלים שונים, כדי לחסוך בעלויות - והטמיעו לשם כך טכנולוגיית זיהוי דרך העיניים, המזהה א הנהג ומתאימה לו את הרכב בהתאם להעדפותיו.

"אנחנו יוצרים חלומות ועוברים למודל העסקי"

"חדשנות היא תהליך לא יעיל, אבל התובנות שעולות ממנה הן לטווח ארוך. בדרך לפעמים צריך להשתעשע בצעצועים חדשים". כך אמר טום וויט, מנהל ה-NanoCenter, באוניברסיטת דרום קרוליינה. במהלך הפאנל הוצגה תעשיית התעופה והרכב המשגשגת שהתפתחה בדרום קרולינה, תוך שילוב משאבים מנצח עם מוסדות האקדמיה במדינה. בין השאר, הציג וויט את המרכז שהקימה האוניברסיטה לקידום כלכלה מבוססת ידע.

"אנחנו יוצרים חלומות ועוברים למודל העסקי", הוא אמר, "בתקופה שלנו החלומות חשובים מאי פעם. צריך לתת לאנשים כלים שיהיו רלבנטים גם עוד 10-20 שנה, כמו יכולת פתרון בעיות ופחות ידע ועובדות. החינוך וההשכלה משתנים מאוד, צריכים לתת את הכלים הנכונים. רק אם נצליח לעסוק במחקר ובחינוך נוכל להצליח בהתפתחות כלכלית. אני קורא לזה מודל 2+1".

"מתוך כ-200 חברות בתחום התחבורה והתעופה, כ-70 מהחברות ממוקמות אצלנו", סיפר דיוויד גין, נשיא ומנכ"ל Charleston Regional Development Allianc. "ללא ספק מדובר בהזדמנויות רבות להתפתחות. מה שחשוב באמת זה הכישרון, האנשים העובדים. התעשייה מצפה וזקוקה לכוח עבודה מוכשר, לצ'רלסטון יש שתי נקודות חשובות בתחום הזה: ראשית, ההשכלה המתאימה שניתנת מבי"ס יסודי ועד להכשרה טכנית. שנית, צריך להיות מקום אטרקטיבי מספיק כדי למשוך אנשים מוכשרים, שנוטים לבחור בעצמם היכן הם רוצים לגור ולחפש תעסוקה בהתאם. למזלנו, האוכלוסייה במקום גדלה משמעותית, השוק אטרקטיבי והמקום נחשב 'מגניב' מספיק".

ג'ורג' פטריק, המשנה למזכיר מחלקת המסחר של מדינת דרום קרוליינה (South Carolina Department of Commerce), הדגיש כי המדינה מקדישה משאבים לא רק לייצרנית גדולה כמו ב.מ.וו, אלא גם לספקיות שלה - באמצעות מערכת ההשכלה.

"המכללות שלנו משולבות עם הצרכים של המעסיקים", הוא הסביר, "כל פעם שמפעל חדש מגיע יושב צוות עם החברה, בוחן צרכים בתחום התעסוקה ועוסק בבניית הכשרה בהתאם לצרכים של המפעל. המטרה היא לא רק לעזור לחברה הספציפית היום, אנחנו אקדמיה טכנולוגית שמטרתה להביט עשרות שנים קדימה".

דרום קרולינה פועלת לעידוד עסקים בענף, הסביר פטריק - באמצעות תמריצים ייחודיים: "ניתנות נקודות זכות בהתאם למיקום, כשאזור כפרי מקנה נקודות נוספות; הטבות במסים ובארנונה, ועוד. אנחנו מדינה מאוד אגרסיבית בתחרות עם השכנים שלנו, אולי אחת המדינות הקטנות בדרום מזרח ארה"ב, אבל בגלל זה אנחנו נלחמים יותר. את תוכנית ההכשרה הייחודית מקבלים ללא תשלום מהמדינה. אנחנו עורכים אירועי 'שידוך' בין בנקאים ואנשי הון-סיכון עם חברות קטנות, לסייע במימון ראשוני".

ג'ונתן צוקר, נשיא, The InterTech Group ויו"ר ה-South Carolina Israel Collaboration, הסביר כי התעשייה בענף כבר כוללת למעלה מ-200 מפעלים בתחום התעופה וכוללת תוכניות הכשרה ומחקרים למצוינות. "אנחנו מאפשרים לתחום לשגשג באמצעות לימודים", אמר, "ומהווים דוגמה כיצד התעשייה פועלת בשיתוף פעולה עם אוניברסיטאות המחקר לשם חדשנות. הכשרת טכנאים בתחום התעופה היא דוגמה אחת לכך".

סטפן בות, מנהל מערכת האספקה של בואינג ישראל, ציין כי חברה כמו בואינג - שלפתחה ממתינות כיום יותר מ-1,000 הזמנות מרחבי העולם - בחרה את מיקומה לא מעט בזכות תשתיות, כבישים נוחים, זמינות של חלפים ומיקום מרכזי - "אך בעיקר מחפשת שותפים לטווח ארוך, עובדים שיקבלו הכשרה רצינית של האוניברסיטאות".