מי היא נינה סטורמס שמתעניינת ברכישת זכיינית ערוץ 2 רשת?

אשת העסקים ההולנדית נינה ברינק-סטורמס הביעה עניין ברכישת רשת עוד לפני אנדמול, אך היא אינה מוכרת לישראלים, ובהולנד היא שנויה במחלוקת ■ פרופיל

אנדמול, חברת התקשורת מהולנד, היא הצד המוכר בעסקת רכישת זכיינית ערוץ 2 רשת הנרקמת. ענקית תקשורת חובקת עולם, מחזיקת פורמטים כמו "האח הגדול", מתכננת לרכוש 33% ממניות הזכיינית בהשקעה כוללת של כ-100 מיליון שקל.

אולם, כפי שפורסם בראשונה ב"גלובס", אנדמול לא לבד. עוד לפני שחברת ההפקה וההפצה נכנסה לתמונה, התעניינה בזכיינית אשת עסקים הולנדית בשם נינה ברינק סטורמס - שם שלא אומר הרבה למרבית הישראלים, אבל בהולנד הוא מוכר ביותר - ואף שנוי במחלוקת.

בשנת 2004 קיבלה סטורמס, יהודייה וציונית, תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בדברי הענקת התואר נכתב בין היתר כי סטורמס - אז עדיין ברינק - מקבלת את הכבוד "לאות הוקרה לאשת עסקים מצליחה, שרשמה לזכותה הישגים יוצאי דופן בעולם התחרותי של התקשורת הממוחשבת והטכנולוגיה העילית, למי שעמדה בראש החברה הגדולה באירופה למתן שירותי אינטרנט, אשר קישרה בין מיליוני בני אדם ב-15 מדינות באיחוד האירופי; בהערכה על תרומתה לקידום התקשורת וטכנולוגיות המידע כיזמת; על פעילותה רחבת-ההיקף כבעלת חברות בינלאומיות בתחומי תקשורת ההמונים". דווקא הישגיה בתחום זה גם השאירו טעם חמצמץ.

סטורמס, 60, נחשבת לאחת מיזמיות האינטרנט הראשונות בממלכה ההולנדית. בשנת 1995 היא הקימה את הפורטל האינטרנטי WOL - וורלד אונליין - המקבילה האירופאית של AOL. לתודעה הציבורית ההולנדית היא פרצה בשנת 2000, כשביקשה להפוך את החברה לציבורית.

רגע לפני שהוציאה את החברה לבורסה, מכרה סטורמס את מניותיה - 15 מיליון במספר - ב-5 אירו למניה, בעוד שהמחיר ההתחלתי בהנפקה עמד על 43 אירו.

אחרי עלייה מתונה, צללו המניות למחיר של 10 אירו בלבד. במקביל היא פוטרה מתפקידה כמנכ"לית החברה בידי הדירקטוריון. אנשים רבים איבדו הרבה כסף בחברה, אך לא סטורמס - שכבר יצאה מהחברה עם הון משמעותי.

בעקבות הפערים הדרמטיים במחירי המניות, עמדה החברה לחקירה פלילית, יחד עם בנקים מרכזיים בהולנד, תחת החשד כי סיפקו דיווח שגוי לבעלי המניות. לא נמצאו די ראיות להגשת כתב אישום פלילי, ואולם נפתחו הליכים אזרחיים נגד החברה והבנקים.

בשנת 2003 נמצאה החברה אשמה בהולכת שולל של בעלי המניות. בהמשך גם הבנקים נמצאו אשמים.

הון מוערך של 240 מיליון אירו

לאור העובדה שסטורמס נשאה בתפקיד בחברה, החקירה לא נגעה בה אישית, אלא בחברה שבראשה עמדה, ובה עצמה לא דבק כל רבב.

על-פי גורמים בתקשורת ההולנדית, חברת WOL שאכזבה נמכרה לספקית האינטרנט האיטלקית טיסקאלי, וסטורמס עצמה החלה לעבור תהליך של הורדת פרופיל תקשורתי ולצדו גם מכירה של רבים מנכסיה, בהם חברת הנדל"ן LaDOT. חברות אחרות שלה הכריזו על פשיטת-רגל.

אולם סטורמס רחוקה מלהיות במצוקה כלכלית: הונה מוערך ב-240 מיליון אירו - כך על-פי המגזין הכלכלי ההולנדי "Quote".

התקשורת ההולנדית, שהתעניינה אף היא בעסקה בערוץ 2 הישראלי, דיווחה כי היא תשקיע עשרות מיליוני אירו בזכיינית רשת ובחברת ההפקה של חיים סלוצקי, "סלוצקי אפיקי תקשורת".

ההערכה היא כי הסכום הזה מופרז מעט, במיוחד ביחס להשקעה של אנדמול ולאור העובדה שהיא צפויה לרכוש 16% ממניות רשת. על-פי ההערכות בארץ, צפויה סטורמס להשקיע כ-50 מיליון שקל בהקמת מיזם תוכן חדש, שיכלול השקעה ברשת וקשרי תוכן עם החברה של סלוצקי.

המפיק סלוצקי, שסירב להתראיין לכתבה או להתייחס לדברים, הוא זה שקישר בין סטורמס לבין מנכ"ל רשת, אבי צבי. סטורמס הגיעה לארץ בראש השנה - במסגרת ביקוריה התכופים בישראל - והצהירה לראשונה על העניין שיש לה בשוק התוכן הישראלי. כבר לפני כחודש היא הגיעה יחד עם בן זוגה, פיטר סטורמס, במטוסם הפרטי לארץ, וחתמה באמצעות עו"ד אבי פילוסוף על עקרונות העסקה מול רשת. לולא אנדמול, ההערכות הן כי היא הייתה קונה חלק נכבד יותר.

סטורמס נולדה בשם נינה וולישדראגר להורים יהודיים שהחזיקו בנכסים רבים באיי הודו המזרחיים ההולנדיים, הקולוניה ההולנדית שהפכה לימים לאינדונזיה. בתקופת מלחמת העולם השנייה הושמו הוריה במחנה מעצר על-ידי היפנים, ועם סיום המלחמה שבו להולנד מצולקים מזוועותיה.

סטורמס נולדה בדרום אמסטרדם ב-1953, ובהיותה בת 3, לאחר שפרץ בבודפשט המרד ההונגרי, חששו הוריה מגל אלים שישוב וישטוף את אירופה, והמשפחה עקרה לקנדה. כשמלאו לה 18, שבה להולנד עם אמה ופתחה בלימודי פסיכולוגיה.

היום סטורמס מחלקת את חייה בין הולנד למונקו, וברשותה גם בית בעיר קאן שבריביירה הצרפתית. שם, על-פי גורמים בתעשייה, נועדה סטורמס עם המפיק חיים סלוצקי ביריד מיפ האחרון.

בשנות ה-80' הקימה סטורמס יחד עם בעלה הראשון את חברת הפצת חלקי האלקטרוניקה AKAM International והובילה את תחום ההפצה והשיווק. בהמשך הקימה עם בעלה השני, אב ברינק, את חברת A-Line Technologies לחלקי מחשוב. עד גיל 30 הונה כבר נאמד בעשרות מיליוני גילדן.

בשנת 2008 נישאה סטורמס לעיתונאי ומגיש הטלוויזיה ההולנדי המוכר פיטר סטורמס, שנחשב למעורב מאוד בעסקה הישראלית. השניים מחזיקים יחד בחברת ההפקה Flare madia.

החברה מבקשת למצב את עצמה כחברה שתוכניותיה חוצות פלטפורמות - כשמחד היא מציגה טאלנטים כמו סטורמס עצמו, ומן הצד השני יזמי אינטרנט כמו סטורמס עצמה. ועם זאת, החברה לא הצליחה לייצר להיטים בסדר גודל יוצא דופן.

סטורמס נשארה ידידה קרובה של ישראל. ב-2003 הקימה את "קרן ברינק למצוינות", שנועדה לתמוך בסטודנטים לתוארי מחקר מתקדמים באוניברסיטת בן-גוריון, והיא נחשבת מקורבת לאוניברסיטה, ובעיקר לנשיאה לשעבר, ח"כ אבישי ברוורמן, שהביא אותה כתורמת לאוניברסיטה.

כששואלים בתעשייה מהן הסיבות שבגינן היא נכנסת לרשת, מחלקים זאת גורמים המעורים בפרטים - 70% ציונות, 30% כסף.

בעלי מניות ברשת לפני ביצוע העיסקה
 בעלי מניות ברשת לפני ביצוע העיסקה