קבלן על גינדי: "35 שנה בענף ולא ראיתי כזה דבר"

מנכ"ל חברת אחים דוניץ על קריסת המרפסות בחדרה: "מקרה חמור, אך נדיר ביותר. אף דייר לא צריך לחשוש מעמידה על המרפסת" ■ על מחירי הדירות: "בשלוש-ארבע שנים הקרובות לא תהיה ירידה במחירים. אין ממה לרדת"

"ראיתי את התמונות ובהחלט מדובר במקרה חמור מאוד. אני 35 שנה בענף הנדל"ן ואני מודה שלא ראיתי מקרה כזה מעולם", כך אומר ניסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ, על קריסת המרפסת בשבוע שעבר בחדרה. כזכור, מרפסות של שתי דירות בקומה העליונה של בניין מגורים חדש לחלוטין של חברת גינדי השקעות, שרק החל להתאכלס, קרסה בלילה שבין ראשון לשני לרחוב. המשטרה בודקת בימים אלו את הסיבות למקרה.

"הרבה גורמים מעורבים בשרשרת הייצור של דירה, בפיקוח ובאישורים. יש נהלים ותקנים נוקשים בענף הבנייה: לפני כל יציקה צריך להביא מהנדס שחותם ביומן שהכול תקין, לכן קשה להבין כיצד דבר כזה קורה. המקרה בחדרה מדגיש גם את הקושי של הדייר בהתמודדות עם יזם שאינו הקבלן המבצע של הפרויקט - ראינו איך כל אחד מפנה את האחריות כלפי מישהו אחר. חברה שהיא גם מבצעת וגם יזמית, כמונו, היא בעלת האחריות המלאה ואז יש גורם אחד שמטפל בנזק והרוכש לא ייפול בין הכיסאות.

"אבל חשוב שאנשים ידעו שמדובר במקרה נדיר ביותר. איכות הבנייה בארץ היא בין הגבוהות בעולם. למרות מה שקרה בחדרה, אין אף דייר שצריך לחשוש מעמידה על המרפסת".

לחברת אחים דוניץ' כמה פרויקטים ברחבי הארץ, ביניהם גם פרויקט גדול בראשון לציון שנבנה במתכונת בינוי-פינוי: זו בדיוק השיטה שעליה הכריז משרד השיכון לאחרונה כאחד הפתרונות למצוקת הדיור.

"כששמעתי על התוכנית של משרד השיכון צחקתי ואמרתי לעצמי שסוף סוף הגיעו למסקנה הנכונה. אם הם היו בקיאים בתחום היו יודעים שכבר פועלים כך שנים", אומר אחיעזרא, אך מוסיף שעיון בתוכנית עצמה גרם לו להבין שמה שנראה מבטיח על הנייר, אינו ישים. "לצערי אני לא רואה את התוכנית הזו מגיעה לביצוע", הוא מסביר, "הם מתכוונים לתת את העבודה הכי קשה של החתמת הדיירים והטיפול בבעלי הדירות, בידי חברות ממשלתיות כמו עמידר. אני לא יודע איך חברה ממשלתית תדע להתמודד עם בעיה כזו. אני יכול להעיד שבעלי הדירות שהכי קשה לעבוד מולם בפרויקטים כאלו הם דווקא עמידר ודומיהם. יותר קשה מדיירים רגילים".

- אבל במשרד השיכון טוענים שהם יתקדמו רק עם פרויקטים שיבואו עם 100% הסכמה של בעלי הדירות.

"אני רוצה לראות כמה בניינים כאלו הם ימצאו. בכל פרויקט יש דייר סרבן ואני אומר את זה באחריות".

- מה דעתך על קבינט הדיור ועל הפתרונות למצוקת הדיור? מחירי הדירות עומדים לרדת?

"בשלוש-ארבע שנים הקרובות לא תהיה ירידה במחירי הדירות. כל הדיבורים על שיווק אלפי יחידות דיור בקרית גת לא יורידו את המחירים במרכז וגם בקרית גת לא, כי אין ממה לרדת. הכול מוכתב מראש ממחירי הקרקע, המסים והמיסוי העירוני. הדבר היחידי שיוכל אולי להשפיע יהיה מלאי הדירות ממחנות צה"ל המתפנים אבל תכנון כזה לוקח שנים. בינתיים הריבית הנמוכה דוחפת גם זוגות צעירים וגם משקיעים לקנות דירות".

- מה עם תוכנית השכירות? תשקול להתמודד במכרז כזה?

"אני לא רואה יזמים שירוצו למכרזים האלו. עד שלא תהיה תשואה מתאימה מצד אחד והתחייבות ממשלתית לטיפול בדייר שלא משלם מצד שני - זה לא יתקדם. אולי בפריפריה זה יותר יצליח, לא במרכז. בכלל אני חושב שיש פאניקה מוגזמת בממשלה בכל מה שקשור למחירי הדירות. אבל שר האוצר רק שנה בתפקיד ויש לו יועצים טובים, אולי עם הזמן יגיעו התוצאות".