עוד מכה: עד מדינה נגד דנקנר בפרשת הרצת מניות אי.די.בי

רשות ני"ע המליצה לאחרונה להעמיד לדין את נוחי דנקנר, איתי שטרום ועדי שלג ■ הסיכוי להגשת אישום גובר לאחר ששלג, הסוחר שביצע את הרכישות האסורות לכאורה, חתם הסכם עד מדינה ■ מקורבי דנקנר: "הוא לא פגש בשלג מימיו"

בניגוד לפרסומים קודמים, בפרקליטות טרם התקבלה החלטה סופית אם לזמן את איש העסקים נוחי דנקנר לשימוע לפני הגשת כתב אישום נגדו בפרשת הרצת המניות לכאורה בקונצרן אי.די.בי, שהשליטה בו עומדת לעבור בקרוב מדנקנר לקבוצת אלשטיין-בן משה.

את ההחלטה בנושא יקבל בקרוב פרקליט המדינה החדש, עו"ד שי ניצן. בינתיים הודיע משרד המשפטים, בעקבות הפרסומים, כי טרם התקבלה החלטה בעניין השימוע. מחר (ד') יקיים ניצן ישיבה עם הגורמים המטפלים בתיק, שצפויה לקרב את מתן ההחלטה.

בימים האחרונים גברו מאוד הסיכויים להגשת כתב אישום נגד דנקנר בפרשה, זאת לאורן של שתי התפתחויות משמעותיות בתיק:

הראשונה - לאחר ניתוח הראיות שהועברו אליה מרשות ניירות ערך, הגיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בראשות עו"ד ליאת בן-ארי, למסקנה כי קיימת תשתית ראייתית להגשת כתב אישום נגד דנקנר ונגד איתי שטרום, המחזיק בחברת השקעות המנהלת תיקי לקוחות עבור האלפיון העליון.

השנייה היא שהחשוד הנוסף בפרשה, עדי שלג, הסוחר שביצע את הרכישות האסורות לכאורה עבור דנקנר, חתם עם הפרקליטות על הסכם עד מדינה.

לפני כ-5 חודשים העבירה רשות ניירות ערך לפרקליטות את תיק החקירה נגד דנקנר, שטרום ושלג, עם המלצה להעמיד את השלושה לדין פלילי בגין עבירות תרמית בניירות ערך, עבירות דיווח, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות הלבנת הון ועבירות של שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה.

במרכז החקירה עמדה הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל ב-23 בפברואר 2012. מהחקירה עלה חשד כי בעל השליטה בחברה דאז, דנקנר, הפעיל את שטרום, שבתורו הפעיל את שלג, כדי שיפעלו להשפיע בדרכי תרמית על שערי מניית אי.די.בי. זאת, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה והמחיר שיתקבל בה.

לפי החשד, שטרום, באמצעות חברת ISP שבבעלותו, ותוך הפעלת שלג, פעל כך שהם רכשו את מניות אי.די.בי במהלך המסחר, ולאחר מכן מכרו אותן לגורמים שונים, המקורבים לדנקנר, במחירים נמוכים ממחירי הרכישה; במקביל, הם המשיכו לרכוש את המניות במסחר בשערים גבוהים יותר.

מהחקירה עלה עוד כי דנקנר פעל להשגת מימון עבור ISP - לפי הממצאים דאג דנקנר שמקורביו ירכשו מ-ISP את מניות אי.די.בי, וכן העביר לשטרום סכומי כסף מכיסו לכסות את הפסדיו ממכירת המניות.

במסגרת הסכם עד המדינה שעליו חתמה הפרקליטות עם שלג, הוסכם כי הוא לא יועמד לדין בפרשה, ובתמורה יסייע למדינה בעניין הפללתם של דנקנר ושטרום.

עם זאת, לדברי גורמים המצויים בתיק שעמם שוחחנו היום (ג'), ולאור העדויות בתיק שחלקן נחשפו ב"גלובס", קיים ספק רב אם שלג אכן יסייע לפרקליטות בהפללתו של דנקנר.

בעקבות הפרסומים אתמול (ב') על כך שהפרקליטות החליטה לזמן את דנקנר לשימוע לפני העמדה לדין, מסר עורך דינו, אלי זהר: "הידיעה המופרכת שהודלפה לתקשורת היא בלון שכל מטרתו לנסות להשפיע על מאבקי השליטה בקונצרן אי.די.בי".

לדברי עו"ד זהר, "בפרקליטות לא התקבלה שום החלטה ולא המלצה, ולא נמסרה שום הודעה. כידוע, הנוהג המקובל הוא למסור תחילה הודעה לעורכי הדין וכן לאפשר זכות שימוע לפני קבלת החלטה בנוגע להגשה או אי-הגשת כתב אישום. אף לא אחד מתנאים אלה התקיים, ועל כן פרסום הידיעה בתקשורת תמוה בעינינו מאוד".

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, המייצגות את שטרום, סירבו להגיב.

שטרום: זה ציוני להציל את אי.די.בי כי אם החברה הזו תקרוס - כל המשק יקרוס

גיוסו של עדי שלג, שהוא חשוד מרכזי בפרשת הרצת המניות לכאורה באי.די.בי, כעד מדינה, מהווה התפתחות משמעותית בתיק. הפרקליטות מאמינה ומקווה כי עדותו תסייע לה להרשיע בסופו של דבר את שני החשודים הבכירים יותר, נוחי דנקנר ואיתי שטרום, בעבירות שבהן הם חשודים.

עם זאת, גורמים המקורבים לעבודת הפרקליטות אמרו היום ל"גלובס" כי שלג צפוי לסייע בעיקר בהפללת שטרום, וכי עולות שאלות רבות באשר ליכולתו לסייע בהרשעתו של דנקנר, שעמו לא עמד בקשר ישיר במהלך המסחר האסור לכאורה במניית אי.די.בי. לטענת מקורב לדנקנר, דנקנר אינו מכיר כלל את שלג ולא פגש בו מימיו.

גם מהראיות בתיק, שחלקן נחשפו ב"גלובס" לפני כחודשיים, עולה כי ההתנהלות של שלג בפרשה הייתה לכאורה לאורך כל הדרך מול שטרום, וכי לא היה לו קשר ישיר עם דנקנר.

כפי שנחשף ב"גלובס", הסצנה הראשונה בסיפור הרצת המניות לכאורה נפתחה בשיחת טלפון תמימה לכאורה בין שטרום לשלג. "עדי", אמר שטרום לחברו, "אני צריך אותך לעבודה. תוכל לבוא למשרד דחוף?".

פלט השיחות שהוציאה הרשות הראה כי בתום השיחה חייג שטרום לדנקנר. מה נאמר בשיחה נותר תעלומה. למחרת התייצב שלג במשרדו של שטרום, שהנחה את שלג להתחיל לעבוד: תרכוש כמה שיותר מניות של אי.די.בי. תתחיל ב-5 מיליון שקל ותדווח לי על ההתקדמות".

שלג התחיל מיד לסחור בניירות הערך של החברה. מפלטי השיחות שנאספו ברשות עולה כי במהלך היום הראשון התעדכן שטרום בכל שלב של הרכישות, באיזה סכום נרכשו הניירות, כמה ירד ערך המניות שרכשו ועוד. לאחר כל עדכון, חייג שטרום לדנקנר.

בשלב זה, שלג, כנראה, לא היה מודע לשיחות עם דנקנר. לקראת סגירת יום המסחר, שאל שלג את שטרום אם הרכישות מתבצעות עבור דנקנר. ושטרום השיב: "לא כדאי לך לשאול הרבה שאלות, עדיף לך לדעת כמה שפחות".

בינתיים נרשמה בבורסה מגמה ברורה נגד מניית אי.די.בי. כששלג תהה אם להמשיך לרכוש, נוכח ההפסדים שהחלו להצטבר, שטרום הנחה אותו להילחם ולהמשיך לרכוש. בכל פעם שאזל הכסף, לאחר ששטרום שוחח בטלפון עם הגורם השלישי - דנקנר, "הברז" שוב נפתח.

היום השני למסחר התברר כיום שבמהלכו נעשו פעולות נוספות, שההצדקה הכלכלית שלהן לוטה בערפל, ושנועדו לפי החשד להעלות את ערך מניית אי.די.בי. היום נפתח באמירה הראשונה שקושרת לכאורה את דנקנר לפרשה. "דיברתי עם נוחי", אומר שטרום לשלג, ומנחה: "יש לך כמה כסף שאתה צריך בשביל לרכוש את המניות". ביום הזה, כך התברר, יצאו עשרות שיחות מהטלפון של שטרום לטלפון של דנקנר.

ביום השני נתן שטרום לשלג רשימה של מספרי חשבונות, שלהם צריך למכור את המניות שנרכשו, וכן מחירים. בהמשך יתברר כי ברשימת החשבונות מככבים חבריו של דנקנר. עם המשקיעים שהשקיעו את כספם הפרטי בהנפקת אי.די.בי, חרף מצבה המתדרדר, נמנים שלמה אליהו, שאול שני ומיכאל שטראוס.

עוד במהלך היום השני, שטרום נתן לשלג הוראה להתחיל למכור לקונים שתיאם איתם מראש את העסקאות; לאחר כל מכירה, מבקש שטרום להזרים עוד הוראות קנייה למניות אי.די.בי.

במקביל, נערכות שיחות מרובות בין דנקנר לשטרום, שלפי החשד מתאמים ביניהם את עסקאות המכירה לצדדים שלישיים. בכל פעם ששלג מפנה שאלה לשטרום לגבי הרוכשים, שטרום הולך לבצע שיחת טלפון בצד, וחוזר עם הנחיות. פלטי השיחות שלו יראו שהוא חייג לדנקנר.

מנתוני החקירה עולה עוד כי כאשר שלג העלה אל פני השטח את העובדה שפעילות המסחר שהם מבצעים נועדה להעלות את מחיר מניית אי.די.בי עבור דנקנר, אמר לו שטרום כי "זה ציוני להציל את אי.די.בי", כי אם החברה הזו תקרוס - כל המשק יקרוס.