סקר: רבע מהישראלים הפחיתו אכילת בשר, 10% הפכו לצמחונים

מחצית מהישראלים שינו לאחרונה הרגלי תזונה - כך עולה מסקר פאנלס לרגל העונה החדשה של "מאסטר שף" ■ גם במסעדות הבינו שלא מדובר בטרנד חולף

"החזית הטבעונית" שתופסת כותרות לאחרונה (לא מעט סביב ביקורו בארץ של הגורו השנוי במחלוקת גארי יורופסקי) אינה נותרת רק בגדר מלים - 14% מאיתנו מכירים חבר קרוב שהפך לאחרונה טבעוני, ו-13% שוקלים בעצמם מעבר לצמחונות או טבעונות - כך עולה מסקר שנערך על-ידי מכון המחקר פאנלס בראשותה של שרית שטרנברג, עבור "גלובס" וזכיינית ערוץ 2 קשת, לרגל עליית העונה הרביעית של "מאסטר שף" אמש (ד') בקשת. הסקר בוצע באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all.

למעט שמירת כשרות, הרגל התזונה הנפוץ ביותר בקרב משתתפי הסקר (37%), שומרים 19% על דיאטה רפואית כזו או אחרת, 8% מגדירים את עצמם צמחונים - וקרוב ל-5% טבעונים, כשאלה האחרונים מצהירים שעשו את השינוי במהלך השנה החולפת.

גם כוונות יש לא מעט: 13% שוקלים לסגל בזמן הקרוב אורח חיים צמחוני או טבעוני. שיעור המשיבים כך גבוה במיוחד בקרב גילאי 18-20.

גם בסביבה הקרובה לנו מתרחשים שינויים: עשירית מהנשאלים מעידים על בן משפחה שהפך לטבעוני במהלך השנה החולפת, ו-14% - על חבר קרוב שעשה שינוי דומה. על מעבר לזירת הצמחונות בשנה האחרונה מעידים 4% מהנשאלים, ל-12% יש קרוב משפחה שהפך לצמחוני, ול-16% יש חבר קרוב שביצע את השינוי.

כשמדובר על הפחתת בשר, בצל קמפיין "ימי שני ללא בשר", מזנקים האחוזים - כמעט רבע מהנשאלים הפחיתו לדבריהם את צריכת הבשר בשנה החולפת.

"אנחנו אוהבים להגדיר את עצמנו באמצעות האוכל שאנחנו אוכלים ובאמצעות האוכל שאנחנו לא אוכלים", אומרת מיכל אנסקי, שופטת "מאסטר שף". "היום יש מודעות גבוהה יותר למה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו. הצרכן הישראלי מחפש את האותיות הקטנות.

"כשהקמתי את שוק האיכרים היה לי חשוב שהאיכרים ירשמו מאיפה הם מגיעים, מתי הם קטפו את התוצרת שלהם, מאיזה זן הירק ולא רק המחיר לקילוגרם. הטרנד הצמחוני וגם הטבעוני הוא נדבך קיצוני של התופעה הזו, כנראה שגם לו אנחנו זקוקים".

30% מעדיפים מזון אורגני

מה בדבר צריכת מזון אורגני, הרגל תזונתי נוסף שקונה לו מקום של קבע בבתים רבים? 29% גילו העדפה למזון אורגני, 16% מעדיפים מזון שאינו אורגני ול-55% אין העדפות.

שאלת המחיר אינה זניחה: גם כשמתבהרים יתרונותיה של סוג תזונה כזה או אחר, מגיע השיקול הכלכלי רב הערך.

אלה שמעדיפים מזון שאיננו אורגני נימקו זאת בעיקר במחירי המזון (87%) - החסם העיקרי לרכישת מזון כזה. כמעט מחציתם לא מאמינים ביתרונותיו, 19% סבורים כי המגוון אינו מספק, ו-15% נתלו בקושי להשיג מזון אורגני. עשירית ציינו כי מזון אורגני פשוט אינו טעים להם.

עד כמה תסכים לשלם תוספת מחיר כדי לרכוש מוצר אורגני או טבעוני, נשאלו משתתפי הסקר - והשיבו: שליש מהם מוכן להוסיף עד 10% במחיר, 5% יוסיפו עד 20% לעלות - ו-60% כלל לא מוכנים לשלם יותר. הנכונות לשלם יותר למוצרים אורגניים או טבעוניים גבוהה יותר, באופן טבעי, בקרב מי שאורח חייו כיום הוא כזה.

אלה שמי מבני ביתם הפך צמחוני או טבעוני התבקשו להעריך את השינוי בהוצאות משק-הבית עבור מוצרי מזון. כ-80% מהמשיבים סבורים כי ההוצאות החודשיות של משק-הבית על מוצרי מזון גדלות במקרה שאחד מבני הבית הופך טבעוני או צמחוני (שיעור המשיבים הגבוה ביותר, כ-37%, סבורים כי ההוצאות גדלות ב200-500 שקל). 15% ציינו כי אין שינוי בהוצאות החודשיות ורק 6% מכלל המדגם סבור כי ההוצאות קטנות.

גם במסעדות

הקהל לגמרי בכיוון. גם בתי העסק הבינו שלא מדובר בטרנד חולף או באופנה זמנית: מסעדות רבות הרימו את כפפת "מיטלס מאנדיי" - והן מציעות תפריטים צמחוניים בימי שני, בהן למשל הרשת קפה קפה.

מסעדות אחרות מרחיבות את ההיצע הצמחוני בימי שני: כתית, אל באבור, רוקח 73, חדר האוכל, מסה, שגב, הלנה, כדיתא, אדורה, בלאק אנד בורגר, ג'ירף ועוד.

גם בזירה הטבעונית, שמחייבת שינויים מרחיקי לכת, כבר קשה להתעלם מהשינוי בשטח.

"בעבר ניתן היה למצוא אוכל טבעוני רק במסעדות בודדות", אומר עומרי פז, מייסד עמותת "ויגן פרנדלי" - נושאת דגל הטבעונות ומי שמספקת מעין "תו כשרות" לעסקים ידידותיים לקהל טבעוני. "היום יש כ-200 מסעדות בהן לפחות רבע מהתפריט טבעוני - רובן הגדול (80-90) באזור תל-אביב, והשאר פזורות ברחבי הארץ. העמותה מעודדת מסעדות ורשתות להוסיף מנות טבעוניות, וכשלפחות רבע מהתפריט עונה להגדרה הן מקבלות את התו שלנו".

בתקופה הקרובה, מגלה פז, עתידות כמה רשתות נוספות להצטרף למפת התפריטים הטבעוניים.

"עם השקת התפריט הטבעוני של הרשת, הייתי בטוחה שזה יותר עניין טרנדי, משהו שחייב להיות מוצע ללקוחות גם אם לא ממש תהיה דרישה", מודה נורית רווה, בעלת רשת אספרסו בר, "אבל הופתעתי לגלות היענות הרבה יותר גבוהה ממה שציפיתי. זה התחיל ב'בום' גדול והתקבע על סדר גודל של 15% הזמנות מהתפריט הטבעוני, גם בקרב לא-טבעונים". התפריט, היא מספרת, עבר מבחני טעימה גם בקרב מי שסולד מהרעיון הטבעוני.

האם תמחור המנות אמור להיות שונה? "מוצרים תחליפיים כמו סויה אכן יקרים יותר", אומרת רווה, "ובכל זאת החלטנו לתמחר ככל יתר המנות כדי שהחוויה תהיה זהה עבור כולם. מאותה סיבה הורדנו את החיוב על חלב סויה שהיסטורית היה קיים, בגלל הפער במחיר".

לדברי פז, לרוב אין הצדקה לדרישת מחיר גבוהה יותר, ובדרך-כלל היא גם אינה קיימת: "מנות טבעוניות אמורות להיות זולות יותר", הוא אומר, "ללא בשר וגבינות לרוב העלות נמוכה יחסית. במקרים מסוימים קיימת תוספת בעלות בגלל תחליפים יקרים, כמו הגבינה בפיצה הטבעונית של דומינו'ס, אבל אני לא מכיר מנה טבעונית שעולה יותר מ-50-60 שקל".

שינוי הרגלי תזונה
 שינוי הרגלי תזונה

טבעונות
 טבעונות

טבעונות
 טבעונות