ההוצאה החודשית על ירקות ופירות: 345 שקל בממוצע

‎‎כך לפי סקר גיאורקטוגרפיה עבור אגרקסקו ■ כשני שלישים מהישראלים מעדיפים לקנות ברשתות השיווק, וכ-44% קונים בתדירות כזו או אחרת תוצרת אורגנית‏

‎‎העיסוק ביוקר המחיה הפך לנושא יומיומי כמעט, מוועדות הכנסת, דרך סטטוסים נרגנים בפייסבוק ועד כותרות העיתונים. למחירי הפירות והירקות יש חלק ניכר בחשבון ההוצאות עבור סל מזון משפחתי.

345 שקל בחודש משקיע ישראלי ממוצע ברכישת פירות וירקות - כך עולה מסקר שערכה חברת אגרקסקו באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופ' אבי דגני, לקראת תערוכת החקלאות השנתית "יום פתוח ערבה 2014" בחצבה. 77% מציבור הנשאלים מוציאים עד 500 שקל בחודש על רכישת פירות וירקות. ‏

מחירי הפירות והירקות יודעים תנודות קשות במיוחד: רק לפני שבועיים הם זינקו בקרוב ל-500% ממחירם הלא נמוך ממילא, בעקבות הסופה האחרונה.

גם ללא פגעי מזג-האוויר יודע השוק תנודות ופערי תיווך בעייתיים, כשרק לאחרונה פרסמנו כאן כי קיימים פערי תיווך של עד 170% בין מחירה הסיטונאי של התוצרת החקלאית ובין המחיר לצרכן.

לפני כחודשיים אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק של ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה), האוסרת על רשתות השיווק הגדולות לשמש במקביל סיטונאיות ירקות ופירות, במטרה להביא להוזלתם עבור הצרכן. ‏

נזכיר כי בסקר המועצה לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה מהחודש האחרון נמצא כי התייקרות של הפירות והירקות גורמת לשני שלישים מהאוכלוסייה לרכוש מהם פחות. זאת, יש לומר, על אף המודעות הרבה לחשיבותה של תזונה נכונה ומאוזנת ושל מקומם הנדרש של מרכיבים אלה - ובמועצה הביעו דאגה רבה מהשפעתם של המחירים בשטח על בריאות הציבור ועל כיסו של הצרכן. יחד עם התאחדות האיכרים, מקדמת המועצה מהלך לפיקוח על פערי התיווך.

הרוב רוכשים ברשתות

‎‎ובכל זאת, באין הרבה ברירות - את הירקות רוכשים מרבית הנשאלים בסקר (64%) ברשתות המזון, כאשר 43% ציינו כי הסיבה העיקרית בבחירת מקום הקנייה היא נוחות וריכוז הקניות במקום אחד. 16% רוכשים ירקות בשוק, וכ-15% - אצל הירקן. רק 36% תלו את בחירת המקום במחיר נמוך ותנאי תשלום נוחים, לעומת 27% שציינו את טריות ואיכות המוצר כסיבה עיקרית.

‏המודעות ליתרונות הצריכה האורגנית גוברת‏. אמנם רק 3% נוהגים לרכוש ירקות ופירות אורגניים על בסיס קבוע בכל קנייה, אך 33% עושים זאת על בסיס מזדמן ולא קבוע.

"התחום האורגני הוא תחום פעילות מרכזי באגרקסקו", אומר דני דנן, מנכ"ל אגרקסקו. "זהו תחום שהחל לתפוס תאוצה בישראל בשנים האחרונות. אנו מזהים מגמה גוברת של ביקוש למוצרים אורגנים בישראל וגם בחו"ל, בעיקר של עגבניות, פלפל תפוח אדמה, אבוקדו, תמרים ומנגו. היצוא האורגני מישראל בשנים האחרונות עומד על היקף של 70 אלף טון בשנה, כאשר לאגרקסקו יש נתח מוביל בשוק זה".

תערוכת "יום פתוח ערבה"

‎‎תערוכת החקלאות השנתית "יום פתוח ערבה 2014", הגדולה בתחום החקלאות בארץ, תתקיים בתאריכים 15-16 בינואר (ט"ו בשבט) במרכז ופיתוח ערבה תיכונה וצפונית בחצבה, בהשתתפות נשיא המדינה שמעון פרס, שר החקלאות יאיר שמיר ויו"ר קק"ל אפי שטנצלר.

35 אלף איש צפויים לבקר בתערוכה, שתשתרע על פני יותר מ-15 דונם של ביתני תצוגה של 200 חברות בתחום חקלאות מתקדמת, מיכון, מים והתפלה, חקלאות ימית, חשמל סולארי וגינון.

במקביל יתקיים כנס חדשנות בחקלאות שידון בשיטות חדשות בתחומי חקלאות מים, תרופות בוטניות, הדברה ואבטחת מזון עולמי. כמו כן יתקיים שוק איכרים של תוצרת משקי הערבה, ובמהלך שני ימי התערוכה יתקיימו מופעי מוזיקה לקהל הרחב.

כמה אר\תם מוציאים בחודש על פירות וירקות
 כמה אר\תם מוציאים בחודש על פירות וירקות